|

«شرق» از واکنش نمایندگان نسبت به اظهارات برخی مخالفان درباره لایحه عفاف و حجاب گزارش می‌دهد

شلاق‌زدن زنان کم‌حجاب نتیجه عکس خواهد داشت

به نظر می‌رسد لایحه عفاف و حجابی که قوه قضائیه به دولت و دولت به مجلس فرستاده است، به محل مناقشه برخی تبدیل شده است؛ مسئله‌ای که برخی معتقدند بیش از حد نسبت به آن حساسیت ایجاد شده و نباید بیشتر از موارد مهم دیگر به آن پرداخت؛ اما برخی مخالفان داخل و خارج مجلس اصرار دارند که مجازات‌های تعیین‌شده در این لایحه بازدارنده نیست و دولت باید لایحه را پس گرفته و به قوه قضائیه برگرداند تا تشدید مجازات اعمال شود.

شلاق‌زدن زنان کم‌حجاب نتیجه عکس خواهد داشت
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 به نظر می‌رسد لایحه عفاف و حجابی که قوه قضائیه به دولت و دولت به مجلس فرستاده است، به محل مناقشه برخی تبدیل شده است؛ مسئله‌ای که برخی معتقدند بیش از حد نسبت به آن حساسیت ایجاد شده و نباید بیشتر از موارد مهم دیگر به آن پرداخت؛ اما برخی مخالفان داخل و خارج مجلس اصرار دارند که مجازات‌های تعیین‌شده در این لایحه بازدارنده نیست و دولت باید لایحه را پس گرفته و به قوه قضائیه برگرداند تا تشدید مجازات اعمال شود. به نحوی که علم‌الهدی توپ را به زمین مجلس انداخته و در کنایه‌ای به نمایندگان گفته «این لایحه حجاب است یا صیانت از بی‌حجابی؟». البته رشیدی‌کوچی در توییتی واکنشی به او پاسخ داده است که این لایحه دولت است، نه طرح مجلس! یا نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در برنامه‌ای تلویزیونی پیشنهاد داده که «جریمه نقدی باید سنگین‌تر باشد؛ البته مجازات شلاق و محرومیت‌های اجتماعی در شرع و قانون مجازات اسلامی آمده است!». اظهاراتی که تعجب‌برانگیز است و به این سؤال‌ها در افکار عمومی دامن می‌زند که چرا برخی با اظهارنظراتی صرفا به دنبال ایجاد فضای سخت‌ در کشورند؟ آیا التهاب چهارماهه سال گذشته که در کشور ایجاد شده بود و تبعات جبران‌ناپذیری برای کشورمان ایجاد کرد، کفایت نمی‌کند؟ آیا آنها تصور می‌کنند با تشدید مجازات مثل زندان‌های طولانی‌مدت یا به‌خط‌کردن زنان کم‌حجاب برای شلاق‌زدن می‌توانند جامعه را به مسائل شرعی علاقه‌مند کنند یا با این رفتار نتیجه عکس خواهند گرفت؟

بنابراین با توجه به فشاری که مخالفان به مجلس وارد کرده‌اند تا با تغییر در برخی مفاد این لایحه و سخت‌ترکردن مجازات‌ها و از طرفی از دستور کار خارج‌کردن لایحه هیچ قانونی درمورد حجاب تصویب نشود.

قانونی قابلیت اجرا دارد که منطبق با شرایط روز کشور باشد

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم، درباره لایحه عفاف و حجاب و اظهارات نسنجیده برخی درباره این لایحه به «شرق» گفت: «متأسفانه یک‌سری اظهارنظرات خطرناک درباره این لایحه از برخی افراد مطرح می‌شود که عجیب است. مثلا یکی می‌گوید باید بی‌حجاب‌ها را شلاق بزنیم و دیگری معتقد است باید جریمه نقدی بیش از یک میلیارد تومان را برای آنها اعمال کنیم؛ اما همان‌طور که پیش‌از‌این درباره موارد مختلف اظهار نگرانی کرده بودم، در‌این‌باره هم نگرانم و امیدوارم عزیزان دقت کنند و شرایط جامعه را مدنظر قرار دهند».

عضو مجمع نمایندگان استان فارس اظهار کرد: امیدوارم صداوسیما برخی افراد رادیکال را به تلویزیون دعوت نکند یا اگر دعوت می‌کند؛ کسی را مقابل آنها بنشاند که قابلیت مناظره و دفاع را داشته باشد. اینکه در تلویزیون جمهوری اسلامی بگوییم کسی را که حجاب نامناسب دارد، شلاق بزنیم، نقطه مقابل منویات مقام معظم رهبری است و اگر کسی خودش را ولایت‌مدار می‌داند، باید به این مورد توجه داشته باشد. این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره لایحه فوق گفت: درباره کیفیت لایحه عفاف و حجاب صحبت نمی‌کنم؛ اما اگر به لایحه‌ای که قوه قضائیه آن را در 9 ماده به دولت داده و دولت هم آن را به 15 ماده رسانده و سپس به مجلس تقدیم کرده است، ایرادی وارد است، دولت باید آن را پس بگیرد و نظر برخی آقایان را که نسبت به آن موضع می‌گیرند و سعی دارند توپ را به زمین مجلس بیندازند، جلب کند؛ بعد آن را به صحن مجلس برگرداند. رشیدی‌کوچی تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که مجلس لایحه دولت را بررسی می‌کند و طرح مجلس نیست که آن را به حساب مجلس می‌نویسند. این نماینده در توضیح توییتی که دراین‌باره نوشته بود و برخی به او خرده گرفته بودند که لایحه عفاف و حجاب لایحه قوه قضائیه است، نه لایحه دولت، بیان کرد: توییتی در‌این‌باره نوشتم و گفتم لایحه دولت و برخی به من تاختند که لایحه قوه قضائیه است و من را محکوم کردند که به‌عنوان نماینده این موضوع را نمی‌دانم. اینجا برای این دوستان توضیح می‌دهم که اولا به دلیل کم‌بودن تعداد کاراکترهای توییت نوشتم لایحه دولت. دوم اینکه طبق قانون قوه قضائیه نمی‌تواند به مجلس لایحه بدهد؛ بنابراین آن را به دولت می‌دهد و دولت لایحه را به مجلس می‌فرستد.

رشیدی‌کوچی درباره لایحه فوق اظهار کرد: این لایحه فقط در حوزه سلبی به دنبال حجاب است و هیچ کجای آن از تشویق و ترغیب و رأفت چیزی نیامده است. به اعتقاد من وقتی لایحه‌ای این‌گونه باشد، قطعا به نتیجه نمی‌رسد. دوم اینکه باید توجه کنیم اگر قرار است در‌این‌باره مردم را متقاعد کنیم، راهش این نیست. باید شرایط اقتصادی و معیشتی و اتفاقات ریز و درشت خوشحال‌کننده‌ای برای مردم رقم بزنیم و فضا را مهیا کنیم، بعد بگوییم ای مردم ما به‌عنوان حاکمیت مشکل مسکن، اشتغال، معیشت و خودروی شما را حل کردیم؛ حالا شما هم همراهی کنید و در مقوله حجاب رعایت کنید. عضو مجمع نمایندگان استان فارس اضافه کرد: یعنی فضای تعاملی ملت-دولت درست کنیم؛ اما اکنون این اعتماد وجود ندارد و به اعتقاد من این رفتارها کنش‌های اعتراضی است که خودش را در قالب مخالفت با حجاب از سوی برخی مردم نشان می‌دهد. پس در کنار قوانینی که لازم است و باید این قوانین مبتنی بر شرایط جامعه باشد، نه باب میل ما، می‌توانیم این تعامل و محبت را ایجاد کنیم، بعد از مردم بخواهیم همراهی کنند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه چرا برخی اصرار به بسته‌شدن بیشتر فضا دارند؟ اظهار کرد: باید صحبت‌های رهبری را آویزه گوش‌مان کنیم و اجازه ندهیم برخی جامعه را دوقطبی کنند؛ چه کسانی که مسئولیت دارند و موافق حاکمیت و نظام هستند، با رفتار غیرمعقول خودشان، چه کسانی که خارج از نظام هستند و به‌عنوان برانداز از آنها یاد می‌شود، هر دو لبه یک قیچی هستند.

این نماینده مجلس درباره میزان استقبال جامعه از چنین قوانینی گفت که به اعتقاد من قانونی قابلیت اجرا دارد که منطبق بر شرایط روز کشور باشد و آحاد جامعه بتوانند از آن بهره ببرند.

چه کسی این را گفته است؟

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم، نیز در گفت‌وگو با «شرق» در‌این‌باره گفت: «نمی‌دانم چرا تخصص برخی دوستان برای ایجاد بحران در کشور است؟ اول اینکه باید میان موضوع عفاف و حجاب تفکیک قائل شویم. چه کسی گفته است هرکسی که از نظر ما حجاب کامل دارد، حتما عفیف‌تر است؟ هرگز ارتباط مستقیمی در‌این‌باره وجود ندارد».

او ادامه داد: «حتما حجاب یک امر الهی است و کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است؛ اما هرگاه حساسیت ما درباره بی‌حجابی بیشتر از پدیده زباله‌گردی و حاشیه‌نشینی و تورم لجام‌گسیخته و محدودشدن سفره‌های مردم و فرار مغزها باشد، حتما راه عدالت را به‌درستی طی نکرده‌ایم». این نماینده مجلس تأکید کرد: «شما سیره امامین انقلاب و حاج قاسم سلیمانی را با فرزندان این سرزمین فارغ از حجاب‌شان ببینید. در همین نمایشگاه کتاب رهبری به غرفه بانویی رفتند که از نظر برخی شاید حجاب معیار را نداشت؛ اما برخورد رهبری با ملاطفت بود. با این قرائت‌ها چطور می‌توانیم مدعی باشیم که قانون اسلام را رعایت کرده‌ایم؟ با این روش‌ها جز منزجر‌کردن نسل جوان از مسائل اعتقادی چه پیامدهای دیگری را می‌توانیم داشته باشیم؟». رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان‌وبلوچستان اضافه کرد: «این تریبون‌ها و نهادهای فرهنگی که درآمدها و بودجه‌های کلانی دارند، چرا نسبت به پوشش جامعه پاسخ‌گو نیستند؟ اتفاقا اینها باید پاسخ‌گو باشند؛ بنابراین اصل موضوع را رها کرده‌ایم و با نحوه برخوردی که با این لایحه می‌شود، چیزی جز ایجاد نگرانی در جامعه نخواهد داشت و با توجه به مشکلات اساسی که در حوزه معیشتی مردم وجود دارد، باید بیشتر توجه و حساسیت ما متوجه مقوله معیشتی مردم باشد».


رئیس قوه قضائیه:

از دغدغه مردم درباره حجاب استقبال می‌کنیم

 رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مردم متدیّن از طریق تریبون‌های مختلف، نظرات و دغدغه‌های خود را در قبال مقوله ناهنجاری‌های اجتماعی طرح می‌کنند، گفت: این موضوع خیلی امر مبارکی است؛ البته در این اثنا همان‌طور که مردم متدیّن ما عنایت دارند، نباید در وحدت جامعه خلل ایجاد شود و فضای دوقطبی شکل گیرد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دیروز در سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، ضمن تبریک و تهنیت میلاد مسعود ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و گرامیداشت ۱۴ خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) گفت: امام عظیم‌الشأن ما همواره بر خدمت به مردم، به‌ویژه مردمی که حق آنها تضییع شده، تأکید داشتند و بر تکریم کوخ‌نشینان، پای می‌فشردند؛ ایشان مردم را ولی‌نعمت خطاب می‌کردند و بر ارزشمندی خدمت بدون منت بر مردم و جدا‌نشدن مسئولان از مردم اصرار داشتند؛ امروز نیز مقام معظم رهبری همین تأکیدات را دارند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: امروز بسیاری از مردم متدیّن و شهید‌داده برای انقلاب و نظام، به‌حق نسبت به برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی از‌جمله مقوله عفاف و حجاب، دغدغه و توقع دارند؛ این قبیل موارد از خیرخواهی مردم متدیّن ما نشئت می‌گیرد؛ ما به‌شدت از این موضوع استقبال می‌کنیم و ما از همه مطالب انتقادیِ این مردم خیرخواه حتی آنهایی که گاهی نقدهای‌شان سنگین می‌شود، استقبال می‌کنیم و این مقوله را گام اول در مسیر اصلاح می‌دانیم. رئیس قوه قضائیه افزود: این خیرخواهی و دلسوزی و دغدغه‌مندی مردم متدیّن ما بیانگر عدم بی‌تفاوتی آنها نسبت به جامعه‌شان است و این امر، خیلی نکته مهم و درخور‌توجهی است؛ مردم متدیّن ما با تمام وجود وارد میدان شده‌اند و حتی جلسه برگزار می‌کنند و از طریق تریبون‌های مختلف و از طریق فضای مجازی و غیرمجازی، نظرات و دغدغه‌های خود را در قبال مقوله ناهنجاری‌های اجتماعی طرح می‌کنند؛ این موضوع خیلی امر مبارکی است؛ البته در این اثنا همان‌طور که مردم متدیّن ما عنایت دارند، نباید در وحدت جامعه خلل ایجاد شود و فضای دوقطبی شکل گیرد؛ چرا‌که دشمنان مترصد سوءاستفاده هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها