|

علی مطهری:

دخالت‌ها در امور اجرائی از سوی نهادها باید از بین برود

‌علی مطهری گفته است: گروهی از ابتدای انقلاب، اگرچه نیتی خیرخواهانه داشتند اما به دلیل نادانی یا فقدان همه‌جانبه‌گرایی در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها، آن‌چنان هزینه‌ای را به کشور تحمیل کردند که مردم از تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی دلسرد شدند. دوستان نادان انقلاب، در بحران، زیست می‌کنند و به اصطلاح «بحران‌زی» هستند.

دخالت‌ها در امور اجرائی از سوی نهادها باید از بین برود

‌علی مطهری گفته است: گروهی از ابتدای انقلاب، اگرچه نیتی خیرخواهانه داشتند اما به دلیل نادانی یا فقدان همه‌جانبه‌گرایی در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها، آن‌چنان هزینه‌ای را به کشور تحمیل کردند که مردم از تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی دلسرد شدند. دوستان نادان انقلاب، در بحران، زیست می‌کنند و به اصطلاح «بحران‌زی» هستند. این گروه از افراد، بدون درنظرگرفتن مصالح و منافع عموم مردم، با پیگیری تعصبات و منافع شخصی خود، مردم را از انقلاب رنجیده می‌کنند. منافع این افراد و گروه‌ها در وجود بحران‌هایی از جنس اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی است. به عبارت دیگر، منافع این افراد در استمرار اغتشاش و عدم تفکیک اعتراضات از اغتشاشات است.

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرآنلاین در توصیف «دوستان نادان انقلاب» توضیح داده است: «عده‌ای که مخالف انقلاب‌اند و مایل‌اند انقلاب شکست بخورد، مطلوبشان ادامه همین وضعیت است. عده‌ای هم از روی نادانی فکر می‌کنند این روش بهتر است ولی اینها دوستان نادان انقلاب هستند. هم دوستان نادان و هم دشمنان دانا مایل‌اند این وضعیت ادامه پیدا کند. ولی دوستان دانای انقلاب می‌گویند روش را تغییر دهید چون این روش به‌هیچ‌وجه قابل دوام نیست و تعداد معترضان با این روش بیشتر می‌شود و کار به جاهای باریک می‌کشد». مطهری حضور افراد موصوف به «وسط‌باز» یا «میانه‌رو» را برای جلوگیری از خشونت‌ها در روند اصلاحات ضروری می‌داند و معتقد است: «در حال حاضر بخش وسیعی از جامعه در میانه قرار گرفته‌اند یعنی از طرفی می‌گویند خیلی از اعتراض‌ها درست است و باید اصلاح صورت بگیرد، از طرفی هم با اغتشاش مخالف‌اند و نمی‌خواهند اصل نظام از بین برود. ما کاری نکنیم که قشر وسط به تدریج به طرف دیگر بروند. پس باید تغییراتی بدهیم. نماینده مجلس دهم با اشاره به نظرات شهید مطهری گفت: «شهید مطهری در روزهای اول انقلاب مطرح کرد که اگر به عدالت اجتماعی اهمیت ندهیم و اگر به آزادی‌ها احترام نگذاریم انقلاب شکست می‌خورد. دخالت‌ها در امور اجرائی از سوی نهادها باید از بین برود. بعضی وزرا نگران هستند، اینها باید از رئیس‌جمهور دستور بگیرند، ولی می‌بینند از نهادهای دیگر به آنها دستور می‌دهند؛ بنابراین دخالت‌ها باید از بین برود و امور تخصصی را به متخصصان واگذار کنند».

علی مطهری با یادآوری دخالت‌ها در ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) که منجر به انتقادات امروزین از نحوه ساخت آن در مقایسه با فرودگاه سایر کشورها شد و گفت «اینکه خرید هواپیما اولویت ما هست یا نیست، اینکه لوازم‌ خانگی از کره جنوبی وارد بشود یا نشود و از این قبیل کارها، تخصصی است که متخصصان فن باید تصمیم بگیرند و مسئولان اجرائی باید تابع آنها باشند و نهادهای دیگر از جمله نهادهای نظامی نباید دخالت کنند. در ساخت فرودگاه امام (ره) دیدیم که دخالت آنها و ممانعت از ورود یک شرکت آلمانی باعث شد فرودگاهی داشته باشیم که مایه شرمندگی است و وزیر راه هم اخیرا گفت وقتی از فرودگاه‌های کشورهای دیگر وارد این فرودگاه می‌شوم، خجالت می‌کشم. در انتخابات، افراد آزاده را رد می‌کنند و صرفا افراد مطیع که گاهی متملق هم هستند تأیید می‌شوند. اصلاحات در این حوزه‌ها، عقب‌نشینی نیست، بلکه باید از قبل انجام می‌شده اما نشده است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها