|

زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه حداقل هزار کشته بر جا گذاشت

آوار زلزله بر سر افغانستان

وقوع یک زمین‌لرزه در بامداد چهارشنبه به قدرت ۶.۱ در مقیاس ریشتر در شرق افغانستان تا عصر دیروز حداقل هزار کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت. رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیکا بعدازظهر دیروز به آژانس خبری باختر گفت که تنها در ولسوالی‌های گیان و برمل این ولایت بیش از هزار نفر جان باختند و افزون بر هزار و ۵۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

آوار زلزله بر سر افغانستان

وقوع یک زمین‌لرزه در بامداد چهارشنبه به قدرت ۶.۱ در مقیاس ریشتر در شرق افغانستان تا عصر دیروز حداقل هزار کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت. رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیکا بعدازظهر دیروز به آژانس خبری باختر گفت که تنها در ولسوالی‌های گیان و برمل این ولایت بیش از هزار نفر جان باختند و افزون بر هزار و ۵۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند. مولوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب‌دیده، از نهادهای بین‌المللی خواست تا به بستگان قربانیان این رویداد طبیعی کمک کنند. ملامحمد حسن آخوند، نخست‌وزیر کابینه طالبان نیز با صدور دستور تخصیص یک میلیارد افغانی برای رسیدگی به امور زلزله‌زدگان، خواستار انتقال مواد غذایی، البسه و ادویه به محلات زلزله‌زده با استفاده از حمل‌ونقل هوایی و زمینی شد. بر همین اساس، وزارت دفاع ملی طالبان از اعزام ۷ بالگرد حامل تیم‌های امدادی برای انتقال زخمی‌ها به بیمارستان و رسیدگی به آسیب‌دیدگان زلزله شب گذشته در جنوب افغانستان خبر داد.

محمدامین حذیفه، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در پکتیکا در پیامی به خبرنگاران گفته است: «تعداد قربانیان در حال افزایش است. مردم پشت سر هم در حال حفر قبر هستند». خالد زدران، سخنگوی وزارت داخله طالبان که به محل رویداد رفته است هم گفته که «آمار کشته‌شدگان از حدس و گمان بالاتر است». او همچنین نوشته است که نیروهای وزارت دفاع طالبان شمار زیادی از زخمیان را انتقال داده‌اند ولی نیاز به چادر وجود دارد. گفته می‌شود شمار زیادی از افراد هنوز زیر آوار مانده‌اند.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرد که زلزله‌ای به بزرگی بیش از شش ریشتر بامداد روز چهارشنبه اول تیرماه بخش‌هایی از افغانستان و پاکستان را لرزانده است. این زمین‌لرزه در ساعت ۱:۲۴ بامداد در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرقی افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داده است.

به‌گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، قدرت زمین‌لرزه در ولایت پکتیکا بیش از سایر مناطق بوده ولی گزارش‌ها از واردآمدن خسارت جدی به ولایت خوست و برخی از ولایت‌های هم‌جوار نیز حکایت دارد. مرکز اروپایی لرزه‌نگاری مدیترانه (EMSC) در توییتی آورده است که در حدود ۱۱۹ میلیون نفر در پاکستان، افغانستان و هند در شعاع ۵۰۰ کیلومتری اطراف کانون زلزله آن را احساس کردند.

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه در افغانستان نقشه‌ای از مرکز زلزله در پکتیکا را منتشر کرده است. این نهاد گفته زلزله در عمق 10 کیلومتری به وقوع پیوسته و از این جهت نواحی مرکز و اطراف خود را به شدت تکان داده است. این اداره سازمان ملل همچنین از ادامه عملیات جست‌وجو و نجات خبر داده است. بعد از روی کار آمدن حکومت طالبان، ده‌ها سازمان و نهاد غیردولتی بین‌المللی امدادرسان از افغانستان خارج شدند و سازمان ملل متحد از معدود سازمان‌های فعال بین‌المللی است که در افغانستان باقی مانده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها