|

واکنش سازمان برنامه و بودجه به یک گزارش

‌گزارشی با عنوان «اقتصاد، پاشنه آشیل کابینه سیزدهم» در تاریخ 02/02/1403 در «شرق» منتشر شده بود که سازمان برنامه و بودجه در واکنش به آن توضیحاتی ارسال کرده است. «شرق» به جهت رعایت اخلاق حرفه‌ای و اجرای قانون مطبوعات، متن ارسالی را منتشر می‌کند.

واکنش سازمان برنامه و بودجه  به یک گزارش

‌گزارشی با عنوان «اقتصاد، پاشنه آشیل کابینه سیزدهم» در تاریخ 02/02/1403 در «شرق» منتشر شده بود که سازمان برنامه و بودجه در واکنش به آن توضیحاتی ارسال کرده است. «شرق» به جهت رعایت اخلاق حرفه‌ای و اجرای قانون مطبوعات، متن ارسالی را منتشر می‌کند.

موفقیت دولت سیزدهم در کاهش مستمر کسری بودجه و واقعی‌سازی منابع و مصارف دولت

ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن روزنامه، توضیحات زیر را به آگاهی می‌رساند: به گواه آمارهای رسمی کشور، بودجه سال 1402 با دقت و انضباط مالی بالایی عملیاتی شده و در کاهش مستمر کسری بودجه و واقعی‌سازی منابع و مصارف دولت، موفق بوده است که در نتیجه این انضباط مالی به همراه سایر سیاست‌های هماهنگ اقتصادی در دولت سیزدهم، تورم نقطه به نقطه در پایان سال 1402 به 32.2 درصد رسید که کمترین رقم از مرداد 1399 به بعد بوده و تورم سالانه نیز از 45.8 درصد در سال 1401 به 40.7 درصد در پایان سال 1402 کاهش داده شده است. بنابراین شواهد آماری حاکی از آن است که با وجود مسائل و مشکلاتی که به آنها اشاره شد، دولت توانسته در مهار تورم موفق عمل کند و روند تغییرات آن در سال ۱۴۰۲ به‌ویژه نسبت به سال قبل از روند باثباتی برخوردار بوده است. در عین حال، دولت تلاش کرد در این سال با تأمین منابع پایدار، تقریبا تمام بودجه هزینه‌ای و بیش از 85 درصد بودجه عمرانی را محقق نماید. حفاظت از اقلام مصرفی و هزینه درمان در برابر تورم، هدف دیگر دولت در مدیریت قیمت‌ها بوده است که مجموعه اقتصادی دولت طی این مدت، همواره تلاش کرده است با ارائه کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی در حوزه کالاهای اساسی (کالابرگ)، افزایش پوشش‌های بیمه در حوزه دارو و درمان و سلامت، سهم هزینه‌های اقلام ضروری در سبد مصرفی خانوار و پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان، تا حد ممکن از تحولات تورمی مصون شود.اقداماتی نظیر اضافه‌شدن بیش از ۱۲ میلیون نفر به افراد تحت پوشش بیمه سلامت از پنج دهک ابتدایی، رایگان‌شدن همه خدمات بستری و سرپایی سه دهک اول، تقبل تمام هزینه‌های درمان ناباروری برای اولین بار در حوزه سلامت، افزایش یارانه دهک‌های ۱ تا ۷ و پرداخت تا ۵۲۰ هزار تومان برای هر نفر به ازای خرید ۱۶ قلم کالا، اجرای طرح امنیت غذایی برای کودکان زیر پنج سال، پرداخت یک میلیون تومان اعتبار کالابرگ به ازای هر کودک در دهک‌های ۱ تا ۵ و ۶۰۰ هزار تومان برای دهک‌های ۶ و ۷ در حوزه طرح کالابرگ، همگی نویدبخش دستیابی و تحقق وعده‌های اقتصادی دولت هستند.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها