|

چهارمین وزیر هم به لیست استیضاح در سال ۱۴۰۱ اضافه شد

عیدانه مجلس به کابینه دولت سیزدهم

شرق: نام وزیر صمت هم به لیست نامزدهای استیضاح وزرا در مجلس یازدهم افزوده شد تا چهار وزیر در لیست انتظار حساب‌کشی بهارستان‌نشینان قرار داشته باشند. با گذشت چند ماه از شروع به کار دولت سیزدهم، عملکرد ضعیف وزرا زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار گرفت و زمزمه سؤال و استیضاح از وزرا به گوش رسید. وزیر تعاون و وزیر بهداشت از محتمل‌ترین موارد استیضاح بودند که حتی پیش‌بینی می‌شد در کمتر از شش ماه از شروع به کار آنها، شاهد تغییر در کابینه باشیم؛ اما مصلحت هیئت‌رئیسه مجلس فرصت بیشتر به وزرای تازه‌کار بود و از‌این‌رو همراهی‌نکردن هیئت‌رئیسه مجلس با طرح‌های استیضاح چندین‌بار با انتقاد نمایندگان مواجه شد.

عیدانه مجلس به کابینه دولت سیزدهم

شرق: نام وزیر صمت هم به لیست نامزدهای استیضاح وزرا در مجلس یازدهم افزوده شد تا چهار وزیر در لیست انتظار حساب‌کشی بهارستان‌نشینان قرار داشته باشند.

با گذشت چند ماه از شروع به کار دولت سیزدهم، عملکرد ضعیف وزرا زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار گرفت و زمزمه سؤال و استیضاح از وزرا به گوش رسید. وزیر تعاون و وزیر بهداشت از محتمل‌ترین موارد استیضاح بودند که حتی پیش‌بینی می‌شد در کمتر از شش ماه از شروع به کار آنها، شاهد تغییر در کابینه باشیم؛ اما مصلحت هیئت‌رئیسه مجلس فرصت بیشتر به وزرای تازه‌کار بود و از‌این‌رو همراهی‌نکردن هیئت‌رئیسه مجلس با طرح‌های استیضاح چندین‌بار با انتقاد نمایندگان مواجه شد.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، دهم اسفند در همین زمینه گفت: تعدادی از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای بودند که در آن به هیئت‌رئیسه تذکر بدهند که چرا استیضاح اعلام وصول نمی‌شود و در دستور کار قرار نمی‌گیرد. من متأسفم که بگویم هیئت‌رئیسه تا به این لحظه به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و به ما هم جواب نداده است که چرا استیضاح را اعلام وصول نمی‌کند.‌ او افزود: من چون تاکنون چند بار حضوری به خودشان گفته‌ام، اکنون اینجا هم می‌گویم که خواهش می‌کنم استیضاح را اعلام وصول کنند و در دستور کار بگذارند.

نماینده مردم قزوین در پاسخ به اینکه در صورت اعلام وصول هم ممکن است استیضاح به سال آینده موکول شود، ابراز کرد: مهم نیست که قبل از تحویل سال باشد یا بعد از آن، مهم این است که این کار انجام شود. من معتقدم تا زمانی که وزیر صمت مواضع صحیحی ندارد، این برای مردم گرفتاری ایجاد می‌کند.

در همین زمینه حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، با تأیید خبر جمع‌آوری امضا برای چند استیضاح، گفت: اگر مبنا مصالح کشور و مردم باشد، اشکالی ندارد؛ اما اگر خدای نکرده یک زمانی براساس سلایق سیاسی، هواهای نفسانی یا بده‌بستان اتفاق بیفتد، این اصلا الهی نیست و ارزشی ندارد. او همچنین گفت: ما باید برای هر مرتبه‌ای از مراتب نظارتی، یک زمان منصفانه‌ای مدنظرمان باشد. مثلا برای تذکر شفاهی هیچ زمانی زود نیست و تذکر کتبی زمان طبیعی خود را باید طی کند. در بحث سؤال به نظر من این موقعیت زمانی زود نیست و اگر کسی سؤال مطرح کرد، نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، خب استیضاح بعد از سه یا چهار ماه بعد از شروع به کار زود است و باید یک مقدار بیشتر حوصله کرد تا بتوانیم درست‌تر قضاوت کنیم، مگر اینکه یک مورد خاصی پیش بیاید. او ادامه داد: در‌حال‌حاضر من معتقدم سؤالات باید اتفاق بیفتد؛ اما درباره استیضاح به نظر من حداقل تا عید باید احتیاط کنیم؛ اما به هر حال مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد؛ چراکه نظارت تعطیل‌بردار نیست.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس در واکنش به سؤالی درباره برخی شنیده‌ها از جمع‌آوری امضا برای دو، سه استیضاح و اینکه به هیئت‌رئیسه آمده است یا نه؟ گفت: این درست است و مذاکرات و رایزنی‌هایی در جریان است تا در‌عین‌حال که حق و حقوق نمایندگان رعایت شود، همان‌طور که در ابتدا عرض کردم، یک مقدار فرصت و زمان بیشتری داده شود تا بتوانیم قضاوت بهتری داشته باشیم. مطرح‌کردن استیضاح حق نمایندگان است؛ اما به نظر شخصی بنده اکنون یک مقدار زود است.

اما توجیه‌های هیئت‌رئیسه مطلوب نمایندگان نبود و نام نمایندگان یکی پس از دیگری در لیست سؤال و استیضاح قرار گرفت. محمد کعب‌عمیر، عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس کمیته صندوق‌های بازنشستگی مجلس که خبر استیضاح حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کلید زده، گفته است: با توجه به اینکه درگیر بودجه بودیم، استیضاح وزیر کار به سال آینده موکول شد و همچنان مُصر هستیم که وزیر کار را استیضاح کنیم و در اولین جلسه مجلس بعد از تعطیلات نوروز این اقدام را پیگیری خواهیم کرد. او در ادامه تأکید کرد: در این مدت وزیر کار هیچ‌گونه تغییر رویکرد و روشی نداشته است و به همان شیوه گذشته وزارتخانه کار را پیش می‌برد. انتظاراتی که از وزیر کار وجود داشت که تغییر شیوه دهند، برآورده نشده‌ است. این نماینده مجلس توضیح داد: انتخابات آشفته، انتصاب افراد کم‌سابقه و غیرمرتبط در پست‌های تخصصی از‌جمله دلایل استیضاح وزیر کار است که به قوت خود باقی است. در برخی از هلدینگ‌ها هم مانند صبا انرژی و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی افرادی منصوب شده‌اند که هیچ‌گونه تخصصی در این زمینه ندارند. از طرفی رئیس این وزارتخانه در حوزه بازنشستگی برنامه شفافی ندارد.

او درباره احتمال کلیدخوردن استیضاح وزیر اقتصاد هم گفته است: به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد اشتباهات خود را اصلاح می‌کند و فکر نمی‌کنم فعلا استیضاح او موضوعیت داشته باشد. کعب‌عمیر توضیح داد: استیضاح وزیر بهداشت آقای عین‌اللهی هنوز در دستور کار است و نمایندگان آن را در سال آینده پیگیری خواهند کرد.

حال لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و طراح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به دلایل پیگیری موضوع استیضاح فاطمی‌امین گفته است: اصلی‌ترین محور طرح استیضاح وزیر صمت، افزایش قیمت خودرو است.

او با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو منطق درستی ندارد؛ چراکه این اقدام نمی‌تواند مشکل خودروسازی کشور را حل کند، عنوان کرد: مشکل صنعت خودروسازی کشورمان برآمده از گران اداره‌کردن صنعت خودروسازی و فقدان بهره‌وری در این صنعت است. اگر قیمت تمام‌شده خودرو در کشور بالاست، به دلیل هزینه‌های غیرضروری است که این صنعت گرفتار آن شده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: پس از به حد نصاب رسیدن امضاهای مورد نیاز برای طرح استیضاح آقای فاطمی‌امین، این درخواست تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد تا در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار گیرد.

براساس این گزارش فعلا نام چهار وزیر در لیست نهایی استیضاح وزرا قرار دارد و احتمالا سال آینده سال سختی برای کابینه جوان و نه‌چندان موفق دولت سیزدهم خواهد بود. نمایندگان مجلس که همه اعتبار خود را به موفقیت رئیسی گره زده‌اند، نگران از عدم موفقیت دولت این روزها سخت‌گیرانه به عملکرد وزرا نگاه می‌کنند و حاضر به حمایت چشم‌بسته از دولت نیستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها