|

در راهروی ساختمان بهتر است از چراغ های دیواری استفاده شود یا سقفی؟

نورپردازی در ساختمان ها امری بسیار مهم است.

نورپردازی در ساختمان ها امری بسیار مهم است. اینکه نور پردازی طوری انجام شود که نور ساطع شده به تمام نقاط محیط برسد و همچنین اهمیت این موضوع که در ساختمان ها با طراحی های متفاوت بهتر است از چه نوعی از چراغ ها استفاده شود، سبب شده تا انتخاب برای کاربران بیش از پیش سخت بشود.

چراغ های دیواری دارای تنوع بسیاری هستند که می توان از آن ها در مکان های مختلفی استفاده کرد. از طرف دیگر چراغ های سقفی هم دارای شرایطی مشابه هستند. در ادامه به بررسی ویژگی های انواع چراغ ها می پردازیم تا با در نظر گرفتن بیشتر ویژگی ها، راحت تر تصمیم گیری کنیم.

آشنایی با چراغ های دیواری

انواع چراغ دیواری، چراغ هایی هستند که اغلب از آن ها در بیرون از خانه ها ستفاده می شود. در واقع با در نظر گرفتن سلیقه های متفاوت افراد، استفاده از آن ها داخل خانه ها کمتر دیده می شود. این چراغ ها معمولا در یک قالب و در شکلی خاص عرضه می شوند که به دیوار وصل می شود و چراغ لامپ در سر پیچ های این قالب ها قرار می گیرند. اغلب قالب های استفاده شده در این نوع چراغ ها از جنس فلزات هستند.

چراغ دیواری

آشنایی با چراغ های سقفی

چراغ های سقفی چراغ هایی هستند که هیچ یک از ما با آن ها غریبه نیستیم. از چراغ هایی که تنها از یک سیم آویزان هستند تا چراغ هایی مدرن که به تازگی جای خود را در طراحی ها پیدا کرده اند. تنوع موجود در نوع، شکل و جنس این چراغ ها، سبب شده تا با یکی از کاربردی ترین ابزار های نور پردازی مدرن رو به رو باشیم.

از انواع چراغ های سقفی می توان به چراغ های معمولی و چراغ های خطی که خود به سه دسته مجزای هالوژن ها، لامپ های کم مصرف و پر مصرف تقسیم می شوند، اشاره کرد. نوع کاربری این چراغ ها و محل استفاده از آن ها به طور معمول در داخل خانه ها می باشد. چراغ های سقفی نیز اصولا دارای سه دسته آویز ها، روکار و توکار می باشند. از هر سه دسته می توان برای روشن کردن راهرو ها و حتی کل خانه استفاده کرد.

چراغ های آویز در راهرو

انتخاب این دسته از چراغ ها انتخاب هوشمندانه ای است. این نوع از چراغ ها در مکان هایی استفاده می شود که فاصله سقف از کف زیاد است. این مدل از چراغ سقفی به صورت آویزان از سقف نصب می شوند و سبب روشنایی محیط می گردند. از طرفی ظاهری مدرن به محیط می دهند و قابلیت جا به جایی نیز دارند.

چراغ های روکار در راهرو

استفاده از این نوع چراغ ها به دلیل نوع طراحی که دارند ممکن است با سلیقه بسیاری همخوان نباشد. این چراغ ها به صورت رو کار نصب می شوند و در دیدرس افراد قرار دارند. از طرف دیگر برای محل قرار گیری چراغ ها می توان قالب های مختلفی سفارش داد تا با محیط همخوانی بیشتری داشته باشند.

چراغ های توکار در راهرو

همانطور که از نام آن ها مشخص است این چراغ ها به صورت توکار نصب می شوند. برای این کار شیار هایی در سقف های کاذب ایجاد می شود و این چراغ ها در داخل شیار ها قرار می گیرند. این چراغ ها با این وصف در دیدرس افراد نیستند.

چراغ سقفی

جمع بندی نهایی

چراغ های دیواری چراغ هایی هستند که مزیت های فراوانی دارند. قالب هایی دارند که از آن ها در برابر آب، فشار و ضربه های احتمالی محافظت می کنند. وجود تنوع در تولید همین قالب ها سبب شده تا استفاده از آن ها در محیط های باز بیش از پیش بشود.

چراغ های سقفی دارای ویژگی انعطاف پذیری هستند. این ویژگی سبب شده تا خلاقیت در طرح هایی که با استفاده از این نوع چراغ ها انجام می شود بیشتر باشد. با توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شد، اکنون با ویژگی های چراغ های سقفی و چراغ های دیواری آشنا هستیم. بنابراین استفاده از هر یک این چراغ ها کاملا وابسته به سلیقه و طرح اجرا شده در مکان مورد نظرمان دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها