|

اتهام جدید به یکی از مربیان خارجی

آیا او دائم‌الخمر بود؟

استقلال تهران، پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مشکلاتی که بر سر راه عقد قرارداد با جواد نکونام وجود داشت، بالاخره با این مربی جوان به توافق رسید تا پس از ریکاردو سا پینتو این‌بار هدایتش را به یک ایرانی سپرده باشد. نکونام چند سال بعد از آنکه با بازوبند کاپیتانی استقلال در زمین مسابقه حاضر شد، حالا در قامت سرمربیگری به این تیم برگشته و وعده داده که به همراه تماشاگران استقلال در انتهای فصل جشن بگیرند. این مربی از زمانی که هدایت آبی‌پوشان تهرانی را بر عهده گرفته مشغول ارزیابی گزینه‌های مدنظرش برای تقویت تیم است و در این بین هم هر روز از فهرستی به عنوان فهرست خرید او یاد می‌شود.

آیا او دائم‌الخمر بود؟

استقلال تهران، پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مشکلاتی که بر سر راه عقد قرارداد با جواد نکونام وجود داشت، بالاخره با این مربی جوان به توافق رسید تا پس از ریکاردو سا پینتو این‌بار هدایتش را به یک ایرانی سپرده باشد. نکونام چند سال بعد از آنکه با بازوبند کاپیتانی استقلال در زمین مسابقه حاضر شد، حالا در قامت سرمربیگری به این تیم برگشته و وعده داده که به همراه تماشاگران استقلال در انتهای فصل جشن بگیرند. این مربی از زمانی که هدایت آبی‌پوشان تهرانی را بر عهده گرفته مشغول ارزیابی گزینه‌های مدنظرش برای تقویت تیم است و در این بین هم هر روز از فهرستی به عنوان فهرست خرید او یاد می‌شود.

حالا که جواد از راه رسیده و مدیریت این مجموعه به‌ویژه حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی این باشگاه، خیالش راحت شده، رفته‌رفته از اتفاقاتی در این باشگاه پرده برداشته می‌شود که مخاطب را متحیر می‌کند. تازه‌ترین خبری که در این بین مطرح شده این است که استقلالی‌ها ریکاردو سا پینتو پرتغالی را متهم به «دائم‌الخمری» کرده و او را گزینه دلال‌ها دانسته‌اند. این اظهاراتی است که حجت کریمی، پس از انتقاد ریکاردو سا پینتو، با انتشار یک استوری مطرح کرده است. ماجرا از این قرار است که سا پینتو در صفحه شخصی خود مطلبی علیه حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال منتشر کرد و او را دروغ‌گو خواند. «از زمان ترک تهران در مأموریت جدیدم روی کار جدیدم تمرکز کردم و هیچ‌وقت درمورد استقلال صحبت نکردم جز اینکه از هواداران استقلال تعریف کنم. در مواقع حساس افراد ذات واقعی خود را آشکار می‌کنند و برای حفظ قدرت خود به دروغ‌های غیر قابل تصوری متوسل می‌شوند. نقاب یکپارچگی آنها از بین می‌رود و دروغ‌های زیادی گفته می‌شود. هفته گذشته اظهارات امیری و در ادامه ادعا‌های کریمی تأسف‌بار است که پاسخ قاطعانه‌ای را می‌طلبد».

این حرف‌ها باعث شد سرپرست مدیرعاملی استقلال در صفحه رسمی خود خطاب به هواداران استقلال، پاسخ ساپینتو را بدهد: «هواداران فهیم باشگاه استقلال تلاش ما برای انتخاب یک سرمربی شایسته برای تیم استقلال با حضور آقای نکونام به ثمر نشست و هم‌اکنون با هماهنگی ایشان درصدد بستن تیمی قدرتمند و شایسته قهرمانی هستیم. در این برهه از زمان پاسخ‌گویی به افراد معلوم‌الحالی را که برای رسیدن به مطامع خود خسارات زیادی به استقلال زدند، جایز نمی‌دانم. آنانی که برای رسیدن به حق دلالی‌شان یک مربی معمولی و دائم‌الخمر را چند برابر قیمت به استقلال تحمیل کردند و حالا که دست‌شان از باشگاه کوتاه شده، از زبان او به استقلال حمله می‌کنند».

اظهارات سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال درباره اخلاقیات سا پینتو در شرایطی مطرح می‌شود که چند هفته قبل، روزنامه گل، در مطلبی ادعا کرده بود ریکاردو سا پینتو بعد از یکی از شکست‌های استقلال از فرط ناراحتی و در شرایطی نامتعادل، شیشه هتل محل اقامتش را شکسته و خسارت زیادی روی دست باشگاه استقلال گذاشته است. در آن مطلب عنوان شده بود که مسئولان استقلال از ترس رسانه‌ای‌شدن این موضوع خیلی سریع با پرداختن هزینه شیشه هتل مربوطه، به این ماجرا پایان دادند. موضوعی که البته خیلی سریع با واکنش سا پینتو همراه شد. او یکی، دو روز بعد در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های ایران این موضوعات را تخیلی توصیف کرد و گفت که از اساس کذب است.

با وجود چنین مباحثی، ولی مطرح‌شدن داستان استفاده از نوشیدنی‌های الکلی توسط ریکاردو سا پینتو در این مرحله کمی عجیب و غریب است. واضح است که زندگی شخصی آدم‌ها به خودشان ارتباط دارد، ولی چطور باشگاه استقلال تا یکی، دو هفته مانده به پایان لیگ در پی تمدید قرارداد این مربی پرتغالی بود و حتی طرح موزائیکی آنها برای سا پینتو روی سکو‌های آزادی رفت، ولی یکباره داستان دائم‌الخمری مطرح و مشکلات اخلاقی این مربی مطرح می‌شود؟ ضمن اینکه چطور این مربی لحظه‌ای بدون تیم باقی نمی‌ماند و قبل و بعد از استقلال صاحب تیم بوده و می‌شود؟ سا پینتو بلافاصله بعد از خروج از تهران با مسئولان باشگاه آپوئل قبرس به توافق رسید و کار جدیدی را در باشگاهی که دست‌کم اسم و رسم‌دار است از سر گرفت.

البته که داستان استفاده از الکل و عدم تأیید صلاحیت آنها یا خبر‌های جنجالی این‌چنینی برای اولین بار نیست که در فوتبال ایران مطرح می‌شود. بدون درنظرگرفتن شایعاتی که درباره تعدادی از بازیکنان، در زمان‌های گذشته مطرح شده، در یکی دو نوبت ادعا‌های مشابهی درباره چند مربی مطرح خارجی که در فوتبال ایران حضور داشتند مطرح شده بود. از جمله اینکه پیش‌تر شایعه شده بود یکی از مربیان مطرح خارجی هزینه‌ای جدا برای خریدن این نوشیدنی‌ها داشته است. همان‌طورکه عنوان شد اینها بخشی از شایعات است و صحت و سقمش چندان مشخص نیست.

باوجود این، درباره مرحوم زلاتکو کرانچار و اتفاقاتی که بر او در فوتبال ایران رفت، کمی می‌شود با سند و مدرک بیشتری صحبت کرد. ماجرای زلاتکو از آن دست اتفاقات خبرسازی بود که تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها شد. آذر ۱۳۹۳ بود که این مربی که سابقه درخشانی در فوتبال کرواسی در عرصه باشگاهی و ملی داشت و برای پرسپولیس و سپاهان هم مربیگری کرده بود به عنوان گزینه هدایت تیم امید ایران معرفی شد. در آن برهه علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، با کمیته توسعه و نیروهایش به این جمع‌بندی رسیده بودند که کرانچار هدایت امید‌ها را بر عهده بگیرد؛ اما پس از چند ساعت، از وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال تماسی تلفنی گرفته شد و کرانچار «هوا» شد؛ پشت خط به فدراسیون‌نشین‌ها خبر داده بودند که کمیته تازه‌تأسیس و عجیب‌الوظیفه «نظارت و ارزشیابی مربیان خارجی» با سپردن هدایت تیم ملی امید به کرانچار مخالف است.  علی رغبتی، دبیر وقت کمیته نظارت و ارزشیابی مربیان خارجی، در برنامه ۹۰ به صراحت از دائم‌الخمر بودن کرانچار حرف زد. «رفتار کرانچار در سپاهان رفتاری نبود که با شئونات و فرهنگ ما تطابق داشته باشد... زندگی شخصی افراد خارجی و اقلیت‌های مذهبی به خودشان مربوط است؛ ولی آنچه مشکل کرانچار بود، تظاهر‌کردن بود. او در تمرین و رختکن سپاهان مشروبات الکلی استفاده کرده بود و همین مسئله تا ایجاد مشکل پیش رفت. او از تیم ملی مونته‌نگرو هم برای همین کنار گذاشته شد». با وجود اینکه تکذیب‌های مکرری صورت گرفت و اخبار مربوطه درباره کرانچار ناصحیح خوانده شد، فدراسیون مجبور شد قید این مربی را بزند و هدایتش را به محمد خاکپور بسپارد. کرانچار هم اندکی بعد هدایت تیمی را بر عهده گرفت که در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کرد. از همه عجیب‌تر اینکه مردی که متهم به نوشیدن مکرر مشروبات الکلی شده بود، چهار سال بعد با کلی تعریف و تمجید و قربان صدقه رفتن، به عنوان سرمربی امید ایران در سال ۱۳۹۷ انتخاب شد.

در فوتبال ایران گاه و بیگاه مربیان خارجی متهم به چنین موضوعاتی شده‌اند، ولی غالبا زمانی که شرایط به نفع مسئولان امر پیش نرفته این مورد تبدیل به سوژه‌ای برای حمله به طرف مقابل شده است. ضمن اینکه این‌ موارد فقط بخشی از اتفاقاتی است که در این زمینه و در پی اشاره مسئولان به آن رسانه‌ای شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها