|

در انتظا ر اتمام اپیدمی

جشن پایان کرونا یا همچنان احتیاط از ابتلا؟

حدود سه سال از انتشار اولین خبرهای شیوع کرونا می‌گذرد؛ روزهایی که گاه با شوخی و خنده گذشت و گاه با ترس و وحشت ازدست‌دادن عزیزان. اما حالا این ویروس چموش کم‌جان‌تر از قبل شده و تخت‌های بیمارستانی که روزی مملو از بیماران با حال وخیم بود و حتی در مواردی کار به زمین‌خوابی بیماران در بیمارستان رسیده بود، اکنون کمتر بیماری نیاز به بستری پیدا می‌کند. کاهش آمار فوتی‌های کرونا و کم‌خطرشدن ویروس تا حدی پیش رفته که برخی اظهارات خبر از اتمام شیوع کرونا و لزوم برگزاری جشن پایان این ویروس را می‌دهد.

جشن پایان کرونا یا همچنان احتیاط از ابتلا؟
نسترن فرخه خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نسترن فرخه: حدود سه سال از انتشار اولین خبرهای شیوع کرونا می‌گذرد؛ روزهایی که گاه با شوخی و خنده گذشت و گاه با ترس و وحشت ازدست‌دادن عزیزان. اما حالا این ویروس چموش کم‌جان‌تر از قبل شده و تخت‌های بیمارستانی که روزی مملو از بیماران با حال وخیم بود و حتی در مواردی کار به زمین‌خوابی بیماران در بیمارستان رسیده بود، اکنون کمتر بیماری نیاز به بستری پیدا می‌کند. کاهش آمار فوتی‌های کرونا و کم‌خطرشدن ویروس تا حدی پیش رفته که برخی اظهارات خبر از اتمام شیوع کرونا و لزوم برگزاری جشن پایان این ویروس را می‌دهد. این در حالی است که سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۱۴۰۰ و با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا در آخرین داده‌های هفتگی، گفت: پایان همه‌گیری کووید۱۹ بسیار دور است و ما قطعا در میانه همه‌گیری هستیم. همچنین علی‌رغم هشدارها نسبت به خطر ویروس برای کودکان که اغلب واکسیناسیون کرونا را هم انجام ندادند، مدارس و حتی دانشگاه‌ها باز شدند و بدون حتی کمترین پروتکلی فعالیت خود را از سر گرفتند که علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران به این موضوع اشاره می‌کند که در دو سال گذشته می‌توانستیم شرایط مدارس و دانشگاه را برای چنین روزی مهیا کنیم، اما متأسفانه آنچه الان می‌بینیم آمادگی مدارس و دانشگاه‌ها در آن وجود ندارد، ما موج‌های مختلفی داشتیم و الان هم در نقاط مختلف دنیا موج‌هایی را شاهدیم، حتی در کشور خودمان رنگ‌بندی نارنجی و زرد هم گاه دیده می‌شود، پس جشن‌گرفتن فعلا دور از واقعیت است.

با وجود آنکه بیشتر بیمارستان‌ها از بیماران بدحال کرونایی خالی شده و اغلب بیماران با شدت کم بیماری به بیمارستان و مراکز درمان مراجعه می‌کنند، همچنان کادر درمان به رعایت پروتکل‌ها تأکید جدی دارند؛ همچون سیدعلی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی که بر این باور است: نیازی نیست مردم وحشت داشته باشند، اما مراقبت‌های بهداشتی همچنان نیاز است و اگر طبق اخبار منتشرشده در کشورهای دیگر مبنی بر موج کرونای جدید جهشی رخ دهد، ممکن است ما شعله‌ورشدن موج را در این ماجرا داشته باشیم. در‌این‌باره حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی هم پایان جشن کرونا را در بهترین حالت که همه چیز خوب پیش رود آذر‌ماه می‌داند و می‌گوید اگر رعایت‌ها صورت نگیرد امکان اینکه موج کشورهای دیگر برای ما خطر ایجاد کند وجود دارد. در ماه‌های گذشته هم که کم‌کم شاهد کاهش آمار کرونا و دورقمی‌شدن تعداد فوتی‌ها بودیم، برخی پایان کرونا را متصور شدند که دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران همان زمان یعنی اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرده بود امیکرون پایان کرونا نیست و به احتمال زیاد شاهد سویه‌های جدیدی خواهیم بود، اما به نظر می‌رسد در سویه‌های جدید ویروس کرونا نیاز به اعمال محدودیت‌های شدید نخواهیم داشت. البته این اظهارات در حالی است که یک ماه بعد از آن در ایام نوروز افراد بسیاری به تلافی این مدت شیوع کرونا که تفریح خاصی نداشتند، سفر کردند و بنابراین احتمال چرخش ویروس در جامعه وجود دارد و همچنان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفت.

مردم دیگر وحشت نکنند ولی رعایت‌ها الزامی است

سید‌علی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی، در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر اینکه باید کم‌کم باید پایان کرونا در کشور را جشن بگیریم، می‌گوید: توجه کنید که بستری‌ها خیلی کمتر شده اما مراجعه‌های سرپایی با علائم سرماخوردگی بسیار زیاد است که درصدی از آنها به دلیل عیددیدنی‌ها و رعایت‌نکردن‌های مردم در ایام نوروز است. اغلب سرماخوردگی‌هایی که الان وجود دارد امیکرون خفیف است که با نشانه‌های گلودرد، آبریزش بینی و.‌.. خود را نشان می‌دهد. نیازی نیست مردم وحشت داشته باشند، اما مراقبت‌ها همچنان نیاز است. اگر طبق اخبار منتشرشده در کشورهای دیگر مبنی بر موج کرونای جدید جهشی رخ دهد، ممکن است ما شعله‌ورشدن موج را در این ماجرا داشته باشیم. وی در رابطه با بازگشایی مدارس ادامه می‌دهد: در حال حاضر اگر این کودکان علائمی هم داشته باشند، در حد سرماخوردگی خواهد بود. توجه کنید که همچنان خطر برای همه وجود دارد اما برای کودکان بیشتر؛ چون در معرض خطر هستند. بچه‌ها به مدرسه می‌روند و کمتر اصول بهداشتی را درک و رعایت می‌کنند، بنابراین افرادی که تا الان واکسن نزدند بهتر است هرچه زودتر برای تزریق اقدام کنند.

بهترین حالت برای جشن پایان کرونا آذر‌ماه است

حمید عمادیف رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی، در مورد جشن پایان کرونا در کشور می‌گوید: اصلا این حرف درست نیست، جشن پایان کرونا در بهترین حالتش که خیلی همه چیز خوب پیش برود، در آذرماه باید اتفاق بیفتد. اگر یک مقدار کوتاه بیاییم ممکن است دوباره با جهش جدیدی روبه‌رو شویم. خدا را شکر الان کرونا کم شده و نمی‌خواهیم مردم را بترسانیم و جای نگرانی نیست ولی نباید از شرایطی که داریم در واقع گول بخوریم. اگر رعایت صورت نگیرد امکان اینکه موج کشورهای دیگر برای ما خطر ایجاد کند وجود دارد، ولی امیدوارم در همه جای دنیا این موج‌ها تمام شود. توصیه ما این است که دانش‌آموزانی که واکسن نزدند، این کار را انجام دهند. همچنان هم که به شکل رایگان در دسترس است. در کل نباید بگذاریم مثل جنگ احد شود که مسلمان تصور کردند پیروز شدند ولی کفار در شرایط خاص به آنها حمله کردند و شکست خوردند. از مردم خواهش می‌کنم همچنان رعایت کنند تا همه با هم پایان کرونا را جشن بگیریم.

مدارس و دانشگاه‌ها باید باز می‌شدند ولی آمادگی بازگشایی نداشتند

علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران، با اشاره به شرایط شیوع کرونا در کشور می‌گوید: اگر قرار باشد جشن پایان کرونا بگیریم باید برای همه دنیا اتفاق بیفتد. ما یک تافته جدابافته نیستیم. همچنین تجربه‌‌ این دو، سه سال نشان می‌دهد پاندمی کرونا یک موضوع کاملا جهانی است. اگر همه کشورها دست به دست هم دهند، می‌توان امیدوار بود به سطح مناسبی از کنترل برسیم و در مورد بیماری‌های ویروسی نمی‌توان گفت به مرحله صفر برسیم، به هر حال ما موج‌های مختلفی داشتیم و الان هم در نقاط مختلف دنیا موج‌هایی را شاهدیم، حتی در کشور خودمان رنگ‌بندی نارنجی و زرد هم گاه دیده می‌شود. پس جشن‌گرفتن فعلا دور از واقعیت است. وی ادامه می‌دهد: همچنین تجربه مباحثی که در چین دیده می‌شود با توجه به اینکه واکسیناسیون وسیع داشته و جامعه خود را کامل ایزوله نگه داشته، یک وضعیت نگران‌کننده است؛ چون یک جامعه نگران را ایجاد کرده. در کنار این داستان تجربه در هنگ‌کنگ را دیدیم که کاملا ویروس را مهار کرده بود ولی باز آمار مرگ‌و‌میر کرونای آن در ماه‌های گذشته زیاد شد. حتی گزارش‌ها در آمریکا هم نشان می‌دهد ویروس بر اساس طبیعت خودش رفتار می‌کند و ما باید متناسب با رفتار ویروس رفتار کنیم. باید حتما اصول بهداشتی مثل استفاده از ماسک را همچنان جدی بگیریم. طبق نظرات در اپیدمیولوژی معمولا هر چهار، پنچ ماه یک بار، موج ایجاد می‌شود که الان ما در میانه آن هستیم. در حالی که می‌بینیم خیلی از مردم رعایت نمی‌کنند و حتی مدیران سطح کلان هم از این موضوع دست کشیدند، اما امیدوارم رعایت‌ها و مراقبت‌ها صورت گیرد تا دیگر آسیب‌پذیر نشویم. این ویروس‌شناس اضافه می‌کند: در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، اشتباهی وجود داشت؛ البته به هر حال ما هم معتقدیم باید روند آموزشی شکل دیگر می‌گرفت و همه کشورها به این سمت رفتند که شرایط آموزشی در سطوح مختلف را برای دانشجو و دانش‌آموز مهیا کنند، اما در دو سال گذشته می‌توانستیم شرایط را برای چنین روزی مهیا کنیم، اما متأسفانه آنچه می‌بینیم آمادگی مدارس و دانشگاه در آن وجود ندارد. نکته دیگر اینکه بعد از تعطیلات نوروز که همه‌جا شلوغ بود، بازگشایی‌ها حرکتی عجولانه بود؛ حداقل باید یک تا دو هفته شرایط را به سمتی می‌بردیم که این جمعیت که در گردش بود یک جا ثابت شود و بعد با رعایت چارچوب بازگشایی‌ها صورت گیرد، اما این دو اتفاق نیفتاد. در واقع باید بازگشایی‌ها اتفاق می‌افتاد ولی تمهیدات لازم صورت نگرفت. الان هم شدت بیماری در مراکز کاهش پیدا کرده اما همچنان باید احتیاط به خرج دهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها