|

ادامه ماجراجویی‌های کره‌ شمالی

شلیک 130 گلوله به مرز کره ‌جنوبی

کره‌ شمالی روز گذشته و در تازه‌ترین مانور نظامی خود، حدود ۱۳۰ گلوله توپ را به سمت آب‌های سواحل شرقی و غربی در مرز مشترک با کره‌جنوبی شلیک کرد. این خبر را ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد. به گفته سئول، برخی از این گلوله‌ها در منطقه حائل در نزدیکی مرز دریایی دو کشور فرود آمدند که نقض توافق تنش‌زدایی بین دو کره‌ در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

کره‌ شمالی روز گذشته و در تازه‌ترین مانور نظامی خود، حدود ۱۳۰ گلوله توپ را به سمت آب‌های سواحل شرقی و غربی در مرز مشترک با کره‌جنوبی شلیک کرد. این خبر را ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد. به گفته سئول، برخی از این گلوله‌ها در منطقه حائل در نزدیکی مرز دریایی دو کشور فرود آمدند که نقض توافق تنش‌زدایی بین دو کره‌ در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش کره‌جنوبی تا‌کنون چندین پیام هشدار به کره‌شمالی ارسال کرده است. کره‌شمالی در‌عین‌حال درباره این شلیک‌های توپخانه‌ای هنوز اظهار‌‌نظری نکرده است‌ اما در گذشته بر تعداد فعالیت‌های نظامی خود، از‌جمله پرتاب موشک و پرواز هواپیماهای جنگی افزوده است.

کره‌جنوبی و ایالات متحده نیز در سال جاری میلادی بر شمار مانورهای نظامی خود افزوده و این رزمایش‌ها را برای حفظ قدرت بازدارندگی در برابر کره ‌شمالی امری ضروری دانسته بودند. توافق‌نامه جامع نظامی ۲۰۱۸ بین دو کره، اساسی‌ترین توافقی بود که پس از ماه‌ها دیدار بین کیم جونگ، اون رهبر کره‌ شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی حاصل شد. با‌این‌حال، با توقف طولانی‌مدت این مذاکرات، مانورهای اخیر و نمایش قدرت در امتداد مرز بین دو کره‌، آینده گفت‌وگوها را با تردید مواجه کرده است. کره‌جنوبی بارها همسایه شمالی خود را به نقض مکرر این توافق متهم کرده است.

پس از پنج سال وقفه، کره ‌شمالی امسال آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای دوربرد خود را از سر گرفت. کره‌جنوبی و ایالات متحده معتقدند کره‌شمالی در نظر دارد تا در حوزه نظامی آزمایش‌های هسته‌ای را نیز از سر بگیرد.

این اقدام جنجالی رژیم پیونگ‌یانگ، در حالی انجام می‌شود که آمریکا و متحدان آسیایی‌ آن در روزهای اخیر تحریم‌های جدیدی را علیه سه مقام ارشد کره‌شمالی که دست‌اندرکار آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور هستند، به اجرا گذاشته‌اند. پیونگ‌یانگ در سال جاری بیش از ۶۰ موشک بالستیک و چندین موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرده است. گفته می‌شود سه مقام ارشد کره‌شمالی با نام‌های جان ایل هو، یو جین و کیم سو گیل، «نقش اصلی» را در توسعه این سلاح‌ها ایفا کرده‌اند. ژاپن، کره‌جنوبی و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه کره ‌شمالی اعمال کرده‌اند. کره‌شمالی سال‌هاست با تحریم‌های فلج‌کننده‌ای که از سوی کشورهای غربی وضع شده‌اند، روبه‌رو بوده است.

بر اساس تحریم‌های جدید، تمامی دارایی‌های مقامات کره‌ شمالی مستقر در آمریکا مسدود خواهد شد و آنها از هرگونه معامله با هر نوع کسب‌و‌کار شخصی یا شرکتی در ایالات متحده منع خواهند شد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات امروز با هماهنگی نزدیک با جمهوری کره و ژاپن انجام شده و سیاست‌های ما را با شرکای اتحادیه اروپا درباره تهدید جهانی کره ‌شمالی هماهنگ می‌کند». آمریکا در‌عین‌حال گفته است «این اقدامات همچنین عزم پایدار ما را برای ارتقای مسئولیت‌پذیری در پاسخ به موشک‌های بالستیک پیونگ‌یانگ نشان می‌دهد».

 آخرین آزمایش موشکی کره ‌شمالی در ۱۸ نوامبر انجام شد؛ در همان زمان وزیر دفاع ژاپن گفت موشک شلیک‌شده از سوی کره ‌شمالی، یک موشک بالستیک قاره‌پیما با برد کافی برای حمله به سرزمین اصلی آمریکا بوده است. توکیو گفت این موشک در حدود ۲۱۰‌کیلومتری غرب هوکایدو در دریا فرود آمده بود. پیونگ‌یانگ بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ شش آزمایش هسته‌ای انجام داد و طبق گزارش‌ها، مقدمات آزمایش هفتم را تکمیل کرده است. کارشناسان معتقدند کره‌ شمالی ممکن است دست به یک آزمایش هسته‌ای در ابعاد کوچک بزند. آنها همچنین می‌گویند کره‌ شمالی در تلاش برای بهبود موشک‌های کوتاه‌برد و قابلیت‌های نظامی متعارف خود است. این کشور در‌حال‌حاضر و تحت رهبری کیم جونگ اون، دست به توسعه برنامه تسلیحاتی خود زده و در دوره زمامداری رهبر فعلی، چهار آزمایش از شش آزمایش هسته‌ای انجام شده است. طبق یک گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، «پرتاب‌های اخیر نشان‌دهنده نیاز همه کشورها به اجرای کامل قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که هدف از آنها جلوگیری از دستیابی کره‌ شمالی به فناوری‌ها، مواد و درآمد مورد‌نیاز برای توسعه قابلیت‌های ممنوعه کشتار‌جمعی و موشک‌های بالستیک است». با‌این‌حال، برخی تحلیلگران آمریکایی می‌گویند تحریم‌هایی مانند آنچه جدیدا اعلام شد، نمادین هستند و رفتار پیونگ‌یانگ را تغییر نمی‌دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها