|

راز زیبایی موهای پرپشت و سالم

شاید شما هم بارها با دیدن افرادی که موهای پرپشت و سالم دارند، از خود پرسیده‌اید راز این موهای زیبا چیست؟. بحث ژنتیک را که بدون شک در اختیار ما نبوده، کنار بگذاریم؛ پاسخ این سوال را می‌توان در نحوه مراقبت از موها پیدا کرد. مهم‌ترین موضوع در نحوه مراقبت از موها، مواد آرایشی بهداشتی که مصرف می‌کنیم است.

راز زیبایی موهای پرپشت و سالم

شامپو، ماسک مو، نرم‌کننده، سرم، تافت، ژل و روغن‌ها از مواردی هستند که موهای ما روزانه با آن‌ها سروکار دارند. کیفیت و نوع محصولی که به‌کار می‌بریم تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و زیبایی موهایمان دارد. شاید مهم‌ترین این محصولات، شامپو مو است که این مقاله را به توضیحاتی درباره آن اختصاص داده‌ایم.

همه چیز درباره شامپو

شامپو مو پرفروش‌ترین محصول بهداشتی است که برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ تحت عنوان یک مایع تمیز‌کننده مخصوص مو به دنیا معرفی شد. به مرور زمان این محصول به سمت تخصصی‌تر شدن پیش رفت که حاصل آن تنوع بسیار زیاد این محصول در بازار محصولات آرایشی بهداشتی بود.

ترکیبات اصلی شامپو شامل مواد پاک کننده، عوامل کف‌ساز، مواد نرم‌کننده، مواد نگهدارنده، رنگ و عطر هستند. به مرور زمان مواد دیگری هم برای تامین نیازهای دیگر مصرف‌کنندگان به این ترکیبات افزوده شدند که در ادامه باهم می‌خوانیم:

  • مواد دارای بار الکتریکی مثبت: برای حالت‌دهنگی

  •  ویتامین‌ها: برای تغذیه ساقه مو

  •  مواد اکتیو و مواد موثره: برای رفع شوره، ریزش مو و خارش کف سر

  • عوامل کمپلکس‌دهنده: این مواد در ترکیب با آب سخت، از باقی‌ ماندن و خشک شدن کف و ذرات شامپو بر روی موها جلوگیری می‌کنند.

  • تعدیل‌کننده‌های PH: در حالت قلیایی امکان آسیب به بافت مو وجود دارد؛ این تعدیل‌کننده‌ها، ساقه مو را در حالتی کمی اسیدی نگاه می‌دارند.

انتخاب یک شامپوی خوب

شامپویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید تا چه حد با نیاز موهای شما سازگار است؟ آیا متناسب با نوع موهایتان انتخاب شده؟ از ترکیبات و کیفیت آن اطمینان دارید؟ سوالاتی از این قبیل درباره شامپوها بسیار متعدد است.

پیش از تهیه یک شامپوی مناسب، لازم است اطلاعات کافی درباره نوع موی خود داشته باشید و شامپویی انتخاب کنید که متناسب با نیاز موی شما و سبک زندگی‌تان باشد. در تنوع موجود در بازار، نوع موهای درنظر گرفته‌شده و شامپوی متناسب با آن‌ها به صورت زیر است:

  • موهای چرب: شامپوی مخصوص موی چرب حاوی پاک کننده‌های قوی است که در ترکیبات خود لوریل سولفات یا سولفوسوکسینات دارند. این شوینده‌ها چربی مو را پاک می‌کنند اما شست‌وشوی مداوم با این شامپوها برای مو مناسب نیست.

  • موی معمولی تا خشک: برای این نوع مو هم پاک‌کننده قوی به‌کار می‌رود اما نرمی مو حفظ می‌شود. شوینده‌های موجود در این شامپوها از گروه لورت سولفات‌ها است.

  • موی خشک: شامپوهایی که برای موی خشک درنظر گرفته ‌شده‌اند، چربی سطح مو را پاک نمی‌کنند و در عوض نرمی مو را تا حد زیادی تامین می‌کنند. شوینده‌های موجود در این شامپوها از گروه سارکوزین و غیر یونی هستند.

  • موهای رنگ و دکلره شده: این شامپوها کمترین میزان پاک‌کنندگی چربی را دارند و خاصیت اصلی آن‌ها نرم‌کنندگی و حالت‌پذیر کردن موهاست. شوینده موجود در ترکیبات این شامپوها سورفکتانت‌های کاتیونی هستند.

  • شامپو بچه/موهای آسیب‌دیده: این نوع شامپوها به دلیل ترکیبات ملایم خود، چشم را نمی‌سوزانند، کف خوبی تولید می‌کنند و حالت‌پذیری و نرمی موها را حفظ می‌کنند. شوینده‌های موجود در این شامپوها شامل سورفکتانت‌های آمفوتریک، بتالین‌ها، سولتائین‌ها و مشتقات ایمیدازولینیوم هستند.

  • همه انواع موها: شامپوهایی که برای تمام انواع موها قابل استفاده هستند، کف زیادی تولید می‌کنند اما قدرت پاک‌کنندگی پایینی دارند. شوینده‌های موجود در این شامپوها سورفکتانت‌های طبیعی می‌باشند.

ترکیبات مضر موجود در برخی شامپوها

علاوه‌بر موادی که به عنوان ترکیبات موجود در شامپوهای مختلف به آن‌ها اشاره کردیم، مواد دیگری در برخی شامپوها وجود دارند که برای موها مضر هستند. در خرید شامپوها با بررسی ترکیبات قید شده بر روی برچسب شامپو، اطمینان پیدا کنید این مواد در فرمولاسیون شامپو به‌کار نرفته باشند. این مواد شامل موارد زیر هستند:

  • پارابن‌ها: پارابن‌ها معمولا به صورت ترکیب با اتیل، متیل و بوتیل در شامپوها به‌کار می‌روند.

  • پلی‌اتیلن‌گلایکول: سازمان غذا و داروی آمریکا وجود درصدهای پایین این ماده را بی‌ضرر می‌داند؛ اما به دلیل سرطان‌زا بودن این ماده، بهتر است تا حد امکان از مصرف آن خودداری کنید.

  • فرمالدهیدها: که تحت عنوان کواترنیوم -۱۵ بر روی برچسب شامپو قید می‌شود.

  • رنگ‌ها و عطرهای مصنوعی: که تحت عنوان  FD&C یا D&C به همراه یک عدد در ترکیبات قید می‌شوند.

  • تری کلوزان

  • رتینیل پالمیتات

نتیجه گیری

همان‌طور که اشاره کردیم، شامپو یکی از مهم‌ترین محصولات آرایشی بهداشتی مختص مو است و به دلیل استفاده مکرر، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و زیبایی موهای شما دارد. انتخاب شامپوی مناسب نیازمند آشنایی با ویژگی‌ موهای شما و ترکیبات شامپویی است که انتخاب می‌کنید. در این میان شناخت انواع شامپو و برندهای موجود در بازار و همچنین خرید از فروشگاه‌های معتبر هم اهمیت زیادی دارد. برای خریدی مطمئن و آسان به سایت موتن‌رو مراجعه کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها