|

گزارش «شرق» از افزایش آمار تب کریمه کنگو در ماه‌های اخیر

احتیاط در استفاده از گوشت گرم و دامی

تب کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و دام که در بسیاری از موارد جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. حتی سازمان دامپزشکی هم روز گذشته از ابتلای ۱۸ نفر به این بیماری و فوت یکی از مبتلاها خبر داد. اما بیماری تب کریمه کنگو با رعایت اصول بهداشتی قابل کنترل است؛ بنابراین سازمان دامپزشکی اعلام کرد تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

احتیاط در استفاده از گوشت گرم و دامی

شرق: تب کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و دام که در بسیاری از موارد جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. حتی سازمان دامپزشکی هم روز گذشته از ابتلای ۱۸ نفر به این بیماری و فوت یکی از مبتلاها خبر داد. اما بیماری تب کریمه کنگو با رعایت اصول بهداشتی قابل کنترل است؛ بنابراین سازمان دامپزشکی اعلام کرد تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. همچنین افراد در ارتباط با دام باید موارد بهداشتی دیگری را هم رعایت کنند. حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام‌دادن دام‌ها و سم‌پاشی و ضدعفونی‌کردن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له‌کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به‌صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد (دمای یخچال)، روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان با پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک، اجتناب از خوردن جگر خام و نیم‌پخته قابل کنترل است. ویروس در برابر حرارت حساس است، بنابراین پختن گوشت باعث ازبین‌رفتن آن می‌شود.

علائم تب کریمه کنگو

بیماری تب کریمه کنگو قابل کنترل و درمان است. اما علائمی دارد که تشخیص زودهنگام آن از شدت بیماری می‌کاهد. علائم بالینی بیماری چهار مرحله دارد که در واقع دوره کمون یا پنهان، قبل از خون‌ریزی، مرحله خون‌ریزی و دوره نقاهت است. پس از عفونت ناشی از نیش کنه، دوره کمون معمولا یک تا سه روز است که البته می‌تواند تا 9 روز ادامه داشته باشد. پس از دوره کمون، علائم این بیماری به سرعت ایجاد می‌شوند که معمولا خود را با این علائم نشان می‌دهد: سردرد، سرگیجه، تب شدید، درد کمر یا گردن، درد مفاصل، دردهای عضلانی، دل‌درد، استفراغ، اسهال، چشم‌های قرمز یا دردناک، فوتوفوبیا (حساسیت به نور)، صورت برافروخته، التهاب و درد در گلو، لکه‌های قرمز روی سقف دهان و زردی پوست. البته در موارد شدید CCHF، ممکن است علائمی مانند تغییرات خلقی، تغییرات در ادراک حسی و سردرگمی نیز در افراد پدیدار شوند. معمولا پس از سه تا چهار روز، احساس خواب‌آلودگی و افسردگی و درد معده به دلیل بزرگ‌شدن کبد به وجود می‌آید که در حدود روز پنجم تا روز چهاردهم، علائم دیگری بروز می‌کند. مناطق بزرگ کبودی جدی، خون‌ریزی شدید بینی، خون‌ریزی غیر قابل کنترل ناشی از تزریق، ضربان قلب سریع، بزرگ‌شدن غدد لنفاوی، نارسایی کلیه، نارسایی ناگهانی کبد و نارسایی ریه‌ها از نشانه‌های آن است.

از مصرف گوشت گرم خودداری شود

یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری قراردادن گوشت به مدت 24 ساعت و اجزای داخلی دام تا 72 ساعت در فضای سرد فریزر است که اثرات آن به خودی خود و بر اثر فعل و انفعالات از بین خواهد رفت. مصرف‌کنندگان برای خرید دام و ذبح شرعی از مراکز در نظر گرفته‌شده اقدام کنند. همان‌طورکه اشاره شد، تب کریمه کنگو با علائم تب، سردرد شدید، درد عضلانی و استخوانی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ بروز می‌کند. بیماران غافل از خطر جدی، آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌گیرند. خون‌ریزی در دهان، لثه، دستگاه تناسلی و وجود خون در ادرار نشان‌دهنده ابتلا به بیماری است که متأسفانه بعد از علائم اولیه در بیمار، مشهود می‌شود.

با توجه به شرایط ایجادشده در کشور مبنی بر انتشار بیماری تب کریمه کنگو در شهر‌های مختلف به شهروندان توصیه می‌شود از مصرف گوشت‌های گرم، جگر و کلیه‌های گوسفندان جدا خودداری کنند. تمامی محصولات گوشتی مربوط به دام را از کشتارگاه‌ها و قصابی‌های مجوزدار تهیه کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها