|

چند حیوان در روز کشته می‌شوند؟

چهارم اکتبر روز جهانی حیوانات است. هرچند حیوانات دنیا بسیارند اما ارقام مرتبط با تعداد و چگونگی توزیع آنها برای ما ملموس نیست.

چند حیوان در روز کشته می‌شوند؟

علی بنی‌اسد:* چهارم اکتبر روز جهانی حیوانات است. هرچند حیوانات دنیا بسیارند اما ارقام مرتبط با تعداد و چگونگی توزیع آنها برای ما ملموس نیست. اگر وزن کلی حیوانات یعنی زیست‌توده آنها را در نظر بگیریم، ارقام از این قرار خواهند بود: پستانداران وحشی صرفا چهار درصد، انسان‌ها ۳۴ درصد و حیواناتی که به‌عنوان دام شناخته می‌شوند ۶۲ درصد. زیست‌توده طیور پرورشی انسان نیز حدود دوبرابر پرندگان وحشی است؛ بنابراین بخش زیادی از حیوانات دنیا برای تغذیه انسان کشته می‌شوند. میزان گوشت مصرفی بشر هنگفت است؛ سالانه ۳۶۰ میلیون تُن. این رقم چنان بزرگ است که فهم درست آن غیرممکن می‌نماید. بیان آن بر حسب تعداد حیوانات به‌جای وزن و بر اساس تعداد روزانه درعوض رقم کلی سالانه، کمک می‌کند تا درک بهتری از آن پیدا کنیم. در این تصویر همین‌کار انجام شده است. روزانه در دنیا حدود 900 هزار گاو کشته می‌شوند. اگر طول هر گاو دو متر باشد و همگی پشت سر هم به‌خط شوند، طول این ردیف گاو هزارو 800 کیلومتر می‌شد؛ یعنی چیزی حدود فاصله تهران تا چابهار. این تصویر نمایانگر تعداد گاوهایی است که هر روز کشته می‌شوند. شمار روزانه مرغ‌هایی که می‌کشیم‌ بسیار بیشتر از اینهاست؛ هر روز ۲۰۲ میلیون مرغ. قابل‌فهم‌تر خواهد بود اگر بگوییم هر دقیقه به‌طور متوسط چند مرغ کشته می‌شوند: هر دقیقه 140 هزار مرغ کشته می‌شوند. تعداد دقیق ماهی‌هایی که روزانه کشته می‌شوند نامعلوم است؛ چون آن‌قدر زیادند که مقدارشان به تُن بیان می‌شود. با عدم‌ قطعیت بزرگی مواجهیم، اما پرواضح است که تعدادشان بسیار فراوان است؛ هر روز قطعا صدها میلیون ماهی کشته می‌شوند. اگر معتقدید حیوانات شیء نیستند و برای درد و رنج و سلاخی‌ و مرگ آنها حتی اندکی هم اهمیت قائل هستید، این واقعیت که روزانه چنین حجمی از درد و رنج و مرگ به آنان تحمیل می‌کنیم، وزن اخلاقی عظیمی دارد.

چند حیوان در روز برای گوشت کشته می‌شوند؟

از منظر رنج حیوانات، تعداد مطلق حیوانات است که اهمیت دارد نه میزان مصرف سرانه انسان‌های مختلف. اما مسئله صرفا تعداد کشتار حیوانات مزرعه‌ نیست، بلکه رنجی که حین پرورش متحمل شده‌اند هم اهمیت دارد. بخش اعظم حیوانات مزرعه دنیا در شرایط اندوه‌باری پرورش می‌یابند. در کشورهای دیگر خوک‌ها را در فضاهای تنگ استرس‌زایی نگه می‌دارند و زندگی‌ای که از سر می‌گذرانند سراسر مشقت است و فلاکت. به‌منظور تولید شیر برای مصرف انسان، گوساله گاوها را از آنها می‌گیرند. مرغ‌ها را اغلب نوک‌چینی می‌کنند تا از دعوای آنها با همدیگر، به‌خاطر ناراحتی و دردی که تجربه می‌کنند، پیشگیری شود؛ بسیاری از آنها در قفس‌های تنگی محبوس‌اند که در تمام طول زندگی‌شان حتی نمی‌توانند بچرخند.

فواید عدم مصرف گوشت چیست؟

تولید گوشت آثار منفی بزرگی بر محیط‌ زیست، حیات‌ وحش و سلامت خودمان دارد. از جهتی دیگر که بنگریم، این یعنی پرهیز از مصرف گوشت که فواید زیادی دارد. 

اراضی کمتر برای کشاورزی و اراضی بیشتر برای تنوع‌ زیستی: استفاده اراضی برای کشاورزی اصلی‌ترین عامل پیش‌برنده ازبین‌رفتن تنوع‌ زیستی است. امروزه حدود نیمی از اراضی یخ‌نزده و غیرصحرایی دنیا به کشاورزی اختصاص داده شده است و بیشتر این اراضی هم مورد استفاده دام‌هاست. مقدار کل اراضی دنیا به‌منظور تولید گوشت و لبنیات درمجموع به ۳۷ میلیون کیلومترمربع می‌رسد؛ مساحتی به بزرگی سرتاسر آمریکای شمالی و جنوبی. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از غلات کاشت انسان‌ صرف‌ خوراک دام می‌شود. اگر مردم دنیا رژیمی بدون محصولات حیوانی و وگان از پیش بگیرند، مساحت اراضی کشاورزی از چهار میلیارد هکتار به یک میلیارد هکتار کاهش می‌یابد. چنین تغییری فواید گسترده‌ای برای حیوانات سرتاسر دنیا به همراه می‌آورد؛ چراکه به این ترتیب مناطق بکر می‌توانند احیا شوند و سکونتگاهی برای حیات‌ وحش باشند و همچنین میزان مصرف کودهای کشاورزی (مانند نیتروژن) که به تخریب محیط‌ زیست منجر می‌شود هم به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

فوایدی برای اقلیم دنیا: پرهیز از گوشت به مقابله با تغییر اقلیم هم کمک شایانی می‌کند. انتشار متان ناشی از باد گلوی گاوها و انتشار اکسید نیتروژن از فضولات آنها مستقیما کم می‌شود و افزون بر اینها، انتشار غیرمستقیم گازهای گلخانه‌ای به‌علت جنگل‌زدایی و تغییر کاربری اراضی هم کاهشی قابل‌توجه می‌یابد. منشأ حدود یک‌سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ها به سامانه غذای دنیا بازمی‌گردد و به همین دلیل، تغییر در سامانه کنونی غذای جهان برای دستیابی به اهداف توافق اقلیمی پاریس ضروری است.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمتر: تولید جهانی محصولات حیوانی با مصرف آنتی‌بیوتیک در دامپروری‌ها گره خورده است؛ رویه‌ای که به ظهور باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک می‌انجامد. استفاده از آنتی‌بیوتیک در دام‌ها باعث ‌و ‌بانی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کل مصرف آنتی‌بیوتیک دنیاست. پرهیز از مصرف گوشت می‌تواند آنتی‌بیوتیک‌های موجود را کارآمد نگه دارد و در برابر بحران مقاومت آنتی‌بیوتیکی از سلامتی مردم سراسر دنیا محافظت کند.

خطر کمتر دنیاگیری‌ها: بسیاری از بیماری‌های عفونی از حیوانات دیگر آغاز می‌شوند. شرایط پرتراکم بسیاری از کارخانه‌های تولید گوشت، محیطی ایدئال است برای جهش و گسترش عوامل بیماری‌زا. هرچقدر خوردوخوراک مردم دنیا گیاهی‌تر باشد خطر بروز بیماری‌ای دنیاگیر کمتر است و این یعنی کاهش احتمال اینکه عذاب‌ یک دنیاگیری دیگر بر سرمان آوار شود.

رنج کمتر حیوانات: به نقطه شروع برگردیم؛ هرچه تقاضا برای محصولات حیوانی بیشتر باشد، یعنی رنج حیوانات بیشتر می‌شود.

ولی مگر مصرف گوشت و باقی محصولات حیوانی برای سلامتی انسان ضروری نیست؟! دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد می‌گوید «مدت‌ها، تحقیق روی گیاه‌خواری عمدتا روی کاستی‌های احتمالی تغذیه‌ای آن متمرکز بود، اما در سال‌های اخیر ورق برگشته‌ است و اکنون پژوهش‌ها نشان از آثار مثبت تغذیه بی‌گوشت بر سلامتی دارد. امروزه، تغذیه مبتنی بر گیاهان نه‌تنها مغذی به شمار می‌رود، بلکه روشی برای کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌هایی مزمن نیز شناخته می‌شود». آکادمی تغذیه و رژیم‌شناسی آمریکا که بزرگ‌ترین انجمن تغذیه دنیاست هم رژیم‌های قاعده‌مند گیاهی از‌جمله وگان را مفید، مغذی و دارای فوایدی در پیشگیری و مداوای برخی بیماری‌ها می‌داند. همچنین ذکر می‌کند این رژیم‌ها در همه دوره‌های زندگی از‌جمله بارداری، شیردهی، نوزادی، کودکی، نوجوانی و بزرگسالی و برای ورزشکاران مناسب است. فکر می‌کنم چنین آینده‌ای ممکن است. آینده‌ای را می‌توان متصور شد که در آن نوه‌هایمان به عقب و زمانه ما می‌نگرند و به سختی باور می‌کنند امروزه ساکن دنیایی هستیم که صدها میلیون ماهی، 900 هزار گاو، ۱.۴ میلیون بز، ۱.۷ میلیون گوسفند، ۳.۸ میلیون خوک، ۱۱.۸ میلیون اردک، و بیش از ۲۰۰ میلیون مرغ را هر روز می‌کشیم. این مطلب با بهره‌گیری از مقاله زیر و کاست‌ و افزوده‌هایی چند نگاشته شده است.

https://ourworldindata.org/how-many-animals-get-slaughtered-every-day

*کنشگر حیوانات 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها