|

‌واکنش‌ها به اهانت شارلی‌ابدو به مقدسات و ارزش‌های دینی

اهانت نشریه فرانسوی، سفیر فرانسه در تهران را به وزارت خارجه کشاند و جمهوری اسلامی ایران در گام نخست، فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه را تعطیل کرد و همچنان موج اعتراضات به این اقدام فرانسوی‌ها ادامه دارد.

‌واکنش‌ها به اهانت شارلی‌ابدو   به مقدسات و ارزش‌های دینی

اهانت نشریه فرانسوی، سفیر فرانسه در تهران را به وزارت خارجه کشاند و جمهوری اسلامی ایران در گام نخست، فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه را تعطیل کرد و همچنان موج اعتراضات به این اقدام فرانسوی‌ها ادامه دارد. 

نشریه فرانسوی «شارلی‌ابدو» که سابقه طولانی در توهین به مقدسات اسلامی دارد، اخیرا نیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرجعیت دینی و مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی اهانت کرد که با واکنش تند داخلی مواجه شده است.

 آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی، مرجع تقلید شیعیان، صبح دیروز (یکشنبه)، هجدهم دی در پایان درس خارج فقه در واکنش به اهانت شارلی‌ابدو، نشریه هتاک فرانسوی به رهبر معظم انقلاب، مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی گفت: «اهانتی به یک مملکت است با فحش و کاریکاتور که نمی‌شود! بیان نورانی حضرت امیر (س) است که: (ردّوا الحجر من حیث جآء)، سنگ را همانجا که آمد، برگردانید. (فانّ الضیم لا یحتمله الا الذّلیل). ستم را جز ملّت فرومایه قبول نمی‌کند، سنگ را هرجا آمد برگردانید؛ این بیان نورانی حضرت امیر است که اسلام هم روی همین پیش می‌رود؛ (ردّوا الحجر من حیث جآء)، (فانّ الضیم _ ستم را، ذلت را جز ملت فرومایه کسی تحمل نمی‌کند _ لا یحتمله الا الذّلیل). اما حالا کسی فحش داد، آدم که نمی‌تواند فحش بدهد! با یک راه دیگری که بالاخره صحیح است باید جبران بکند و آن یا تجمع است، یا اعتراض است که آبروی یک مملکت است، آبروی یک ملّت است، آبروی یک نظام است. ولی آدم نمی‌تواند قبیح را با قبیح پاسخ بدهد. امیدواریم خدا این نظام را حفظ بکند!».

 رئیس مجلس نیز دیروز گفت: اهانت نشریه فرانسوی به رهبر انقلاب نتیجه نبود منطق و نشانه عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات ۱۴۰۱ است. محمدباقر قالیباف ادامه داد: «دشمنان انقلاب اسلامی همه ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، رسانه‌ای و امنیتی خود را به کار گرفتند و عمود خیمه این کشور یعنی رهبری حکیم و محبوب انقلاب را مورد هدف حملات ناجوانمردانه خود قرار دادند، اما مردم نجیب و شریف ایران علی‌رغم کمبودها و گله‌ها از شرایط اقتصادی، به تعبیر شهید سلیمانی از حرم جمهوری اسلامی حراست کردند و نقشه دشمنان کشورشان را نقش بر آب کردند و حال که از این پروژه خود شکست خوردند، از روی استیصال به توهین‌های سخیف روی آوردند اما روشن است که این قبیل اقدامات عزم مردم ایران را برای حرکت به سمت استقلال و پیشرفت کشور، جزم‌تر  خواهد کرد».

 قالیباف عنوان کرد: «ضروری است وزارت خارجه ایران به اقدامات متقابل خود نسبت به دولت فرانسه با اقتدار ادامه دهد تا همه بفهمند اجازه ندارند به نمادها و باورهای ملی مردم ایران توهین کنند». مهدی فضایلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری نیز در انتقاد از نشریه فرانسوی «شارلی‌ابدو» نوشت: نشریه‌ای که روزی با وقاحت و به نام آزادی بیان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را مورد هتک قرار داد، اهانت امروزش به رهبر انقلاب که پرچم‌دار و تداوم بخش مکتب و راه پیامبر اسلام است عجیب نیست؛ چراکه این جریان در حال اضمحلال است و مصداق الغریق یتشبث  به کل حشیش!.. وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ. 

چندی پیش نیز نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو کاریکاتوری اهانت‌بار به رئیس‌جمهور کشورمان، منتشر کرد که به احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه در نبود سفیر این کشور در ششم مهر توسط رئیس اداره دوم اروپای غربی (وزارت خارجه) منجر شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها