|

ژل رویال برای چه کسانی مضر است؟ عوارض ژل رویال

ژل رویال فاقد هرگونه مواد سمی است. مواد حساسیت زایی که درون ژل رویال قرار دارند، شامل دو نوع پروتئین اصلی تشکیل دهنده آن می شود. این پروتئین ها در بدن واکنش های آلرژیک ایجاد می کند و ممکن است افراد را دچار مشکلاتی نظیر بی قراری، تپش قلب، سرگیجه، سرفه، مشکلات گوارشی بدن درد و یا حتی اسهال کند.

ژل رویال برای چه کسانی مضر است؟ ژل رویال ممکن است خواص بسیاری داشته باشد و برای درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده شود؛ اما باید بدانیم که ژل رویال برای چه کسانی مضر است و یا اینکه همه افراد می توانند از این ژل استفاده کنند یا خیر؟

ژل رویال فاقد هرگونه مواد سمی است. مواد حساسیت زایی که درون ژل رویال قرار دارند، شامل دو نوع پروتئین اصلی تشکیل دهنده آن می شود. این پروتئین ها در بدن واکنش های آلرژیک ایجاد می کند و ممکن است افراد را دچار مشکلاتی نظیر بی قراری، تپش قلب، سرگیجه، سرفه، مشکلات گوارشی بدن درد و یا حتی اسهال کند. این واکنش ها معمولاً به صورت طبیعی توسط بدن ایجاد می شود تا مواد حساسیت زا را از بدن خارج کند.

قبل از مصرف ژل رویال بهتر است احتیاط کنید و از مقادیر کم مصرف این مکمل را شروع کنید تا اگر حساسیتی نسبت به آن دارید هر چه زودتر متوجه شوید. میزان مصرف برای کودکان معمولاً ۲۰ الی ۳۰ میلی گرم و بزرگ سالان ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم می باشد؛ اما میزان دقیق مصرف و طریقه مصرف آن باید حتماً با تجویز پزشک انجام شود.

در صورت بروز هرگونه واکنش حساسیت زا نیز افراد باید مصرف ژل رویال را سریع قطع کنند. برخی افراد پس از قطع مصرف دیگر علائمی را مشاهده نمی کنند؛ اما برخی افراد که دچار مشکلات جدی تر می شود باید حتماً به پزشک مراجعه کنند. از مضرات ژل رویال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

ژل رویال برای چه کسانی مضر است

مضرات ژل رویال

بعضی افراد واکنش های حساسیتی و آلرژیک نسبت به ژل رویال نشان می دهند. خواص و ترکیبات ژل رویال با توجه به اینکه زنبور های تولید کننده آن در چه منطقه جغرافیایی زندگی می‌ کنند، متفاوت است.

گاهی اوقات زنبور های عسل از برخی گیاهان تغذیه می کنند و ژل رویال به دست آمده از آن ها برای افرادی که به آن گیاه خاص حساسیت دارند، مضر است. حساسیت هایی که افراد به ژل نشان می دهند و جز مضرات ژل رویال محسوب می شود، شامل موارد زیر می ‌شود.

  • آسم
  • آنافلاکسی
  • اسپاسم برونشی
  • درماتیت تماسی
  • مشکلات گوارشی و دل درد
  • کاهش فشار خون
  • اگزما و خارش پوستی
  • افزایش تپش قلب
  • گیجی
  • سرفه
  • حالت تهوع

 

ژل رویال برای چه کسانی مضر است؟

معمولاً ژل رویال واکنش‌ های آلرژیک در پی ندارد؛ اما مضرات ژل رویال برای افرادی که حساسیت بالایی دارند و به اصطلاح یک شخص اتوپیک هستند ممکن است خطرناک باشد و آن ها را دچار مشکلات تنفسی کند. استفاده از ژل رویال موجب آنافلاکسی و آسم می شود. این واکنش ها در افرادی دیده شده است که حساسیت پذیری بالایی دارند.

افرادی که به نیش زنبور حساسیت دارند

گفته می‌ شود افرادی که به نیش زنبور حساسیت دارند نیز نمی توانند ژل رویال مصرف کنند؛ اما برخی از تحقیق ها این گفته ها را رد می کند. چراکه واکنش پذیری مستقیم بین آنتی بادی IGE با نیش زنبور و پروتئین های موجود در ژل رویال ثابت نشده است.

 

مضرات ژل رویال

افرادی که به گرده گل حساسیت دارند

افرادی که به گرده گل حساسیت دارند، دسته دوم هستند که نباید از ژل رویال استفاده کنند. ممکن است خود ژل رویال حساسیت زا نباشد، اما دانه های گرده گلی که درون آن هستند حساسیت زا باشند. به عنوان نمونه گل بادام یکی از گیاهانی است که در بیماران واکنش های آلرژیک زیادی را ثابت کرده است.

افراد مبتلا به آسم

این دسته از افراد ممکن است نسبت به ژل رویال حساسیت داشته باشند؛ بنابراین اگر بپرسید ژل رویال برای چه کسانی مضر است؟ باید بدانید که افراد مبتلا به آسم در ابتدای این فهرست قرار دارند. مبتلایان به آسم باید قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکملی بخصوص ژل رویال جوانب احتیاط را در نظر بگیرند و پیش از مصرف آن با یک فرد متخصص یا پزشک مشورت کنند.

این گونه افراد به دلیل مضرات ژل رویال، ممکن است دچار حملات تنفسی شوند. افرادی که دارای سابقه آسم برونشیتی هستند ممکن است دچار آنافلاکسی شوند. در مقابل برخی از افراد نیز هستند که ادعا می کنند با مصرف ژل رویال مشکلات مربوط به آسم خود را درمان کرده اند؛ بنابراین نمی ‌توان یک نسخه را برای همه افراد تجویز کرد.

مصرف ژل رویال یک ریسک است و افرادی که دارای هرگونه حساسیت یا مشکلات تنفسی مانند آسم هستند نباید بدون تجویز پزشک از چنین مکمل هایی استفاده کنند.

 

منابع:

https://www.drugs.com/mtm/royal-jelly.html

https://ahoota.com/the-benefits-of-royal-jelly/

https://www.verywellhealth.com/the-benefits-of-royal-jelly-89507

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها