|

گروسی: هفته آینده، ایران اولین اطلاعات خواسته شده را ارائه می‌دهد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برجام می‌تواند ظرفیت آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را احیا کند.

گروسی: هفته آینده، ایران اولین اطلاعات خواسته شده را ارائه می‌دهد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه رویکردی مثبت و سازنده و در عین حال سختگیرانه را برابر ایران اتخاذ کرده است، گفت: برجام می‌تواند ظرفیت آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را احیا کند.

 

رافائل گروسی در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» اظهار داشت: در ملاقات ها به صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ام که اگر می‌خواهید پرونده هسته‌ای ایران به روال عادی بازگردد، باید شفافیت داشته باشید.

وی با بیان اینکه با ایران به توافقی درباره شیوه‌ای که از طریق آن بتوان به شفافیت درباره موضوعات مدنظر آژانس دست پیدا کرد، رسیده ایم و در فرایند انجام آن هستیم، گفت: هفته آینده، ایران اولین اطلاعات خواسته شده را ارائه می‌دهد و می‌توانیم آن‌را مورد بررسی قرار دهیم.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: چیزی که من نیاز دارم، همکاری ایران با ما و دادن تمامی پاسخ‌های لازم است. من به کسی مظنون نیستم اما می‌خواهم بر همه‌چیز نظارت کنم.

گروسی تصریح کرد: تصور اینکه به توافق جامعی چون برجام فعلی برسیم درحالی‌که مذاکرات آژانس با ایران در بن‌بست قرار داشته باشد، سخت است.

وی با بیان اینکه روند نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مدت طولانی انجام شده است، گفت: در اواخر سال ۲۰۱۹ و همزمان با بدست گرفتن نقش مدیرکلی آژانس ، به سرعت ماموریت خود را در این خصوص به طور شفاف و مستقیم نسبت به ایران آغاز کردم. باید بگویم که شرایط نمی‌تواند به صورت کنونی ادامه یابد. اگر پرونده هسته‌ای ایران را دنبال کنید به یاد خواهید آورد که در ابتدا من خواستار دسترسی فیزیکی به شماری از مکان‌ها شدم که آن زمان رد شد.

مدیرکل آژانس با تاکید بر اینکه من در شرایط سختی این ماموریت را برعهده داشته‌ام، اظهار داشت: من درباره دولت قبلی ایران صحبت می‌کنم که ما دسترسی لازم را پیدا کردیم و قادر به حل موضوع شدیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها