دریچه
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:
قصه معنابخش زندگی ماست
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، این فرضیه که تکنولوژیهای جدید نقش قصه در زندگی بشر امروزی را کمرنگ کردهاند، رد میکند و حتی بر این باور است شاید بتوان عصر حاضر را «عصر قصهها» نامید، چراکه در این عصر داستان و قصه، معنابخش زندگی ماست. تابش با تأکید بر اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری جشنواره قصهگویی میتواند به پرورش خلاقیت افراد و آموزش تکنیکهای داستانگویی و روایتگری کمک کند، گفت: جشنواره قصهگویی میتواند محل تبلور اهمیت قصه و قصهپردازی در فرهنگ و تمدن ایرانی باشد و شکی نیست در کشور ما به چنین جشنوارههایی که به شکل سنتی مهد روایتهای متنوع و کارخانه خلاقیت در منطقه محسوب میشود، نیاز جدی وجود دارد. او در پاسخ به اینکه برگزاری چنین جشنوارههایی چقدر میتواند به افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کند را نیازمند پژوهش و پیمایش دانست و گفت: آنچه من میتوانم بگویم، این است که اگر در مفهوم مطالعه بازاندیشی صورت گیرد و معنای سنتی مطالعه که صرفا خوانش از روی متن مکتوب است با شرایط زمانه منطبق شود، آنگاه این جشنواره قطعا تأثیر شگرفتری بر سطح مطالعه در کشور را نشان خواهد داد.
این مقام مسئول سینمایی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: تکنولوژیهای جدید، بهویژه اپلیکیشنها، نه تنها نقش قصه در زندگی بشر امروزی را کمرنگ نکردهاند، بلکه شاید بتوان عصر حاضر، یعنی «عصر پسادیجیتال» را «عصر قصهها» نامید، چراکه در این عصر است که داستان و قصه، معنابخش زندگی ماست و ما در هر حوزه و ساحتی از وجود خود، به قصه نیاز پیدا کردهایم. آنها و خدمات جدیدی که به ما عرضه میشوند، همه در قالب قصه به ما ارائه میشوند و به ما توانایی قصهپردازی میدهند. او در پاسخ به اینکه تفاوت ذهنیت و اندیشه نویسندگان در رویکردشان به قصهگویی را با مردم عادی در چه مواردی میداند، گفت: میان نویسندگان و افراد عادی، در اصل توانایی قصهگویی تفاوتی نیست. همه ما انسانها با قصههایی که میپردازیم و داستانهایی که میسازیم، زندگی میکنیم و زندگی ما پر از خردهقصههایی است که به زندگیمان معنا میدهد. واقعیت این است که در فلسفه امروز، بسیاری انسان را بر اساس توانایی قصهپردازی تعریف میکنند؛ یعنی اگر ارسطو انسان را حیوان ناطق تعریف میکرد، برخی انسان را حیوان قصهگو، تعریف کردهاند. تابش که دبیری شوراهای متعدد تصمیمگیری
را در حوزههای مختلف فرهنگی و هنری بر عهده داشته است، پایانبندی صحبتهایش را به توصیهای برای علاقهمندان به قصهگویی اختصاص داد و گفت: مهمترین عنصر برای قصهپردازی، توانایی تفکر انتقادی و نگاه از بیرون به مجموعه سنتی است که به دست ما رسیده. آنچه میراث فرهنگی خوانده میشود، منبع و سرچشمه روایتهاست، پس مهمترین توصیه برای تقویت قصهپردازی نمیتواند چیزی جز ترویج و گسترش اندیشه انتقادی در مواجهه با این میراث و نوسازی و بازسازی آن در قالبهای جدید باشد.
بزرگداشت فریدون جیرانی در جشنواره فیلم فجر
به پاس نزدیک به چهار دهه فعالیت حرفهای و مؤثر در سینما، از فریدون جیرانی در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر تجلیل خواهد شد. جیرانی که در ادوار جشنواره فیلم فجر به عنوان روزنامهنگار، منتقد، کارگردان، نویسنده، تهیهکننده و عضو هیئت انتخاب و داوری حضور مؤثری داشته، متولد ۱۳۳۰ در کاشمر است. او حضور در سینمای حرفهای را در سال ۱۳۶۰ با نوشتن فیلمنامه فیلم «آفتابنشینها» تجربه و فعالیت در مطبوعات را با سردبیری در مجله سینما در سال ۱۳۷۰ آغاز کرد. فیلمهای «صعود»، «قرمز»، «آب و آتش»، «شام آخر»، «صورتی»، «سالاد فصل»، «ستارهها» ۲،۱و۳، «پارکوی»، «قصه پریا»، «من مادر هستم»، «خوابزدهها»، «خفهگی» و «آشفتگی» از ساختههای سینمایی جیرانی محسوب میشوند. سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه به دبیری ابراهیم داروغهزاده برگزار میشود.
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:
قصه معنابخش زندگی ماست
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، این فرضیه که تکنولوژیهای جدید نقش قصه در زندگی بشر امروزی را کمرنگ کردهاند، رد میکند و حتی بر این باور است شاید بتوان عصر حاضر را «عصر قصهها» نامید، چراکه در این عصر داستان و قصه، معنابخش زندگی ماست. تابش با تأکید بر اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری جشنواره قصهگویی میتواند به پرورش خلاقیت افراد و آموزش تکنیکهای داستانگویی و روایتگری کمک کند، گفت: جشنواره قصهگویی میتواند محل تبلور اهمیت قصه و قصهپردازی در فرهنگ و تمدن ایرانی باشد و شکی نیست در کشور ما به چنین جشنوارههایی که به شکل سنتی مهد روایتهای متنوع و کارخانه خلاقیت در منطقه محسوب میشود، نیاز جدی وجود دارد. او در پاسخ به اینکه برگزاری چنین جشنوارههایی چقدر میتواند به افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کند را نیازمند پژوهش و پیمایش دانست و گفت: آنچه من میتوانم بگویم، این است که اگر در مفهوم مطالعه بازاندیشی صورت گیرد و معنای سنتی مطالعه که صرفا خوانش از روی متن مکتوب است با شرایط زمانه منطبق شود، آنگاه این جشنواره قطعا تأثیر شگرفتری بر سطح مطالعه در کشور را نشان خواهد داد.
این مقام مسئول سینمایی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: تکنولوژیهای جدید، بهویژه اپلیکیشنها، نه تنها نقش قصه در زندگی بشر امروزی را کمرنگ نکردهاند، بلکه شاید بتوان عصر حاضر، یعنی «عصر پسادیجیتال» را «عصر قصهها» نامید، چراکه در این عصر است که داستان و قصه، معنابخش زندگی ماست و ما در هر حوزه و ساحتی از وجود خود، به قصه نیاز پیدا کردهایم. آنها و خدمات جدیدی که به ما عرضه میشوند، همه در قالب قصه به ما ارائه میشوند و به ما توانایی قصهپردازی میدهند. او در پاسخ به اینکه تفاوت ذهنیت و اندیشه نویسندگان در رویکردشان به قصهگویی را با مردم عادی در چه مواردی میداند، گفت: میان نویسندگان و افراد عادی، در اصل توانایی قصهگویی تفاوتی نیست. همه ما انسانها با قصههایی که میپردازیم و داستانهایی که میسازیم، زندگی میکنیم و زندگی ما پر از خردهقصههایی است که به زندگیمان معنا میدهد. واقعیت این است که در فلسفه امروز، بسیاری انسان را بر اساس توانایی قصهپردازی تعریف میکنند؛ یعنی اگر ارسطو انسان را حیوان ناطق تعریف میکرد، برخی انسان را حیوان قصهگو، تعریف کردهاند. تابش که دبیری شوراهای متعدد تصمیمگیری
را در حوزههای مختلف فرهنگی و هنری بر عهده داشته است، پایانبندی صحبتهایش را به توصیهای برای علاقهمندان به قصهگویی اختصاص داد و گفت: مهمترین عنصر برای قصهپردازی، توانایی تفکر انتقادی و نگاه از بیرون به مجموعه سنتی است که به دست ما رسیده. آنچه میراث فرهنگی خوانده میشود، منبع و سرچشمه روایتهاست، پس مهمترین توصیه برای تقویت قصهپردازی نمیتواند چیزی جز ترویج و گسترش اندیشه انتقادی در مواجهه با این میراث و نوسازی و بازسازی آن در قالبهای جدید باشد.
بزرگداشت فریدون جیرانی در جشنواره فیلم فجر
به پاس نزدیک به چهار دهه فعالیت حرفهای و مؤثر در سینما، از فریدون جیرانی در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر تجلیل خواهد شد. جیرانی که در ادوار جشنواره فیلم فجر به عنوان روزنامهنگار، منتقد، کارگردان، نویسنده، تهیهکننده و عضو هیئت انتخاب و داوری حضور مؤثری داشته، متولد ۱۳۳۰ در کاشمر است. او حضور در سینمای حرفهای را در سال ۱۳۶۰ با نوشتن فیلمنامه فیلم «آفتابنشینها» تجربه و فعالیت در مطبوعات را با سردبیری در مجله سینما در سال ۱۳۷۰ آغاز کرد. فیلمهای «صعود»، «قرمز»، «آب و آتش»، «شام آخر»، «صورتی»، «سالاد فصل»، «ستارهها» ۲،۱و۳، «پارکوی»، «قصه پریا»، «من مادر هستم»، «خوابزدهها»، «خفهگی» و «آشفتگی» از ساختههای سینمایی جیرانی محسوب میشوند. سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه به دبیری ابراهیم داروغهزاده برگزار میشود.