واکنش 2 غروی به سخنان پناهیان
شرق:سخنان اخیر علیرضا پناهیان سخنور اصولگرا در هفتههای اخیر صدای برخی روحانیون را در اعتراض به جناحیکردن نماز جمعه درآورده است. چراکه پناهیان هفته پیش صاحب تریبون نماز جمعه هم شد و با همان ادبیات توهینآمیز و از مواضع جناحی به مجلس و دولت حمله کرد. سؤالی که مدتهاست مطرح است و نه پاسخی برایش وجود دارد نه ارادهای برای حل آن؛ آن هم جناحیشدن تریبون نماز جمعه است. اگرچه متولیان و مسئولان شورای سیاستگذاری ائمه جماعات اصولا قائل به رفتار غیرحرفهای و برخورد جناحی از این تریبون نیستند اما حاضر هم نیستند به این سؤال جواب دهند که پس چرا همواره مباحث خاص و یکسویهای از این تریبون مطرح میشود. چرا همواره چهرههایی خاص به این تریبون دعوت میشوند و چرا همواره یکسری نهادها و قوای خاص و جریانهای ثابت از این تریبون شماتت میشوند یا مورد حمله قرار میگیرند و چرا برخی نهادها همواره از هر نقدی از این تریبون مصوناند و خبری از حضور چهرههای مستقل یا اصلاحطلب در تریبون نماز جمعه نیست. آیتالله محمد غروی عضو جامعه مدرسین درباره اظهارنظرهای روحانیون گفته است: «متأسفانه گاهی اوقات در بعضی از منابر در مسائل سیاسی یا مسائل
جناحی بیش از اندازه ورود میکنند. نه اینکه نباید ورود کنند، نه. باید ورود کنند و بتوانند خوب وارد شوند، اما در چارچوبهای متناسب با منبر و... ورود کنند که هم مردم مسائل کلی را در این رابطه بیاموزند و هم به آنها کمک کنند در اینکه از نظام حمایت کنند». غروی همچنین گفت: «نکتهای که نباید از آن غفلت کنیم، این است که امامان جمعه باید سعی کنند در مسائل جناحی ورود نکنند و به مسائل کلی وارد شوند».
غروی گفت: «ائمه جمعه میتوانند سیاستهای خارجی تدوینشده را تبيین کنند که مثلا در مقابل دشمن و کفار باید چگونه باشیم. اما اینکه خدای ناکرده برخورد جناحی یا سیاسی شود، یا گاهی به افراد و اشخاصی بپردازیم و به حرمت آنها آسیب وارد کنیم، صحیح نیست و اتفاقا هم مردم از ورود اینچنینی خیلی خوششان نمیآید». او ادامه داد: «به هر حال امام جمعه در یک شهر باید نقش پدر را نسبت به همه پیدا کند، بهگونهای که همه بتوانند در نماز جمعه شرکت کنند. اینطور نباشد که نماز جمعه به یک عده خاص اختصاص پیدا کند، آن هم افرادی که احیانا طرز تفکر خاصی داشته باشند. همچنین امامان جمعه باید مسائل را واقعبینانه و به دور از افراط و تفریط ملاحظه کنند و طوری برخورد کنند که هم مردم بصیرت بیشتری پیدا کنند و هم به کسی آسیب نرسد».
حجتالاسلام محسن غرویان هم در واکنش به بخشی از سخنان پناهیان در نماز جمعه تهران، گفت: نکته اول اینکه قیاس حکومت فعلی با حکومت امام زمان به قول علما قیاس معالفارق است، یعنی آن حکومت معصوم است و با حکومت غیرمعصوم زمین تا آسمان تفاوت دارد. ما نمیتوانیم از زبان معصوم سخن بگوییم و بگوییم امام زمان چنین است، حکومت امام زمان را دقیقا نمیتوانیم بیان و توصیف کنیم».
این استاد حوزه درباره استناد پناهیان به روایات گفت: «به این ترتیب تفسیر روایات سلیقهای میشود، آزادی بیان را در حکومت امام زمان معناکردن، سلیقه گوینده است که اینچنین تفسیر میکند و این سخن امام زمان نیست. تفاسیر و قرائتهای دیگر هم هست و هر قرائتی را نمیتوان به اسم امام زمان مطرح کرد، قرآن میفرماید «لا اکراه فیالدین» یعنی در دین اکراهی نیست، همین آیه قرآن تفسیرهای مختلف دارد، عدهای از آن استبداد رأی میفهمند و عدهای دیگر از آن آزادی دینداری را میفهمند، اینها قرائتهای سلیقهای و شخصی است که هر کسی اظهارنظری میکند و نوعی تفسیر میکند».
این مدرس حوزه گفت: «مسئله آزادی بیان هم تفسیر دیگری دارد. ما روایتهای زیادی هم داریم که میگوید در مسائل اجتماعی و سیاسی مشورت کنید و بر پیغمبر اسلام نیز دستور مشورت آمده است و در قرآن هست «و شاورهم فی الامر» «و امرهم شورا بینهم»، این یعنی آزادی بیان؛ پیغمبر هم مکلف و موظف است با مردم مشورت کند، چه برسد به غیرمعصوم که در زمان ماست و باید حتما مجلس شورا و مجلس اظهارنظر باشد و نمایندگان مردم باید با آزادی بیان حرف بزنند.
غرویان ادامه داد: یعنی تفسیر اینکه چه کسی آزادی بیان داشته باشد، خیلی تفسیرهای غلط و نادرستی است و ما حق نداریم از جانب معصوم تفسیرهای شخصی و سلیقهای را مطرح کنیم. اینها بحثهایی است که کارشناسی میخواهد. وی با بیان اینکه آیات و روایات زیادی داریم که تأکید دارد مردم باید سلاطین، پادشاهان و سران خودشان را نصیحت کنند، گفت: در نامه امام امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه هست که با مردم مشورت کن و نظرات آنها را بگیر؛ «النصیحه لائمه المسلمین» همین است دیگر، حتی مردم باید پیشوایان مسلمین، سران و حاکمان را نصیحت کنند. همه اینها را باید در کنار هم بگذاریم بعد آزادی بیان را تفسیر کنیم.
غرویان در واکنش به اینکه این سخنان از تریبون نماز جمعه به عنوان نماد وحدت مسلمانان گفته شد، گفت: این مشی درستی نیست، نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد، به هر حال نماز جمعه اگر میخواهد مردم را جذب کند، باید سخنرانیهایی که آنجا انجام میشود بین همه جناحها مشترک باشد و مباحث مطرحشده در نماز جمعه تریبون آزادی بیان برای جناحهای مختلفی که نظام قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند، باشد و با قرائتهای مختلف نظرشان را بیان کنند.
او یادآور شد: من چند سال پیش پیشنهاد دادم که رئیسجمهور بیاید در نماز جمعه صحبت کند و حداقل یکی از خطبای نماز جمعه باید رئیسجمهور باشد چراکه منتخب ملت است و اکثریت به او رأی دادهاند، بنابراین جا دارد او بیاید و مسائل سیاسی را در پایگاه نماز جمعه که سیاسی و عبادی است مطرح کند. منتخب اکثریت راحتتر و بهتر مسائل سیاسی کلان جامعه را بررسی و تحلیل میکند.
شرق:سخنان اخیر علیرضا پناهیان سخنور اصولگرا در هفتههای اخیر صدای برخی روحانیون را در اعتراض به جناحیکردن نماز جمعه درآورده است. چراکه پناهیان هفته پیش صاحب تریبون نماز جمعه هم شد و با همان ادبیات توهینآمیز و از مواضع جناحی به مجلس و دولت حمله کرد. سؤالی که مدتهاست مطرح است و نه پاسخی برایش وجود دارد نه ارادهای برای حل آن؛ آن هم جناحیشدن تریبون نماز جمعه است. اگرچه متولیان و مسئولان شورای سیاستگذاری ائمه جماعات اصولا قائل به رفتار غیرحرفهای و برخورد جناحی از این تریبون نیستند اما حاضر هم نیستند به این سؤال جواب دهند که پس چرا همواره مباحث خاص و یکسویهای از این تریبون مطرح میشود. چرا همواره چهرههایی خاص به این تریبون دعوت میشوند و چرا همواره یکسری نهادها و قوای خاص و جریانهای ثابت از این تریبون شماتت میشوند یا مورد حمله قرار میگیرند و چرا برخی نهادها همواره از هر نقدی از این تریبون مصوناند و خبری از حضور چهرههای مستقل یا اصلاحطلب در تریبون نماز جمعه نیست. آیتالله محمد غروی عضو جامعه مدرسین درباره اظهارنظرهای روحانیون گفته است: «متأسفانه گاهی اوقات در بعضی از منابر در مسائل سیاسی یا مسائل
جناحی بیش از اندازه ورود میکنند. نه اینکه نباید ورود کنند، نه. باید ورود کنند و بتوانند خوب وارد شوند، اما در چارچوبهای متناسب با منبر و... ورود کنند که هم مردم مسائل کلی را در این رابطه بیاموزند و هم به آنها کمک کنند در اینکه از نظام حمایت کنند». غروی همچنین گفت: «نکتهای که نباید از آن غفلت کنیم، این است که امامان جمعه باید سعی کنند در مسائل جناحی ورود نکنند و به مسائل کلی وارد شوند».
غروی گفت: «ائمه جمعه میتوانند سیاستهای خارجی تدوینشده را تبيین کنند که مثلا در مقابل دشمن و کفار باید چگونه باشیم. اما اینکه خدای ناکرده برخورد جناحی یا سیاسی شود، یا گاهی به افراد و اشخاصی بپردازیم و به حرمت آنها آسیب وارد کنیم، صحیح نیست و اتفاقا هم مردم از ورود اینچنینی خیلی خوششان نمیآید». او ادامه داد: «به هر حال امام جمعه در یک شهر باید نقش پدر را نسبت به همه پیدا کند، بهگونهای که همه بتوانند در نماز جمعه شرکت کنند. اینطور نباشد که نماز جمعه به یک عده خاص اختصاص پیدا کند، آن هم افرادی که احیانا طرز تفکر خاصی داشته باشند. همچنین امامان جمعه باید مسائل را واقعبینانه و به دور از افراط و تفریط ملاحظه کنند و طوری برخورد کنند که هم مردم بصیرت بیشتری پیدا کنند و هم به کسی آسیب نرسد».
حجتالاسلام محسن غرویان هم در واکنش به بخشی از سخنان پناهیان در نماز جمعه تهران، گفت: نکته اول اینکه قیاس حکومت فعلی با حکومت امام زمان به قول علما قیاس معالفارق است، یعنی آن حکومت معصوم است و با حکومت غیرمعصوم زمین تا آسمان تفاوت دارد. ما نمیتوانیم از زبان معصوم سخن بگوییم و بگوییم امام زمان چنین است، حکومت امام زمان را دقیقا نمیتوانیم بیان و توصیف کنیم».
این استاد حوزه درباره استناد پناهیان به روایات گفت: «به این ترتیب تفسیر روایات سلیقهای میشود، آزادی بیان را در حکومت امام زمان معناکردن، سلیقه گوینده است که اینچنین تفسیر میکند و این سخن امام زمان نیست. تفاسیر و قرائتهای دیگر هم هست و هر قرائتی را نمیتوان به اسم امام زمان مطرح کرد، قرآن میفرماید «لا اکراه فیالدین» یعنی در دین اکراهی نیست، همین آیه قرآن تفسیرهای مختلف دارد، عدهای از آن استبداد رأی میفهمند و عدهای دیگر از آن آزادی دینداری را میفهمند، اینها قرائتهای سلیقهای و شخصی است که هر کسی اظهارنظری میکند و نوعی تفسیر میکند».
این مدرس حوزه گفت: «مسئله آزادی بیان هم تفسیر دیگری دارد. ما روایتهای زیادی هم داریم که میگوید در مسائل اجتماعی و سیاسی مشورت کنید و بر پیغمبر اسلام نیز دستور مشورت آمده است و در قرآن هست «و شاورهم فی الامر» «و امرهم شورا بینهم»، این یعنی آزادی بیان؛ پیغمبر هم مکلف و موظف است با مردم مشورت کند، چه برسد به غیرمعصوم که در زمان ماست و باید حتما مجلس شورا و مجلس اظهارنظر باشد و نمایندگان مردم باید با آزادی بیان حرف بزنند.
غرویان ادامه داد: یعنی تفسیر اینکه چه کسی آزادی بیان داشته باشد، خیلی تفسیرهای غلط و نادرستی است و ما حق نداریم از جانب معصوم تفسیرهای شخصی و سلیقهای را مطرح کنیم. اینها بحثهایی است که کارشناسی میخواهد. وی با بیان اینکه آیات و روایات زیادی داریم که تأکید دارد مردم باید سلاطین، پادشاهان و سران خودشان را نصیحت کنند، گفت: در نامه امام امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه هست که با مردم مشورت کن و نظرات آنها را بگیر؛ «النصیحه لائمه المسلمین» همین است دیگر، حتی مردم باید پیشوایان مسلمین، سران و حاکمان را نصیحت کنند. همه اینها را باید در کنار هم بگذاریم بعد آزادی بیان را تفسیر کنیم.
غرویان در واکنش به اینکه این سخنان از تریبون نماز جمعه به عنوان نماد وحدت مسلمانان گفته شد، گفت: این مشی درستی نیست، نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد، به هر حال نماز جمعه اگر میخواهد مردم را جذب کند، باید سخنرانیهایی که آنجا انجام میشود بین همه جناحها مشترک باشد و مباحث مطرحشده در نماز جمعه تریبون آزادی بیان برای جناحهای مختلفی که نظام قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند، باشد و با قرائتهای مختلف نظرشان را بیان کنند.
او یادآور شد: من چند سال پیش پیشنهاد دادم که رئیسجمهور بیاید در نماز جمعه صحبت کند و حداقل یکی از خطبای نماز جمعه باید رئیسجمهور باشد چراکه منتخب ملت است و اکثریت به او رأی دادهاند، بنابراین جا دارد او بیاید و مسائل سیاسی را در پایگاه نماز جمعه که سیاسی و عبادی است مطرح کند. منتخب اکثریت راحتتر و بهتر مسائل سیاسی کلان جامعه را بررسی و تحلیل میکند.