|

هشدار پوتین به غرب

آماده جنگ هسته‌ای هستیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز گذشته بار دیگر به غرب هشدار داد‌ کشورش از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، جنگ با کی‌یف تشدید خواهد شد.

 آماده جنگ هسته‌ای هستیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز گذشته بار دیگر به غرب هشدار داد‌ کشورش از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، جنگ با کی‌یف تشدید خواهد شد.

پوتین که تنها چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه سخنرانی می‌کرد، گفت که سناریوی جنگ هسته‌ای با «عجله» اجرا نمی‌شود و او فعلا به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نیازی نمی‌بیند. این رهبر ۷۱‌ساله در پاسخ به این پرسش که آیا مسکو واقعا برای جنگ هسته‌ای آماده است یا نه، به تلویزیون و خبرگزاری رسمی روسیه گفت: «از نظر نظامی‌-فنی آماده‌ایم». پوتین در ادامه گفت ایالات متحده می‌داند ‌اگر در خاک روسیه یا در اوکراین نیرو مستقر کند، مسکو این اقدام را یک «مداخله» تلقی خواهد کرد. او افزود: «در ایالات متحده در زمینه روابط روسیه و آمریکا و درباره محدودیت‌های راهبردی متخصصان کافی وجود دارد. بنابراین فکر نمی‌کنم به عجله برای مقابله هسته‌ای نیازی باشد، هرچند ما برای آن آماده‌ایم».

جنگ در اوکراین عمیق‌ترین تنش را در روابط روسیه با غرب، از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، ایجاد کرده است. پوتین چندین بار هشدار داده در صورت اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین، غرب در خطر مواجهه با جنگ هسته‌ای است.

پس از تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲،‌ رهبران کشورهای غربی قول دادند‌ روسیه را در اوکراین شکست دهند، اما پس از دو سال جنگ، نیروهای روسیه موفق شده‌اند حدود یک‌پنجم خاک اوکراین را تصرف کنند. در سال انتخابات ایالات متحده، غرب در حال بررسی چگونگی حمایت از کی‌یف در برابر روسیه است؛ آن‌هم در‌حالی‌که مسکو توان ارتش را با افزودن صدها هزار نفر تقویت کرده و بسیار سریع‌تر از غرب در حال تجهیز مجدد است. پوتین، تصمیم‌گیرنده نهایی در روسیه درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در گفت‌وگوی تازه‌اش بار دیگر تأکید کرد ‌استفاده از این سلاح‌ها در دکترین هسته‌ای کرملین تعریف شده است، اما در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد. او افزود: «سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند، اما ما اصول خودمان را داریم». او ادامه داد: «اگر ایالات متحده آزمایش‌های هسته‌ای انجام دهد، ما هم ممکن است همین کار را بکنیم».

روسیه و ایالات متحده بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان به شمار می‌روند و بیش از ۹۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا را در اختیار دارند. پوتین که گمان می‌رود در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس بار دیگر برای یک دوره شش‌ساله انتخاب شود، در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: روسیه برای گفت‌وگوهای جدی درباره اوکراین آماده است. او در سخنانی کنایه‌آمیز تأکید کرد: «اما این مذاکرات باید بر اساس واقعیت باشد نه بر اساس هوس پس از مصرف داروهای روان‌گردان».

رویترز ماه گذشته گزارش داد که ایالات متحده پس از تماس میانجی‌ها، پیشنهاد پوتین را برای آتش‌بس در اوکراین و توقف جنگ رد کرد.

سی‌ان‌ان هم گزارش داد که دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۲ نگران بود روسیه در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای به‌صورت تاکتیکی یا در میدان نبرد استفاده کند. با‌این‌حال، پوتین گفت روسیه هرگز به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین احساس نیاز نکرده است. او افزود: «چرا باید از سلاح‌های کشتار‌جمعی استفاده کنیم؟ هرگز چنین نیازی وجود نداشته است». رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این، رهبران غربی را «بی‌پروا و غیرمسئول» خوانده و اعلام کرده بود ‌غرب باید در نظر داشته باشد که مسکو «سلاح‌هایی دارد که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد». او افزوده بود: «هر‌آنچه غرب مطرح می‌کند، خطر واقعی درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و در نتیجه نابودی تمدن را به‌ همراه دارد‌».

او در یک سخنرانی که روز ۲۹ فوریه ایراد کرد، با اشاره به حملات نافرجام ناپلئون و هیتلر به روسیه، خاطرنشان کرد: «ما سرنوشت کسانی که نیروهای نظامی‌شان را به خاک کشورمان فرستادند به یاد داریم. اکنون عواقب برای مهاجمان بالقوه فاجعه‌بار‌تر خواهد بود‌».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها