|

یک نامه رسمی و حذف نماینده ایران

در چند روز گذشته بحث حذف ایران از یک داوری جهانی مورد انتقاد بسیار فعالان کتاب کودک قرار گرفته است. این اتفاق که به دلیل عدم هماهنگی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رخ داده است، جزئیاتی به همراه دارد. در این زمینه انجمن تصویرگران کتاب کودک واکنش نشان داد.

یک نامه رسمی و حذف نماینده ایران

در چند روز گذشته بحث حذف ایران از یک داوری جهانی مورد انتقاد بسیار فعالان کتاب کودک قرار گرفته است. این اتفاق که به دلیل عدم هماهنگی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رخ داده است، جزئیاتی به همراه دارد. در این زمینه انجمن تصویرگران کتاب کودک واکنش نشان داد.

یک تصویرگر و عضو شورای کتاب کودک می‌گوید که قرار بوده نماینده‌ای از ایران برای داوری و سخنرانی در دوسالانه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا در این رویداد هنری حضور داشته باشد اما همکاری‌نکردن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مانع از اعزام نماینده ایران شده است.

در گزارشی که ایسنا تهیه کرده، به این مسئله از زوایای مختلف پرداخته شده است. نمایشگاه دوسالانه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا در حوزه تصویرگری، برای بیست‌و‌نهمین دوره خود، از سحر ترهنده به عنوان داور، شیدا آرامش‌فرد به عنوان سخنران و زهرا امینی برای شرکت در کارگاه تصویرگری خود دعوت کرده بود اما علی بوذری، تصویرگر، استاد دانشگاه هنر و مدیرعامل انجمن تصویرگران ایران، می‌گوید: «برخلاف ۶۰ سال گذشته و به دلیل تعلل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این فرصت برای اولین بار از دست رفته و مکاتبات و تلاش‌های مکرر شورای کتاب کودک و انجمن تصویرگران ایران برای ارتباط با مدیران کانون بی‌نتیجه بوده است».

علی بوذری با ابراز گله‌مندی از این اتفاق، توضیح می‌دهد: «این نمایشگاه هر دو سال یک‌ بار در شهر براتیسلاوا ـ‌اسلواکی‌ـ برگزار می‌شود و از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های تصویرگری دنیاست و ایران از سال‌های قبل، حضور فعالی در آن داشته است. حضور در نمایشگاه به‌ این‌ ترتیب است که هر کشور، نماینده‌ای را برای ارسال آثار هنری و تصویرگری، داور و سخنران سمپوزیوم و یک نفر را برای ورک‌شاپ معرفی می‌کند و هزینه‌های سفر آنها را پرداخت می‌کند». او ادامه می‌دهد: «نمایندگی این رویداد در تمامی سال‌های برگزاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و در سال‌های اخیر این کار با همکاری و همفکری شورای کتاب کودک و انجمن تصویرگران انجام شده است. کانون کارهای ارسال، برگزاری جلسات داوری در ایران، اعزام تصویرگر، داور و یک نفر برای ورک‌شاپ را انجام می‌داده است».

مدیرعامل انجمن تصویرگران ایران سپس با شرح ماجرایی که امسال در این پروسه رخ داده است، بیان می‌کند: «حالا که در آستانه ۶۰‌سالگی این برنامه هستیم، کانون این تعهد را به صورت کامل انجام نداده است. کانون آثار را به نمایشگاه ارسال کرده، اما کارهای اعزام افراد به نمایشگاه به‌عنوان داور، سخنران و شرکت‌کننده در کارگاه تصویرگری یونسکو آلبین برونسکی را [یکی از معتبرترین کارگاه‌های تصویرگری دنیا] انجام نداده است. در حالی که این افراد از طرف نمایشگاه براتیسلاوا انتخاب شده بودند، اما امسال هزینه‌های شرکت این افراد بر اساس عرف معمول سال‌های قبل، تأمین نشده است».

بوذری با تأکید بر اینکه داشتن نماینده در این رویداد اهمیت بالایی دارد، یادآوری می‌کند: «امسال می‌توانستیم یک‌ نفر را به‌عنوان داور در این مجموعه داشته باشیم که متأسفانه این شانس را از دست دادیم و این اعتبار بین‌المللی در واقع به شکلی خدشه‌دار شد و متعاقبا مشخص نیست بتوانیم در سال‌های آینده نیز این حضور را احیا کنیم؛ زیرا در آخرین لحظه حضور نمایندگان ایران را بدون داشتن دلایل قابل‌قبولی لغو کردند و به نظر می‌آید در سال‌های آینده نیز حضور چندان موفقی نداشته باشیم».

بوذری همچنین درباره واکنش کانون به این ماجرا می‌گوید: «بسیار تلاش کردیم تا با مدیرعامل کانون در این مورد رایزنی کنیم. بارها از طرف انجمن تصویرگران و شورای کتاب کودک برای کانون پرورش فکری نامه رفته و درباره اهمیت موضوع و حضور ایران گفته شده است، اما به نظر می‌آید هیچ‌کدام از مسئولان کانون علی‌رغم اینکه بخش بین‌الملل آنها بسیار تلاش کرد تا این مشکل را به شکلی حل کند و به شیوه‌های مختلف متوسل شده که بتواند مسئله اعزام نمایندگان ایران را به این برنامه برطرف کند، به این موضوع توجه نکرده و هیچ اراده‌ای از سوی مسئولان کانون وجود ندارد تا این اتفاق بیفتد. چندین نامه ارسال شد و از خسران عدم حضور ایران در نمایشگاه گفتیم و تلاش کردیم تا با مدیرعامل کانون پرورش فکری جلسه حضوری داشته باشیم، اما نه‌تنها به نامه‌ها جواب داده نشد بلکه هیچ اقدام مشخصی هم در این زمینه انجام نشد و به امروز رسیدیم که جلسات داوری در براتیسلاوا در حال برگزاری است ولی متأسفانه داور ما از رفتن بازمانده است».

سحر ترهنده که به عنوان داور در نمایشگاه دوسالانه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا دعوت شده است نیز انصراف از حضور در این نمایشگاه را غیرحرفه‌ای می‌خواند و می‌گوید: «در روز آخر به آنان اعلام شد که نمی‌توانیم شرکت کنیم؛ شاید اگر چند ماه پیش که براتیسلاوا از ما دعوت کرد دعوت را رد می‌کردیم، بسیار حرفه‌ای‌تر بود اما زمانی که دعوت پذیرفته شد، داورها مشخص شدند و سخنران برای سمپوزیوم که نشست بزرگی در کنار نمایشگاه برقرار‌ شده دعوت شد، تمامی موانع برای اخذ ویزا از سوی براتیسلاوا برطرف شد و براتیسلاوا تمامی کاتالوگ‌های خود را با عکس‌های ما منتشر کرد و یک روز مانده به سفر کانون پرورش فکری طی یک نامه رسمی اعلام کرد که ما حضور پیدا نمی‌کنیم». ایسنا تا لحظه انتشار این خبر، در تلاش برای گفت‌وگو با نماینده‌ای از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای انعکاس نظرات بود که محقق نشد. ضمن اینکه در صورت ارائه پاسخی از سوی متولیان امر، متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها