|

حذف چند خبرنگار سرشناس از توییتر

حدود یک هفته پیش بود که مالک توییتر اعلام کرد حدود یک‌میلیارد‌و 500 هزار حساب کاربری غیرفعال در این شبکه اجتماعی را حذف می‌کند تا نام‌های کاربری مربوط به این حساب‌ها آزاد شود. به گزارش ایسنا ایلان ماسک، مالک و مدیرعامل توییتر این خبر را اعلام کرده بو

حذف چند خبرنگار سرشناس از توییتر

حدود یک هفته پیش بود که مالک توییتر اعلام کرد حدود یک‌میلیارد‌و 500 هزار حساب کاربری غیرفعال در این شبکه اجتماعی را حذف می‌کند تا نام‌های کاربری مربوط به این حساب‌ها آزاد شود. به گزارش ایسنا ایلان ماسک، مالک و مدیرعامل توییتر این خبر را اعلام کرده بود. بعضی از کاربران توییتر شکایت کرده‌اند که حساب‌های کاربری غیرفعال، نام‌های کاربری غیرمعمول و جذابی دارند که در همان روزهای نخست توییتر، گرفته شدند. ماسک پیش از این قول داده بود حساب‌های غیرفعال را از توییتر حذف ‌‌کند. او در نوامبر گفته بود حساب‌هایی که به مدت ۱۵ سال غیرفعال بوده‌اند، پاک‌سازی خواهند شد. مالک میلیاردر توییتر در اکتبر گفته بود حساب‌هایی که به مدت بیش از یک سال غیرفعال بوده‌اند، ممکن است در معرض حذف‌شدن باشند؛ اما اتفاق عجیبی افتاد و به جای همه این حساب‌های غیرفعال او حساب برخی از روزنامه‌نگاران مشهور را تعلیق کرد. به گزارش بی‌بی‌سی حساب‌های توییتر چندین روزنامه‌نگار سرشناس که اخبار مالک این شرکت، ایلان ماسک را پوشش می‌دهند، به‌ طور ناگهانی مسدود شده است. خبرنگاران نیویورک‌تایمز، سی‌ان‌ان و واشنگتن‌پست از‌جمله کسانی هستند که عصر پنجشنبه امکان دسترسی به حساب‌های‌شان را نداشتند. فهرست روزنامه‌نگاران ممنوع‌شده شامل میچا لی از نشریه اینترسپت، مت بایندر از مشیبل و روزنامه‌نگاران مستقل، آرون روپار و تونی وبستر است. سخنگوی نیویورک‌تایمز این تعلیق را «مشکوک و تأسف‌بار» خواند و گفت «نه روزنامه و نه رایان مک، خبرنگارش، هیچ توضیحی درباره این اقدام دریافت نکردند».

سی‌ان‌ان گفت «تعلیق ناگهانی و غیرموجه تعدادی از خبرنگاران... نگران‌کننده است؛ اما تعجب‌آور نیست». سی‌ان‌ان از توییتر توضیح خواسته و گفته است «روابط ما بر‌اساس آن پاسخ ارزیابی خواهد شد». برخی معتقدند که این تعلیق ممکن است به دلیل به‌اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی باشد یا در واقع اجرائی‌شدن وعده ایلان ماسک برای شکایت از صاحب حسابی است که جت شخصی او را ردیابی می‌کند.

سخنگوی توییتر نیز این موضوع را به طور نسبی تأیید کرده و به وب‌سایت فناوری «دورج» گفت: «این ممنوعیت به اشتراک‌گذاشتن داده‌های مکانی مربوط می‌شود». ایلان ماسک پس از حذف حساب کاربری جک سویینی در توییتی نوشته است: «هر حسابی که اطلاعات موقعیت مکانی لحظه‌ای فرد دیگری را دریافت کند، به حالت تعلیق درخواهد آمد؛ زیرا این کار نقض ایمنی فیزیکی است». «جک سویینی» صاحب حساب توییتر @ElonJet است. این کاربر در شبکه اجتماعی ماستودن که این روزها در حال جایگزین‌شدن به جای توییتر است، تصویری منتشر کرد و خبر از تعلیق خود داد. او در این حساب کاربری‌اش از داده‌های در دسترس عموم برای ردیابی مکان جت خصوصی ایلان ماسک استفاده می‌کرد. علاوه‌بر‌این، خالق این حساب و ده‌ها حساب کاربری دیگر که از سوی او اداره می‌شوند، نیز مسدود شده‌اند. طبق تصویری که به اشتراک گذاشته شده، حساب او به دلیل نقض قوانین توییتر درباره «کنترل‌کردن پلتفرم و اسپم» تعلیق شده است. به نظر می‌رسد توییتر برخی سیاست‌های خود را تغییر داده است.

از زمان حضور ایلان ماسک به‌عنوان مالک و مدیرعامل توییتر، تغییرات گسترده‌ای در آن اتفاق افتاده است؛ از‌جمله اخراج تعداد زیادی کارمند، دیگر اینکه ماسک دیگر ثروتمندترین فرد جهان نیست و دیگر در گاراژ خود نمی‌خوابد و اتاق‌های توییتر را تبدیل به اتاق خواب کرده است.

به هر حال طبق محاسبات توییتر در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ مشخص شده است ۸/ ۲۳۷ میلیون به صورت روزانه در آن فعالیت دارند. حالا باید دید پس از این اتفاقات چند نفر باقی خواهند ماند!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها