|

برنامه‌ریزی چین برای جنگ با تایوان

‌‌چین اقداماتی برای جداکردن اقتصاد خود از اقتصاد جهانی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمله نظامی جهت تسخیر تایوان را آغاز کرده است. جی. کایل باس، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری صندوق تأمین سرمایه هایمن کپیتال می‌گوید مدیریت حزب کمونیست چین که به عنوان یک کشور تک‌حزبی چین را اداره می‌کند، در حال انجام اقدامانی مشابه اقدامات روسیه قبل از حمله به اوکراین است.

‌‌چین اقداماتی برای جداکردن اقتصاد خود از اقتصاد جهانی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمله نظامی جهت تسخیر تایوان را آغاز کرده است. جی. کایل باس، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری صندوق تأمین سرمایه هایمن کپیتال می‌گوید مدیریت حزب کمونیست چین که به عنوان یک کشور تک‌حزبی چین را اداره می‌کند، در حال انجام اقدامانی مشابه اقدامات روسیه قبل از حمله به اوکراین است.

نکته درخور توجهی که کایل باس به آن اشاره کرد، این است که حزب کمونیست چین در حال ساخت ۱۸ پناهگاه برای حمله هوایی در استان فوجیان در مجاورت تایوان است. او همچنین اضافه کرد که رژیم پکن همچنین در حال ساخت بزرگ‌ترین بیمارستان جنگی جهان در منطقه است و گفت که این اقدام یادآور ساخت بانک خون روسیه در مرزهای اوکراین در ماه‌های منتهی به تهاجم این کشور در سال گذشته است. او در سخنرانی در اندیشکده هادسون گفت: «این دوباره اتفاق می‌افتد و ما باید توجه کنیم. من فکر می‌کنم به احتمال زیاد حزب کمونیست چین به تایوان حمله می‌کند».

هرچند حرب کمونیست چین تاکنون هیچ بخشی از تایوان را کنترل نکرده اما ادعا می‌کند تایوان یک استان سرکش است که باید با سرزمین اصلی متحد شود. شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست چین، به شاخه نظامی رژیم دستور داده تا برای جنگ آماده شود و تا سال ۲۰۲۷ آماده حمله به تایوان باشد. پکن در حال آماده‌سازی کل جامعه برای این منظور است. باس گفت که رژیم چین اقدامات متعددی برای گسترش اختیارات قانونی خود جهت هدف قراردادن مشاغل خارجی فعال در چین به عنوان بخشی از این تلاش انجام داده است. برای مثال، در سال ۲۰۲۰ حزب کمونیست چین قانون سرمایه‌گذاری خارجی خود را به‌روزرسانی کرد تا در صورت وقوع جنگ، هرگونه دارایی یا سرمایه‌گذاری خارجی در چین را مصادره کند.

در اقدامی دیگر در سال ۲۰۲۱، قانون مقابله با تحریم‌های خارجی نظام، به حزب کمونیست چین این اجازه را می‌دهد که در صورت تحریم چین توسط کشورهای دیگر و همراهی شرکت‌های خارجی در چین با این تحریم‌ها، دارایی‌های آنها را مصادره و کارکنان این شرکت‌ها را بازداشت کند. باس گفت: «اگر آمریکا یا اروپا چین را تحریم کنند و این شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از این تحریم‌ها تبعیت کنند، چین می‌تواند دارایی آنها را ملی و افراد را بازداشت کند». به همین ترتیب، پکن اوایل سال جاری قوانین ضدجاسوسی خود را به‌روز کرد و انتقال هرگونه اطلاعاتی را که مرتبط با امنیت ملی قلمداد می‌شد، ممنوع کرد و به حکومت چین اجازه داد دارایی‌های افراد را مصادره کند و با توسل به اجبار از خروج خارجی‌ها از چین جلوگیری کند. کایل باس گفت تمام این تلاش‌ها بخشی از اقدامات حقوقی کلی نظام برای زمانی است که رژیم چین به تایوان حمله کند.

باس می‌گوید آمادگی چین برای جنگ فراتر از ساخت پناهگاه‌های حمله هوایی و افزایش اختیارات قانونی است. در واقع حکومت کمونیستی چین به‌طور فعال به منافع اقتصادی خود آسیب می‌رساند تا به دنبال تهاجم به تایوان دموکراتیک، خود را از ضربه اجتناب‌ناپذیر بین‌المللی در حوزه اقتصاد مصون نگه دارد. باس گفت: «آنها کارهایی انجام می‌دهند که منطقی نیست، مگر اینکه برنامه‌ای بزرگ‌تر برای وضعیت بدتر وجود داشته باشد».

از‌جمله اقداماتی که چین برای مصون نگه‌داشتن خود از ضربه‌های اقتصادی بین‌المللی انجام می‌دهد، انباشت انبوه غلات، طلا و منابع انرژی است. حزب کمونیست چین ذخایری معادل یک سال و نیم گندم را جمع‌آوری کرده است تا در مواجهه با شرایط اضطراری ملی، از گرسنگی تقریبا ۱٫۵ میلیارد ساکن خود جلوگیری کند. با این حال، در طول سال‌های قرنطینه کرونا‌ویروس، این ذخایر دست‌نخورده ماند و از آنها استفاده نشد. در عین حال، در حوزه انرژی نیز نظام کمونیستی چین به صورت مداوم تلاش می‌کند روابط خود با نظام‌های استبدادی، از‌جمله روسیه و عربستان سعودی که اکثریت نفت خام چین را تأمین می‌کنند، ارتقا ببخشد.

با این حال، وقتی صحبت از گاز طبیعی مایع می‌شود، رژیم چین تا حدودی به استرالیای دموکراتیک وابسته است و به همین دلیل، به منظور کاهش وابستگی خود به متحد آمریکا، حزب کمونیست چین سعی کرده است به‌طور گسترده‌تری صادرات زغال‌سنگ را افزایش دهد. باس گفت: «آنها در تلاش هستند تا تمام تعهدات انرژی خود را تضمین کنند و در صورتی که نتوانند LNG را دریافت کنند، به کثیف‌ترین و ارزان‌ترین سوخت برمی‌گردند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها