|

۳۰ روزنامه‌نگار همچنان در بازداشت

از آغاز اعتراضات تاکنون تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران به دلایل مختلف احضار و بازداشت شده‌اند. حدود یک ماه پیش بود که کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی تشکیل شد.

از آغاز اعتراضات تاکنون تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران به دلایل مختلف احضار و بازداشت شده‌اند. حدود یک ماه پیش بود که کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی تشکیل شد.

در چند روز گذشته چند نفر از روزنامه‌نگاران بازداشتی مانند فهیمه نظری، نازیلا معروفیان و مهدی بیک‌اوغلی آزاد شده‌اند، از سوی دیگر چند روزنامه‌نگار مانند مهدی قدیمی و میلاد علوی نیز بازداشت شده‌اند. حکم 18 سال زندان نیز برای «احسان پیربرناش» روزنامه‌نگار ورزشی و طنزنویس و حکم خدمات رایگان برای «یلدا معیری» در چند روز گذشته صادر  شده است.

با گذشت حدود 110 روز از بازداشت هنوز وضعیت پرونده برخی روزنامه‌نگاران نیز مانند «روح‌الله نخعی»، «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی» مشخص نشده است. در این مدت 25 روزنامه‌نگار در استان‌های مختلف بازداشت شده‌اند.

 کمیته اجرائی روزنامه‌نگاران بازداشتی فهرست نهایی از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی تا تاریخ ۲۰ دی‌ ۱۴۰۱ را تهیه کرده‌ که براساس گزارش‌هاى رسمى تا لحظه تهیه این گزارش ۳۰ نفر از روزنامه‌نگاران در  بازداشت هستند.

براساس این گزارش، از طرفی آمار روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از آغاز اعتراضات اخیر بر مبناى گزارش‌هاى رسمى و غیررسمى حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادى از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

در‌عین‌حال کمیته و هیئت اجرائی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، همچنان در‌حال برقراری ارتباط‌های گوناگون برای به‌دست‌آوردن اطلاعات به‌روزتر از وضعیت این عزیزان است و امیدوار است که با استفاده از روش‌هاى قانونى، مدنى و تعامل با مقامات و دستگاه‌هاى مربوطه براى آزادى روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده تلاش کند.

 در این راستا‌‌، دیدارها و درخواست‌هایی برای پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده با برخی افراد مسئول در نهادهای قضائی و امنیتی صورت گرفته و در آینده نیز ادامه  خواهد داشت.

همچنین از زمان شروع اعتراضات تعداد قابل‌توجهی از روزنامه‌نگاران نیز توسط نهادهای مختلف احضار و بازجویی شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها