|

بازی های کامپیوتری و تاثیر آن بر روی داشتن زندگی سالم

بازی های کامپیوتری و تاثیر آن بر روی داشتن زندگی سالم تفریح کردن از مهم‌ترین بخش‌های زندگی افراد جامعه است و معمولا یکی از اهدافی که برای آن تلاش می‌کنند و کسب در آمد می‌کنند، همین مورد است.

بازی های کامپیوتری و تاثیر آن بر روی داشتن زندگی سالم

بازی های کامپیوتری و تاثیر آن بر روی داشتن زندگی سالم

 

تفریح کردن از مهم‌ترین بخش‌های زندگی افراد جامعه است و معمولا یکی از اهدافی که برای آن تلاش می‌کنند و کسب در آمد می‌کنند، همین مورد است. افراد تفریحات متنوعی دارند و برخی در انجام آنها زیاده روی می‌کنند. یکی از انواع تفریحاتی که وجود دارد و خیلی از کودکان، نوجوانان، بزرگترها اعم از مرد و زن آن را دوست دارند و بعضا به آن اعتیاد دارند، بازی‌های کامپیوتری است.

بازی‌های کامپیوتری بر روی زندگی‌ها تاثیرات پررنگی داشته‌است و محققان درباره‌ی آنها تحقیقات زیادی انجام داده‌اند. سبک زندگی افرادی که بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند با کسانی که چنین چیزی را در زندگی خود ندارند، متفاوت است و مسائل زیادی را به وجود آورده‌است. بیایید دقیق‌تر و کمی از نزدیک به این مسئله نگاه کنیم. با ما همراه باشید.

بازی کامپیوتری و اهمیت آن

بازی‌های کامپیوتری به هر نوع بازی گفته می‌شود که بر روی وسایل و ابزار پردازش‌کننده‌ای مانند کامپیوتر شخصی، لپتاپ، گوشی موبایل و کنسول بازی می‌توان اجرا کرد. این بازی‌ها از سال ۱۹۷۰ روی کار آمدند و به سرعت مشهور شدند و مردم از آنها استقبال عجیبی کردند.

جالب است که بازی‌های کامپیوتری مختص گروه سنی خاصی نیستند و فیزیک شما برای بازی کردن با بازی‌های کامپیوتری اهمیتی ندارد. البته بازی‌های کامپیوتری بیشتر میان نوجوانان محبوبیت دارد و این گروه بیشترین استقبال را از بازی‌های کامپیوتری می‌کنند.

اختلال بازی های کامپیوتری چیست؟

 

1

 

گفتیم که سازمان بهداشت جهانی با همه‌گیری این بازی‌ها و توجه بسیاری از افراد به بازی‌های کامپیوتری برای این افراد اختلال تعریف کرد. اختلال بازی‌های کامپیوتری شامل توجه بسیار زیاد به بازی‌های کامپیوتری و وقت زیاد گذراندن برای آنها، در اولویت قرار دادن بازی کامپیوتری نسبت به مسائل دیگر در زندگی، محدود کردن و حذف کردن بسیاری از فعالیت‌ها برای بازی کردن و کنار نگذاشتن بازی‌های کامپیوتری علارغم تاثیرات مخربی که بر روی فرد دارد، می‌شود.

بازی های کامپیوتری چه تاثیری بر سلامت جسمی می گذارند؟

در صورتی‌که بیش از اندازه از بازی‌های کامپیوتری استفاده کنید، سلامت جسمی شما تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. تصور کنید که ساعت‌ها در یک جا نشسته‌اید و بازی می‌کنید و از طرفی به صفحه‌ی مانیتور موبایل، لپتاپ، کامپیوتر و یا تلوزیون زل زده‌اید. بدون شک بدن شما دچار تغییراتی می‌شود. در ادامه به بررسی این تغییرات می‌پردازیم؛

1.کیفیت خواب کاهش پیدا می کند.

بازی‌های کامپیوتری زمان زیادی از روز و بعضا شب را می‌گیرند و فرد نمی‌تواند به خوبی بخوابد. از طرفی، خواب باید در زمان مشخصی باشد و این که نامنظم به خواب بروید تاثیرات بسیاری بر روی سیستم ایمنی و سیستم گوارش بدن می‌گذارد. تحقیقات و بررسی‌ها نشان‌داده‌است که بیشتر افرادی که خواب نامنظم دارند، معده درد می‌گیرند و معمولا به رفلاکس معده دچار می‌شوند. از طرفی خواب یکی از مهم‌ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی است و اگر شما به خوبی نخوابید، نمی‌توانید در برابر عوامل استرسزا و حتی میکروب‌ها مقاومت کنید.

2.کیفیت رژیم غذایی کم می شود.

معمولا کسانی که زیاد بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند، خوب غذا نمی‌خورند و یا بیشتر فست فود می‌خورند. همچنین این افراد به اندازه‌ی کافی در روز آب نمی‌نوشند و دهیدراته می‌شوند. می‌دانیم که کم آبی چه مشکلاتی به بار می‌آورد و از طراوت پوست و مو گرفته تا تمرکز حواس به میزان آب دریافتی بستگی دارد.

طبق آمار، افرادی که بازی‌های کامپیوتری زیادی انجام می‌دهند، فراموش می‌کنند به خوبی بخورند و بنوشند و زمانی گرسنگی را به خاطر می‌آورند که حوصله‌ی آشپزی نیست و معمولا نیازمند مصررف غذاهای آماده می‌شوند.

3.چاقی و تحلیل ماهیچه ها از عوارض بازی های کامپیوتری هستند.

بیایید یک بار دیگر به موقعیت کسانی که بازی های کامپیوتری زیادی انجام می‌دهند، نگاه کنیم. ساعت‌ها در یک مکان ثابت می‌نشینند و کم‌تر تحرک می‌کنند. این مسئله چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ درست است! چاقی و ضعف ماهیچه‌ها! هنگامی که تحرک کافی نداشته‌باشید، یک جا می‌نشینید و کالری کافی نمی‌سوزانید. از طرفی گفتیم که معمولا تغذیه شما نامناسب می‌شود و ارزش غذایی آن کاهش پیدا می‌کند.

کالری دریافتی تبدیل به چربی می‌شود و معمولا افرادی که بازی‌های کامپیوتری زیادی انجام می‌دهند، چاق هستند.

از طرفی تحرک کافی ندارید. هر چقدر از ماهیچه‌های خود کم‌تر کار بکشید، آنها ضعیف‌تر شده و بیشتر تحلیل می‌روند. اگر می‌خواهید ماهیچه‌های قوی داشته‌باشید، باید ورزش کنید و پروتئین کافی دریافت کنید. این الزامات با بازی‌های کامپیوتری کمی سخت می‌شوند و اجرای آنها به تعویق می‌افتد.

نتیجه گیری

بازی‌های کامپیوتری مثل هر نوع تفریح دیگری می‌تواند باعث شادی و هیجان در زندگی شما شود. اگر قصد دارید زندگی سالمی داشته باشید این نکته را فراموش نکنید که اگر علاقمند به بازی‌های کامپیوتری هستید؛ ساعاتی در طول روز را به این تفریح اختصاص دهید تا زمانی که زندگی و روابط شما دچار اختلال نشود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها