|

نقش‌برجسته اردشیر بابکان ساماندهی می‌شود

نقش پیروزی اردشیر بابکان بر رومیان که در دارابگرد فارس قرار دارد از سوی کارشناسان میراث فرهنگی ساماندهی می‌شود.

نقش‌برجسته اردشیر بابکان ساماندهی می‌شود

شرق: نقش پیروزی اردشیر بابکان بر رومیان که در دارابگرد فارس قرار دارد از سوی کارشناسان میراث فرهنگی ساماندهی می‌شود.

به گفته سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، «اجرای فنس‌کشی به‌منظور حفاظت فیزیکی از نقوش برجسته و تکمیل دیوار سنگی محوطه ضلع شرقی» بخشی از ساماندهی این نقش برجسته ساسانی است.

در نزدیک داراب محلی است معروف به نقش رستم که نباید با نقش رستمی که در نزدیکی تخت جمشید است اشتباه شود. در این محل و بر سینه کوه نقش‌برجسته‌ای حجاری شده است. در این نقش‌برجسته که بر سطحی صاف و مربع مستطیل به ابعاد حدودا 9 در 7 متر حجاری شده‌، شاه ساسانی سوار بر اسب در مرکز صحنه حک شده و بنا بر سنت شرقی از سایر افراد بلند‌تر و قوی‌هیکل‌تر حجاری شده است. او کلاهی بر سر دارد که روی آن گویی قرار گرفته است. شاه دارای ریش و موهای بلند و پرپشتی است که در طرفین سر به صورت مجعد و پیچ‌خورده بر روی شانه جای گرفته است. گردنبندی بر گردن و نیم‌تنه تنگی به تن دارد، کمربندی بر کمر و شلوار چین‌دار و گشادی بر پا دارد که تا قوزک پا را می‌پوشاند. در دست راست شلاق جمع‌شده‌ای را نگه می‌دارد و کف دست چپ خود را بر سر امپراتور رومی گذاشته است که در مقابل او ایستاده است. در کنار پاهای اسب شاه جسدی افتاده که به صورت دمر خوابیده و سرش را بر روی دست چپش گذاشته است.

در سمت راست و پشت شاه ۱۸ نفر از سرداران ایرانی در چهار ردیف حجاری شده‌اند که از این تعداد سه نفر به صورت تمام‌قد حجاری شده و ۱۵ نفر دیگر فقط سر و قسمتی از شانه‌هایشان به معرض نمایش درآمده است. در مقابل شاه ۲۳ نفر از اسرای رومی نقش شده‌اند. این نقش‌برجسته آخرین تصویر سنگی اردشیر، نقش‌برجسته پیروزی او بر گوردیان سوم، امپراتور روم است.

در آغاز تصور می‌شد که این نقش متعلق به شاپور اول است. به همین دلیل این نقش‌برجسته از پربحث‌ترین و جنجالی‌ترین نقش‌برجسته‌های ساسانی است. در میان محققانی که این نقش‌برجسته را به اردشیر نسبت می‌دهند می‌توان از جورجینا هرمان، دالیا لوبت، لوکونین و ماکدر موت یاد کرد. والتر هینس، فالندن، استین، واندنبرگ و گیرشمن نیز این نقش‌‌برجسته را به شاپور اول نسبت داده‌اند. با این حال تحقیقات بعدی نشان داد که این نقش به هنگام پایان پادشاهی اردشیر یا در آغاز شاهی شاپور یکم و پیش از تاج‌گذاری او (ماه‌های مارس- آوریل ۲۴۲ میلادی) پدید آمده است. در این نقش شاپور قصد داشته نخستین پیروزی خویش را بر گوردیان سوم، امپراتور روم که در زمان حیات اردشیر و به هنگام کناره‌گیری او از سلطنت رخ داده، به نشانه سپاس از بنیان‌گذار دودمان ساسانی، به نام او ثبت کند.

دارابگرد ۲۷۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. دارابگرد در پنج‌کیلومتری شهر داراب فعلی است. این شهر یکی از شهرهای قدیمی ایران در دوره ساسانی است که حصاری دایره‌ای‌شکل داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها