آینه
اعتماد
اصلاحطلبی رادیکال
گفتوگو با ابراهیم اصغرزاده: من قبل از انقلاب با مستبد مبارزه کردم و این اشتباه بود. من باید با استبداد مبارزه میکردم. این اشتباهی است که نسل من مرتکب شد. همه انرژی نسل ما خلاصه میشد در اینکه اگر ما به نص و اصل برگردیم، میتوانیم دنیا را بهشت کنیم. این شعار بازگشت به خویشتن بود... وقتی از آقای هاشمی انتقاد کردم که چرا آقای فلاحیان را وزیر اطلاعات میگذارید، گفت آقای فلاحیان کسی است که وقتی میگوییم برو کلاه بیاور، سر میآورد. ما امنیت میخواهیم. این جمله آقای هاشمی بود... صحبتهای آقای خاتمی، اطلاعیه حزب اتحاد و بعد صحبتهای برخی روشنفکران اصلاحطلب نشان داد دموکراسی فقط با طبقات بالای جامعه جلو نمیرود. دموکراسی باید درک ملموسی برای تودههای مردم داشته باشد و این مهمترین درسی است که اصلاحطلبان از اعتراضات دی ماه باید بگیرند. اینکه اصلاحات چیست یک بحث است و اینکه اصلاحات چگونه باید انجام شود، موضوع دیگری است. اصلاحات با روشهای خشونتآمیز و روشهای انقلابی جلو نمیرود؛ اصلاحطلبی امری تدریجی است. ولی اینکه بگوییم اصلاحطلبی تدریجی باید خطی باشد یعنی اصلاحطلبان باید اول بنشینند تا امنیت برقرار شود یا
اتفاقاتی از این دست رخ دهد، توده مردم اصلاحطلبان را خاک خواهند کرد. اصلاحطلبی تدریجی، خطی، مرحلهای باعث میشود که تودههای مردم نسبت به اصلاحطلبی ناامید و مأیوس شوند و فکر کنند که این روش جواب نمیدهد... این فضای مجازی هم بدجور اصلاحطلبان را گول زده است. فکر میکنند از طریق فضای مجازی میتوانند کنش اجتماعی داشته باشند. بنابراین فکر میکنند فضای مجازی جای نهادهای مدنی، احزاب، سندیکاها و مطبوعات را میگیرد... اصلاحطلبی اگر تبدیل به جنبش اصلاحات نشود، تنها نوعی انفعال و فرار از واقعیتها خواهد بود.
ایران
اصولگرایان میانهرو «پل» گفتوگوی ملی شوند
گفتوگو با بهزاد نبوی: بحث گفتوگوی ملی مدتهاست در فضای سیاسی کشور مطرح شده است. آقای جهانگیری هم این موضوع را به تازگی و به خوبی مطرح کردند و شاید مناسبت طرح این موضوع از سوی ایشان وقوع ناآرامیهای اخیر در کشور بود و به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار گرفت. آشتی ملی درواقع همان موضوعی است که مدتی قبل در یکی از روزنامهها با عنوان «صلح دوفاکتو» منتشر شد. معنی صلح دوفاکتو این است که هر شخص، حزب یا جناحی با حفظ مواضع خود، وقتی پای منافع ملی در میان باشد، با جناح مخالف یا متفاوت با خود به وحدت عمل برسد. البته شاید بتوان اسم بهتری هم برای این مفهوم انتخاب کرد اما منظور این عنوان، همان آشتی یا گفتوگوی ملی است... . ناآرامیهایی که در کشور رخ داد همه همنظرند که سرآغاز این ناآرامیها از مشهد و چند شهر دیگر استان خراسانرضوی بود. اطلاع هم داریم که در جریان این ناآرامیها برخی از جناحهای سیاسی تلاش داشتند با نیت قربتالیالله نقشی در حمایت از اعتراضات اولیه داشته باشند. اما خیلی زود همان آقایان و جناح سیاسی متوجه شدند که این ناآرامیها میتواند دامن یک کشور و حاکمیت را بگیرد. این افراد فکر میکردند اگر در مشهد
چند شعار علیه روحانی داده شد، روحانی را وادار میکنند که استعفا دهد. اما دیدیم و دیدند که چگونه شعارها و اعتراضات تغییر ماهیت داد و چه جهتی را پیش گرفت. البته باید از درایت تودههای مردم و طبقات متوسطی که باوجود همه مشکلاتی که دارند هوشیارانه وارد این دام نشدند و با این جریانات همراهی نکردند، تشکر کرد. این همراهینکردن باعث شد که مسئله گسترده نشود.
اعتماد
اصلاحطلبی رادیکال
گفتوگو با ابراهیم اصغرزاده: من قبل از انقلاب با مستبد مبارزه کردم و این اشتباه بود. من باید با استبداد مبارزه میکردم. این اشتباهی است که نسل من مرتکب شد. همه انرژی نسل ما خلاصه میشد در اینکه اگر ما به نص و اصل برگردیم، میتوانیم دنیا را بهشت کنیم. این شعار بازگشت به خویشتن بود... وقتی از آقای هاشمی انتقاد کردم که چرا آقای فلاحیان را وزیر اطلاعات میگذارید، گفت آقای فلاحیان کسی است که وقتی میگوییم برو کلاه بیاور، سر میآورد. ما امنیت میخواهیم. این جمله آقای هاشمی بود... صحبتهای آقای خاتمی، اطلاعیه حزب اتحاد و بعد صحبتهای برخی روشنفکران اصلاحطلب نشان داد دموکراسی فقط با طبقات بالای جامعه جلو نمیرود. دموکراسی باید درک ملموسی برای تودههای مردم داشته باشد و این مهمترین درسی است که اصلاحطلبان از اعتراضات دی ماه باید بگیرند. اینکه اصلاحات چیست یک بحث است و اینکه اصلاحات چگونه باید انجام شود، موضوع دیگری است. اصلاحات با روشهای خشونتآمیز و روشهای انقلابی جلو نمیرود؛ اصلاحطلبی امری تدریجی است. ولی اینکه بگوییم اصلاحطلبی تدریجی باید خطی باشد یعنی اصلاحطلبان باید اول بنشینند تا امنیت برقرار شود یا
اتفاقاتی از این دست رخ دهد، توده مردم اصلاحطلبان را خاک خواهند کرد. اصلاحطلبی تدریجی، خطی، مرحلهای باعث میشود که تودههای مردم نسبت به اصلاحطلبی ناامید و مأیوس شوند و فکر کنند که این روش جواب نمیدهد... این فضای مجازی هم بدجور اصلاحطلبان را گول زده است. فکر میکنند از طریق فضای مجازی میتوانند کنش اجتماعی داشته باشند. بنابراین فکر میکنند فضای مجازی جای نهادهای مدنی، احزاب، سندیکاها و مطبوعات را میگیرد... اصلاحطلبی اگر تبدیل به جنبش اصلاحات نشود، تنها نوعی انفعال و فرار از واقعیتها خواهد بود.
ایران
اصولگرایان میانهرو «پل» گفتوگوی ملی شوند
گفتوگو با بهزاد نبوی: بحث گفتوگوی ملی مدتهاست در فضای سیاسی کشور مطرح شده است. آقای جهانگیری هم این موضوع را به تازگی و به خوبی مطرح کردند و شاید مناسبت طرح این موضوع از سوی ایشان وقوع ناآرامیهای اخیر در کشور بود و به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار گرفت. آشتی ملی درواقع همان موضوعی است که مدتی قبل در یکی از روزنامهها با عنوان «صلح دوفاکتو» منتشر شد. معنی صلح دوفاکتو این است که هر شخص، حزب یا جناحی با حفظ مواضع خود، وقتی پای منافع ملی در میان باشد، با جناح مخالف یا متفاوت با خود به وحدت عمل برسد. البته شاید بتوان اسم بهتری هم برای این مفهوم انتخاب کرد اما منظور این عنوان، همان آشتی یا گفتوگوی ملی است... . ناآرامیهایی که در کشور رخ داد همه همنظرند که سرآغاز این ناآرامیها از مشهد و چند شهر دیگر استان خراسانرضوی بود. اطلاع هم داریم که در جریان این ناآرامیها برخی از جناحهای سیاسی تلاش داشتند با نیت قربتالیالله نقشی در حمایت از اعتراضات اولیه داشته باشند. اما خیلی زود همان آقایان و جناح سیاسی متوجه شدند که این ناآرامیها میتواند دامن یک کشور و حاکمیت را بگیرد. این افراد فکر میکردند اگر در مشهد
چند شعار علیه روحانی داده شد، روحانی را وادار میکنند که استعفا دهد. اما دیدیم و دیدند که چگونه شعارها و اعتراضات تغییر ماهیت داد و چه جهتی را پیش گرفت. البته باید از درایت تودههای مردم و طبقات متوسطی که باوجود همه مشکلاتی که دارند هوشیارانه وارد این دام نشدند و با این جریانات همراهی نکردند، تشکر کرد. این همراهینکردن باعث شد که مسئله گسترده نشود.