|

مراقبت از حیوانات در روزهای سرد سال

با آمدن روزهای سرد سال، زندگی حیوانات نیز دچار تغییراتی می‌شود. گسترش فضای شهرها و نابودی زیستگاه‌های طبیعی و تخریب محیط‌ زیست باعث شده شرایط زیست حیوانات متفاوت از قبل باشد؛ به‌همین‌دلیل برای بقای آنها در شرایط سخت باید اقداماتی انجام شود

مراقبت  از  حیوانات  در  روزهای  سرد  سال

سپهر   سلیمی:‌ با آمدن روزهای سرد سال، زندگی حیوانات نیز دچار تغییراتی می‌شود. گسترش فضای شهرها و نابودی زیستگاه‌های طبیعی و تخریب محیط‌ زیست باعث شده شرایط زیست حیوانات متفاوت از قبل باشد؛ به‌همین‌دلیل برای بقای آنها در شرایط سخت باید اقداماتی انجام شود. در روزهای سرد سال و به‌ویژه پس از بارش برف و یخ‌زدن زمین شاهد نزدیک‌شدن حیوانات وحشی به محل زیست انسان هستیم. چرای بی‌رویه دام اهلی در مناطق طبیعی و شکار باعث شده علف‌خواران و گوشت‌خواران برای تأمین غذای مورد نیاز خود به مناطق انسانی نزدیک شوند. مشابه این اتفاق در حاشیه جاده‌هایی که از مناطق زیست حیوانات عبور می‌کنند نیز مشاهده می‌شود. اجتناب از نزدیک‌شدن به این حیوانات و خبردار‌کردن ادارات محیط‌ زیست و نیروهای محلی حامی حیوانات نقش مؤثری در کاهش تعارضات خواهد داشت. ضمن اینکه دقت در رانندگی در زمان عبور از مناطق حفاظت‌شده و کاهش سرعت می‌تواند میزان تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد.

هرگونه ایجاد آتش در محیط‌های طبیعی در نهایت به حیوانات و محیط‌ زیست آسیب می‌زند. درصورتی‌که برای تفریح به طبیعت می‌روید، حتی‌الامکان منقل و وسایل آتش‌زا همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که برخی از حیوانات مانند لاک‌پشت، جوجه‌تیغی، قورباغه، انواع خرندگان و حشرات، لابه‌لای برگ و چوب یا حتی زیر خاک به خواب می‌روند، قبل از ایجاد هر مدل آتش دقت کنید موجب مرگ حیوانی نشوید.

در برخی از مناطق طبیعی به دلیل کاهش منابع غذایی یا برای جلوگیری از مهاجرت حیوانات وحشی به مناطق زیست انسان نیاز است که غذارسانی به صورت دستی انجام شود. در این موارد حتما باید به نظرات کارشناسان این حوزه توجه شود و غذارسانی زیر نظر گروه‌های مردمی محیط‌زیستی و سازمان حفاظت از محیط‌ زیست باشد. مشارکت مالی برای تأمین مواد غذایی یا حضور داوطلبانه در توزیع غذا از ‌جمله اقدامات لازم است. کاهش منابع غذایی و سخت‌شدن شرایط زندگی برای حیواناتی که در شهرها زندگی می‌کنند نیز وجود دارد. ساخت غذادهنده (فیدر) برای پرندگان و ایجاد جعبه‌هایی برای زمستان‌گذارنی این حیوانات و همچنین غذارسانی مسئولانه به حیواناتی مثل گربه و سگ باعث نجات آنها در روزهای سرد سال خواهد شد. غذارسانی مسئولانه شرایطی است که با 

در نظر گرفتن همه جوانب زیستی حیوان، از نوع غذا تا مکان غذارسانی انجام می‌شود. به طور کلی نیاز غذایی حیوانات در روزهای سرد بیشتر می‌شود. در شرایط یخ‌بندان شدید تأمین آب سالم یخ‌نزده نیز برای حیوانات ضروری است. اگر درخت یا باغ میوه دارید، بخشی از میوه را برای استفاده زمستانی حیوانات منطقه برداشت نکنید و آن را سخاوتمندانه برای دیگر زیست‌مندان بگذارید.

در روزهای سرد سال گربه‌های شهر برای فرار از سرما ممکن است داخل موتور ماشین بروند. حتما قبل از حرکت‌کردن چند بار بوق یا ضربه محکم به بدنه ماشین بزنید تا این حیوانات از داخل موتور خارج شوند. همچنین مراقب ریختن ضدیخ خودرو روی زمین باشید. خوردن ضدیخ به دلیل مزه شیرین آن برای حیواناتی مثل سگ و گربه‌ جذاب و در‌عین‌حال بسیار مرگ‌آور است. اگر متوجه شدید حیوانی ضد‌یخ خورده است، به‌سرعت به دام‌پزشک مراجعه کنید. مواد شیمیایی موجود در ضد یخ در کلیه و کبد به ترکیباتی سمی تبدیل می‌شود که موجب آسیب به کلیه‌ها و قلب، تشنج و مرگ حیوان می‌شود. ضدیخ ریخته‌شده روی زمین را پاک کنید و از بین ببرید.

در صورت بیرون‌بردن سگ در هوای سرد مراقب یخ‌زدگی پنجه‌ها یا سردشدن بدن حیوان باشید. استفاده از پوشش مناسب در این شرایط می‌تواند مفید باشد. همچنین نمک‌هایی که برای یخ‌زدایی روی زمین ریخته می‌شود، می‌تواند برای حیوانات خطرناک باشد.

در صورت استفاده از بخاری داخل خانه مراقب باشید برخورد حیوان خانگی با بخاری یا جویدن احتمالی لوله‌های گاز خطری را برای اهالی خانواده ایجاد نکند. همه موارد باید به‌خوبی بررسی و ایمن شود. برای حیواناتی که در خارج از خانه هستند، محیطی گرم و خشک فراهم کنید. قرار‌دادن جعبه‌هایی که داخل آنها پتوی کهنه یا پارچه قرار دارد، می‌تواند محیط خوبی برای حیوانات بی‌پناه شهر باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها