|

طحان‌نظیف در پاسخ به «شرق»:

درباره شفافیت منابع مالی کاندیداها مصمم هستیم

لایحه واردات خودروهای کارکرده تأیید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما مصمم هستیم در انتخابات پیش‌رو قانون شفافیت منابع مالی کاندیداهای انتخابات اجرائی شود. هادی طحان‌نظیف در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه از آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات، تأیید واردات خودروهای کارکرده و عزم شورای نگهبان برای اجرای شفافیت مالی نامزدهای انتخابات گفت.

درباره شفافیت منابع مالی کاندیداها مصمم هستیم

شرق: سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما مصمم هستیم در انتخابات پیش‌رو قانون شفافیت منابع مالی کاندیداهای انتخابات اجرائی شود. هادی طحان‌نظیف در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه از آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات، تأیید واردات خودروهای کارکرده و عزم شورای نگهبان برای اجرای شفافیت مالی نامزدهای انتخابات گفت. او در پاسخ به پرسش «شرق» درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: دی‌ماه سال ۹۸ قانونی درباره شفافیت منابع مالی کاندیداهای انتخابات به تصویب رسید و علت عدم اجرای آن این بود که در آستانه انتخابات سال ۹۸ مجلس این قانون تصویب شده بود و دولت فرصت کافی نداشت که سامانه‌ها و مقدمات اجرای آن قانون را فراهم کند. ما مصمم هستیم که در انتخابات پیش‌رو این قانون اجرائی شود. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شرایط نامزدهای نمایندگی انتخابات مجلس در قانون آمده است، گفت: همه باید به قانون پایبند باشیم. نمی‌توان این شرایط را کمتر یا بیشتر کرد و قانون فصل‌الخطاب است. او افزود: از جلسه قبل تاکنون، هشت طرح و لایحه ارسالی از مجلس و یک اساسنامه از دولت و دو استعلام از دیوان عدالت اداری بررسی شد. طحان‌نظیف همچنین‌ در پاسخ به این پرسش «شرق» ‌که طبق قانون دولت برگزارکننده انتخابات است، اما اخیرا معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تعیین مصادیق برای نامزدهای انتخاباتی مجلس، اعم از ولایی‌بودن و انقلابی‌بودن، وارد وظایف شورای نگهبان شده و دست به موازی‌کاری زده است که این مسئله می‌تواند به شائبه دخالت دولت در انتخابات دامن بزند؛ توصیه شما به دولت در‌این‌باره چیست؟ گفت: شرایط نامزدهای نمایندگی مجلس در قانون آمده است که هم مجری انتخابات و هم ناظر انتخابات باید شرایط قانونی را رعایت کنند؛ نه امری کمتر و نه امری بیشتر. یعنی کسی که می‌خواهد نماینده مجلس شود، باید شرایط ذکر‌شده در قانون را رعایت کند. کسی هم نمی‌تواند قرائتی متفاوت از قانون ارائه دهد و این امر مورد موافقت ما نیست. بنابراین آنچه قانون گفته، فصل‌الخطاب است. وی همچنین در ادامه در رابطه با موضوع واردات خودروهای کارکرده گفت: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب جلسه مورخ بیست‌و‌هشتم خرداد 1402 مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴/ ۰۴/ ۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بنابراین مصوبه واردات خودروهای کارکرده هم توسط شورای نگهبان تأیید شد. او در پاسخ به پرسشی درباره صدور رأی در دیوان عدالت در‌خصوص میثم لطیفی و انتقاد برخی مبنی بر اینکه این رأی مغایر با قانون اساسی است، نظر شورای نگهبان در این زمینه چیست؟ گفت: سطح این بحث اختلاف برداشت از قانون عادی است نه قانون اساسی. سخنگوی شورای نگهبان افزود: هم دیوان عدالت و هم دولت برداشت‌های متفاوتی از قانون دارند و کار باید از مجاری قانونی دنبال شود و سازوکارهای قانونی مورد استفاده گیرد. یکی از آنها می‌تواند بحث استفساریه از مجلس باشد؛ زیرا بحث اختلاف بر سر قانون عادی است و تفسیر آن بر عهده مجلس است. وی گفت: درخصوص تفسیر در این زمینه چیزی به صورت رسمی از ما خواسته نشده است. طحان‌نظیف در پاسخ به پرسشی درباره احتمال رد‌صلاحیت یک نماینده در دوره‌ای و تأیید آن در دوره دیگر گفت: هم تأیید و رد و هم رد و تأیید امکان‌پذیر است؛ البته چیز عمومی نیست و می‌توانم بگویم حالت استثنائی محسوب می‌شود، ولی دلایلش می‌تواند مختلف باشد و ممکن است مستندات جرح و تعدیل شود.

 طحان‌نظیف در جواب به سؤالی درباره انتخابات تناسبی و رابطه آن با مشارکت در انتخابات گفت: در مصوبه تناسبی‌شدن انتخابات در تهران، احکام متعددی وجود دارد که قانون‌گذار سعی کرده‌ حالات مختلف را پیش‌بینی کند و بعضی از موارد هم کامل‌تر شده است. مبنا در این قانون همان احزابی هستند که از قانون احزاب مجوز دارند و لیست‌ها هم گویا باید به تأیید وزارت کشور برسد که این تأیید، تأیید شکلی است؛ البته نظر و تأکیدی بر اجرای انتخابات تناسبی در تهران نداریم، هرچند از نظر شرع و قانون مورد تأیید است. این مصوبه را در راستای تحقق سیاست‌های کلی انتخابات و احقاق حقوق مردم و داوطلبان می‌دانیم. وی افزود: به‌ نظرم آنچه در کاهش مشارکت مردم مؤثر است، این است که عده‌ای مردم را دلسرد و ناامید کرده و نسبت به سلامت صندوق رأی و انتخابات دچار تردید کنند که اینها در کاهش مشارکت تأثیر دارد. من تقاضا دارم که چهره‌های سیاسی اگر دلشان برای نظام، مردم و انتخابات می‌سوزد، دنبال مشارکت حداکثری و پرشور باشند.  طحان‌نظیف درباره اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات پیش‌رو گفت: در شورای نگهبان نشست‌های انتخاباتی داشتیم که این نشست‌ها با رویکرد آسیب‌شناسی برگزاری انتخابات در ادوار گذشته و همچنین با رویکرد تسهیل فرایند سازوکارهای برگزاری دو انتخابات پیش‌رو برگزار شده است. نشست‌های کارشناسی در حال انجام است و ارزیابی ما هم از همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها این است که این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها مطلوب است. تمام تلاش ما و سایر دستگاه‌ها برای برگزاری یک انتخابات سالم، پرشور و رقابتی است. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به رفع همه ایرادهای طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و فقط باقی‌ماندن بحث برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، آیا انتخابات امسال با قانون جدید برگزار خواهد شد یا خیر؟ گفت: همه ایرادهای مصوبه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با رفت‌و‌‌آمدهایی که داشته، برطرف شده است و فقط بحث تناسبی‌شدن برگزاری انتخابات تهران باقی مانده است که این موضوع هم از نظر شورای نگهبان ایرادی ندارد و خلاف شرع و قانون اساسی نیست. او در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی مبنی بر جناحی عمل‌کردن شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها گفت: قبلا هم گفتم شورای نگهبان نگاه حزبی، جناحی و گروهی به اشخاصی که ثبت‌نام می‌کنند، ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها