|

تلفات روسیه فراتر از تلفات آمریکا در جنگ ویتنام

تاکنون بیش از ۶۵ هزار سرباز روس در کمتر از یک سال در جنگ اوکراین کشته شده‌اند که حدود هفت هزار نفر بیشتر از تلفات آمریکا طی ۲۰ سال جنگ ویتنام است

تلفات روسیه در جنگ اوکراین که کمتر از یک سال از آن می‌گذرد، از تلفات ایالات متحده در جنگ 20ساله ویتنام بیشتر است

تلفات روسیه در جنگ اوکراین که کمتر از یک سال از آن می‌گذرد، از تلفات ایالات متحده در جنگ 20ساله ویتنام بیشتر است. اوکراین اعلام کرده که روسیه از زمان تهاجم به اوکراین، ۶۵ هزار سرباز خود را از دست داده که این شمار به مراتب بیشتر از تلفاتی است که ایالات متحده آمریکا در جنگ ویتنام متحمل شد. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین این آمار را در آخرین به‌روزرسانی خود درباره جنگ اعلام کرد. بر این اساس، «تلفات جنگی دشمن» از زمان آغاز جنگ اوکراین، یعنی تقریبا هشت ماه پیش در ۲۴ فوریه، تا ۱۷ اکتبر، بیش از ۶۵ هزار و ۳۲۰ نفر بوده است. این بدان معناست که روسیه در جریان این درگیری، نزدیک به دو هزار سرباز در هفته از دست داده است. رقم حدودی ۶۵ هزار و ۳۲۰ نفر که از رقم قبلی که ارتش اوکراین در ۲۱ سپتامبر اعلام کرد، ۱۰ هزار نفر بیشتر است. برای مقایسه، بر اساس اطلاعات فایل‌های استخراج‌شده سیستم تجزیه و تحلیل تلفات دفاعی (DCAS)، تلفات نظامی ایالات متحده آمریکا در جنگ ویتنام حدود ۵۸هزار و ۲۲۰ نفر ثبت شده است. براساس اطلاعات صندوق یادبود کهنه‌سربازان ویتنام در جنگ نیابتی طولانی میان نیروهای ایالات متحده آمریکا و هند و چین در ویتنام نیز ۵۸هزار و ۲۸۱ نفر کشته شدند. تلفات دقیق نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین که ولادیمیر پوتین آن را «عملیات نظامی ویژه» برای سرنگونی رهبر به‌اصطلاح «نئونازی» این کشور همسایه می‌نامد، تأیید نشده‌اند. روسیه کمتر به‌روزرسانی می‌کند و ناگزیر، ارقامی که ارائه می‌دهد، بسیار کمتر از ارقام اعلامی اوکراین است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اواخر سپتامبر، ادعا کرد که مسکو از ۲۴ فوریه تا ۲۰ سپتامبر، پنج‌هزار و ۹۳۷ سرباز در جنگ با اوکراین از دست داده است. این مقام ارشد روسیه همچنین ادعا کرد که در همین مدت، دست‌کم ۶۱هزار و ۲۰۷ سرباز اوکراینی در جنگ کشته و ۴۹هزار و ۳۶۸ نفر مجروح شده‌اند. برآورد دیگری از واشنگتن تلفات روسیه- از جمله مجروحان- را تا آگوست سال جاری، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر تخمین زد. در آن زمان، کالین کال، معاون سیاسی وزارت دفاع پنتاگون، ادعا کرده بود که نیروهای ولادیمیر پوتین «تلفات عظیمی» متحمل شده‌اند. کال گفت: «این جنگ ابهام‌های زیادی دارد؛ اما به نظرم به‌جرئت می‌توان گفت روس‌ها احتمالا ظرف کمتر از شش ماه، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر را از دست داده‌اند. این رقم ترکیب کشته‌شدگان و مجروحان عملیات است و ممکن است کمی کمتر یا کمی بیشتر از این باشد؛ اما فکر می‌کنم تقریبا همین است».

با گذشت نزدیک به هشت ماه از این جنگ، روسیه در بحبوحه ضدحمله قوی اوکراین در قلمرو محاصره‌شده شمال شرق و جنوب این کشور، تلفات قابل‌توجهی ثبت کرد. پوتین ماه گذشته، به منظور تقویت بیشتر تهاجم نظامی خود در اوکراین، در یک بسیج نسبی، فرمان سربازگیری از مردان روس را صادر کرده بود. به گزارش واشنگتن‌پست، افسران پلیس و ارتش روسیه در هفته گذشته، صدها نفر را به خدمت سربازی بردند و آنها را بدون اطلاع قبلی، در خیابان‌ها دستگیر کردند تا به جنگ کرملین در اوکراین اعزام شوند. در این گزارش آمده است که افسران پلیس روسیه در مکان‌هایی نظیر یک مرکز تجاری در مسکو، به جست‌وجوی سربازوظیفه‌ها پرداختند و تقریبا هر مردی را که دیدند، دستگیر کردند. هفته گذشته، بیش از ۲۰۰ نفر از خوابگاه‌های شرکت ساختمانی میپستروی۱ برده شدند و در ۹ اکتبر نیز مقام‌ها ده‌ها نفر از ساکنان پناهگاه بی‌خانمان‌ها را دستگیر کردند.

خط و نشان مدودف برای اسرائیل

در پی شکست‌های روسیه در جنگ اوکراین، دمیتری مدودف رئیس‌جمهوری پیشین روسیه به اسرائیل هشدار داد در صورتی که به اوکراین سامانه تسلیحاتی پیشرفته تحویل دهد، روابط مسکو و تل‌آویو نابود خواهد شد. مدودف در یادداشتی ضمن هشدار به اسرائیل، این اقدام تل‌آیو را «بسیار بی‌ملاحظه» خواند و تأکید کرد که ارسال چنین تسلیحاتی برای اوکراین به معنای نابودی مناسبات میان روسیه و اسرائیل خواهد بود. دولت اوکراین پیش‌تر از اسرائیل خواسته بود برای مقابله با روسیه سامانه‌های دفاع هوایی و همچنین سایر تسلیحات پیشرفته خود را در اختیار کی‌یف قرار دهد. هنوز مشخص نیست که مقام‌های اسرائیلی به صورت رسمی چه سیاستی را اتخاذ خواهند کرد چراکه از ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین تلاش کردند ضمن همراهی نسبی با غرب در محکومیت مسکو، همچنان روابط خود را با کرملین نیز حفظ کنند و رویکردی میانه در این بحران اتخاذ کنند. مدودف نوشت: «اگر اسرائیل به اوکراین تسلیحات بدهد، تل‌آویو باید استفان باندره‌آ و رومن شوخویچ [قهرمانان اسطوره‌ای اوکراین در دهه‌های ۱۹۴۰-۱۹۵۰] را به عنوان قهرمانان خود معرفی کند».

اخیرا روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی به نقل از منبع آگاه خبر داده بود که اسرائیل قصد دارد از طریق یک پیمانکار نظامی و از مسیر لهستان سامانه‌های ضد هوایی را به اوکراین برساند. در آن گزارش البته جزئیاتی درخصوص نام این پیمانکار و همچنین نوع سامانه‌ای که قرار است برای کی‌یف ارسال شود ذکر نشده است. در همین زمینه ناچمن شای، وزیر امور «اسرائیلی‌های ساکن خارج از اسرائیل» تأکید کرد که تل‌آویو باید از اوکراین حمایت و برای این کشور تسلیحات ارسال کند. شای در این توییت نوشت: «با کمک‌های نظامی که روسیه از کشورهای مشخص دریافت می‌کند، دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که اسرائیل باید در کدام طرف این مناقشه خونین بایستد. زمان آن رسیده که اوکراین از اسرائیل همانند آمریکا و کشورهای ناتو کمک نظامی دریافت کند». پیش از این ولودیمیر زلنسکی چندین بار از اینکه اسرائیل حاضر نشده به این کشور تسلیحات برای مقابله با روسیه تحویل دهد، ابراز ناامیدی کرده بود. رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگویی تأکید کرده بود که از زمان ابتدای حمله نظامی روسیه به این کشور، اسرائیل هیچ کمکی به کی‌یف نکرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها