|

برنده جایزه نوبل پزشکی مشخص شد

جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲ به سوانته پابو، زیست‌شناس سوئدی و متخصص ژنتیک تکاملی تعلق گرفت. به گزارش ایسنا و به نقل از نوبل پرایز، سوانته پابو، زیست‌شناس سوئدی به خاطر کشفیاتش درباره «ژنوم انسان‌تباران منقرض‌شده و تکامل انسان» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۲ شد.

برنده جایزه نوبل پزشکی مشخص شد

جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲ به سوانته پابو، زیست‌شناس سوئدی و متخصص ژنتیک تکاملی تعلق گرفت. به گزارش ایسنا و به نقل از نوبل پرایز، سوانته پابو، زیست‌شناس سوئدی به خاطر کشفیاتش درباره «ژنوم انسان‌تباران منقرض‌شده و تکامل انسان» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۲ شد.

پابو از طریق تحقیقات پیش‌گامانه خود، به موضوعی به‌ظاهر غیرممکن دست یافت. این موضوع، تعیین توالی ژنوم نئاندرتال، یکی از خویشاوندان منقرض‌شده انسان امروزی بود. همچنین، او کشف هیجان‌انگیزی درباره یک انسان‌تبار ناشناخته به نام «دنیسووا (Denisova)» را انجام داد. نکته مهم این است که پابو دریافت که انتقال ژن از این انسان‌تباران منقرض‌شده به انسان خردمند پس از مهاجرت به خارج از آفریقا در حدود ۷۰ هزار سال پیش رخ داده است. این انتقال باستانی ژن به انسان‌های امروزی، ارتباط فیزیولوژیکی دارد. به‌عنوان مثال، بر نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن ما نسبت به عفونت‌ها تأثیر می‌گذارد. تحقیقات اساسی پابو باعث ایجاد یک رشته علمی کاملا جدید شد. دیرینه‌شناسی اکتشافات او با آشکار‌کردن تفاوت‌های ژنتیکی که همه انسان‌های زنده را از انسان‌های منقرض‌شده متمایز می‌کند، مبنایی را برای کشف آنچه ما را منحصربه‌فرد می‌سازد، فراهم می‌کند.

برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲ می‌گوید اصلا فکر نمی‌کرده که تحقیقاتش واجد شرایط دریافت جایزه نوبل باشد. همچنین این سایت با او به‌عنوان برنده جایزه نوبل گفت‌وگویی انجام داده است. او اصلا انتظار چنین جایزه‌ای را نداشته است و می‌گوید: «من داشتم آخرین فنجان چای را می‌نوشیدم تا به دنبال دخترم بروم که پیش پرستارش بود. من تماسی را از سوئد داشتم و فکر کردم که مربوط به خانه‌ کوچک تابستانی‌ام در سوئد است. فکر کردم که مشکلی درمورد ماشین چمن‌زنی یا مشکل دیگری پیش آمده است». مصاحبه‌کننده می‌گوید: «فکر می‌کنم که امروز در آلمان روز تعطیل است».

پابو جواب داد که بله «روز وحدت آلمان» است. روز بسیار آرامی است و همه جا تعطیل است. فردا صبح که مغازه‌ها باز می‌شوند، می‌توانم بیرون بروم تا خرید کنم و برای رفتن به مؤسسه به‌خوبی مجهز شوم.

پابو می‌گوید که خودش را هرگز در حال دریافت جایزه نوبل تصور نکرده است و می‌گوید: «من قبلا هم دو جایزه دریافت کرده‌ام؛ اما فکر نمی‌کردم که پژوهش من واجد شرایط دریافت نوبل باشد. این پژوهش در درجه اول، ارتباط بسیار نزدیکی را نشان می‌دهد و ما در واقع، آن‌قدر ارتباط نزدیکی با یکدیگر داریم که آنها تقریبا در ۵۰ تا ۶۰ هزار سال پیش، در DNA نیاکان بیشتر مردم امروز نقش داشته‌اند که ریشه آنها به بیرون از آفریقا می‌رسد. این تنوع می‌تواند بسیاری از چیزها را در فیزیولوژی امروز ما تحت تأثیر قرار داده باشد. درک این موضوع که تا همین اواخر، شاید تا زمان ۱۴۰۰ نسل پیش یا بیشتر، شکل‌های دیگری از انسان‌ها در اطراف وجود داشته‌اند و با اجداد ما ترکیب شده‌اند و در شکل‌گیری امروز ما نقش داشته‌اند، این واقعیت را نشان می‌دهد که ۴۰ هزار سال گذشته در تاریخ بشر کاملا منحصربه‌فرد است؛ زیرا ما تنها شکل انسان در اطراف هستیم. تا آن زمان، تقریبا همیشه انواع دیگری از انسان‌ها وجود داشتند». حالا قرار است این پژوهش دیدگاه ما را نسبت به جایگاه ما در جهان تغییر دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها