|

حذف سود

در این مطلب برخی اخبار را که شاید چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، مرور می‌کنیم.

حذف سود

در این مطلب برخی اخبار را که شاید چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، مرور می‌کنیم.

رانندگان ترک به جای  رانندگان  ایرانی

علی محمودی‌سرای رئیس هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران به ایلنا گفته است: «به دلیل طولانی‌شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیو‌ن‌های ترانزیتی زمین‌گیر شده‌اند و کامیون‌های ترک جای کامیون‌های ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفته‌اند و بارهای ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیون‌های ترکیه جابه‌جا می‌شوند».

سودی که داده نشد

ایسنا گزارشی از سودی که برای ثبت‌نام‌کنندگان حج عمره در نظر گرفته نشده است، تهیه کرده و اعلام کرده است جواب مسئولان را هم بازتاب خواهد داد. در این گزارش آمده است حدود ۱۲ سال پیش بیش از شش میلیون نفر حدود ۸۰۰ هزار تومان نزد بانک‌ها سپرده گذاشتند و سند عمره را خریدند. اکنون مبلغ سپرده آنها به حدود سه میلیون تومان رسیده است. با وجود اعتراض‌ها نسبت به سود پایین سپرده‌های عمره، اما تاکنون پاسخ شفافی داده نشده و دراین‌باره سکوت شده است. پیش از آنکه تلاش‌هایی برای متناسب‌سازی سود سپرده‌های حج و عمره انجام شود، بانک‌ها، سپرده‌های حج و عمره را با وجود آنکه برخی از این سپرده‌ها از جمله حج تمتع بیش از ۱۰ سال نزدشان بود، «بلندمدت» به‌شمار نمی‌آوردند و سودی در حد شش درصد برای آن محاسبه می‌کردند. اظهارنظرها و اعتراضات مختلف از سال ۱۳۹۴ فروکش کرد، تا امسال که قرار شد عمره از سر گرفته شود. عده‌ای برای ثبت‌نام اقدام کردند، اما هزینه ثبت‌نام عمره ۱۰روزه، مبلغی بین ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان اعلام شد. از آن سو سپرده متقاضیان به حدود سه میلیون تومان رسیده بود. بار دیگر ماجرای سود پایین و نامتناسب سپرده‌های عمره دوباره مطرح شده است که پاسخ سیدعباس حسینی، رئیس کنونی سازمان حج و زیارت این بود: «سود مشارکت سپرده عمره مطابق عقود اسلامی، که سود بلندمدت بوده، محاسبه شده است. سود سپرده حج تمتع نیز مانند عمره محاسبه می‌شود و تصمیم درباره آن در شورای پول و اعتبار گرفته می‌شود. او از ۱۷ و ۱۹ درصد بودن سود خبر داده ولی تأکید کرده است: «سازمان حج و زیارت هیچ دخل و تصرفی در وجوه زائران ندارد. درباره اختلاف قیمت سپرده و ثبت‌نام، اگر غیر از حج و عمره، پولمان را نزد بانک سپرده گذاشته بودیم، باز هم این وضعیت را داشت».

حضور  واکنش‌برانگیز

از دیگر اتفاقاتی که این روزها توجه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی را به شدت جلب کرده است، حضور پرحاشیه یک فرد آمریکایی با نام ویتنی رایت است. او طی چند روز گذشته با حضور در مکان‌های مختلف مانند موزه‌ها عکس خود را منتشر کرده است. همچنین در آخرین عکسی که از خود منتشر کرده است، در کنار لانه جاسوسی آمریکا (سفارت آمریکا) از خود عکس گرفته است. نحوه پوشش او مورد توجه قرار گرفته است و هنوز هیچ سازمان و ارگانی درباره نحوه دعوت یا حضور او در ایران اظهارنظری نکرد‌ه‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها