|

راهنمای انتخاب پروژکتور ال‌ای‌دی باکیفیت

پروژکتور ال ای دی سهم عظیمی در روشنایی مکان‌های وسیع مانند بزرگترین ورزشگاه ها و استادیوم ها ویا استخرها، فروشگاه ها و فضاهای کوچکتری مانند حیاط و باغ را دارد، به طوری که می‌توانیم از سهم دیگر انواع روشنایی در این زمینه چشم‌پوشی کنیم.

پروژکتور ال ای دی سهم عظیمی در روشنایی مکان‌های وسیع مانند بزرگترین ورزشگاه ها و استادیوم ها ویا استخرها، فروشگاه ها و فضاهای کوچکتری مانند حیاط و باغ را دارد، به طوری که می‌توانیم از سهم دیگر انواع روشنایی در این زمینه چشم‌پوشی کنیم. روشنایی این دسته از فضاها همواره یکی از چالش‌هایی بود که مهندسین با آن روبه رو بودند زیرا با ادوات روشنایی که روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم نمی‌توان این فضاها را روشن کرد به همین دلیل با پیشرفت تکنولوژی LED و روی کار آمدن انواع پروژکتورهای ال‌ای‌دی این چراغ‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفتند. قبل از پروژکتور LED چراغ هایی نظیر نورافکن‌های متال هالید تامین روشنایی این فضاها را برعهده داشتند اما مزیت‌های فراوانی که نورافکن ال‌ای‌دی دارد آن را به یک جایگزین مناسب تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی مزیت‌های پروژکتور ال‌ای‌دی و انواع آن پرداخته‌ایم تا بیشتر با این چراغ پرکاربرد آشنا شوید.

BEST LED Public Park Lighting (2021)

مزایای پروژکتور ال‌ای‌دی چیست؟

  • اولین و احتمالا مهم‌ترین مزیت پروژکتور ال‌‌ای‌دی در مقایسه با چراغ های نسل قبل مصرف بسیار کمتر انرژی است. پروژکتور ال‌ای‌دی تا 80 درصد انرژِ کمتری مصرف می‌کند و این موضوع علاوه بر تاثیرات زیست محیطی هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی را نیز به طور چشمگیر کاهش داده است.
  • حرارت تولید شده توسط پروژکتور LED بسیار کمتر است و این موضوع علاوه بر گرم نکردن فضای اطراف چراغ به طور آزار دهنده، بر طول عمر چراغ و قطعات آن نیز تاثیر مستقیم دارد.
  • نور تولید شده توسط پروژکتور ال‌ای‌دی بسیار با کیفیت‌تر است و شاخصه‌هایی نظیر شاخص نمود رنگ که وضوح رنگ اجسام زیر نور چراغ را نشان می‌دهد بسیار بالاتر است. این شاخصه در پروژکتورهای قدیمی عددی نزدیک به 50 بود ولی در پروژکتورهای ال‌ای‌دی این عدد بالاتر از 80 است.
  • طول عمر پروژکتور‌ ال‌ای‌دی بسیار بالاتر نزدیک به حدود 12 برابر پروژکتورهای نسل قبل است.
  • می‌توان پروژکتور ال‌ای‌دی را با زاویه تابش دلخواه تهیه و یا تنظیم کرد بنابراین می‌توانید نورپردازی با صرفه‌تری را در محیط نورپردازی شده با پروژکتور ال‌‌ای دی ایجاد کنید.
  • یکی دیگر از مزیت‌های پروژکتور ال‌ای‌دی قابلیت تنظیم شدت نور و قابلیت کم و زیاد کردن نور با تهیه‌ی پروژکتور LED ماژولار است.
  • و در نهایت می‌توان به در دسترس بودن پروژکتور ال‌ای‌دی در هر سه دمای نور مهتابی، آفتابی و طبیعی اشاره کرد.

انواع پروژکتور ال‌ای‌دی

پروژکتورهای ال ای‌دی به طور کلی بر اساس کاربردی که دارند به دو نوع پروژکتور SMD و پروژکتور COB تقسیم می‌شوند. عمده تفاوت این دو نوع پروژکتور در نحوه‌ی قرارگیری دیودهاست.  به پروژکتورهای SMD پروژکتورهای فشرده نیز می‌گویند زیرا دیودهای نوری پروژکتور SMD بر روی یک سطح هستند و این موضوع باعث شده تا حجم کمتری را اشغال کنند و پروژکتور SMD باریک‌تر باشد اما بیش از این، از توضیح و تفضیل در رابطه با تفاوت این دو نوع پروژکتور از لحاظ ساخت و تکنولوژی به دلیل پیچیدگی موضوع می‌گذریم و به تفاوت این دو نوع پروژکتور از نظر کاربردهایی که دارند می‌پردازیم.

پروژکتور COB کیفیت نوری بهتری داشته و شاخص نمود رنگ آن نسبت به انواع دیگر پروژکتور بالاتر است به همین دلیل از این نوع پروژکتور ال‌‌ای‌دی برای نورپردازی مکان‌ها و بناهای تاریخی، فضای باز و یا سالن تالارها استفاده می‌شوند.

پروژکتور SMD با اینکه نسبت به پروژکتور COB ساخت قدیمی‌تری دارد اما به دلیل نور پخش‌تر برای تامین نور فضاهای وسیع بسیار کاربردی و مناسب‌اند، هم‌چنین پروژکتورهای SMD قابلیت تولید نور در رنگ‌های مختلف مانند سبز، قرمز و غیره را دارند و با استفاده از این چراغ دیگر نیازی به استفاده از فیلترهای گران قیمت نیست.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پروژکتور ال‌ای‌دی و هم‌چنین مشاوره نورپردازی فضای خود با مهندسین فنی و کارشناسان اکووات در تماس باشید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها