|

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه:

ایران آمادگی خود برای مذاکرات درباره احیای برجام را اعلام کرده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مقامات تهران آماده تکمیل سریع مذاکرات مربوط به احیای کامل برجام هستند و با وجود مانع تراشی آمریکا و دبیرخانه آژانس، هیچ مشکل غیرقابل حلی در این زمینه وجود نداشته و بن بستی هم در مذاکرات دیده نشده است.

ایران آمادگی خود برای مذاکرات درباره احیای برجام را اعلام کرده است

به گزارش شبکه شرق و به نقل از خبرگزاری «نووستی»، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مقامات تهران آماده تکمیل سریع مذاکرات مربوط به احیای کامل برجام هستند و با وجود مانع تراشی آمریکا و دبیرخانه آژانس، هیچ مشکل غیرقابل حلی در این زمینه وجود نداشته و بن بستی هم در مذاکرات دیده نشده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در تفسیر اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا مبنی بر متوقف شدن مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای با ایران، اعلام کرد که ایران آماده تکمیل فوری مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است و هیچ مشکل لاینحلی در این خصوص وجود ندارد، چه رسد به بن‌بست در مذاکرات.

ریابکوف توضیح داد: «طرف ایرانی، همانطور که من درک کردم، مجدداً بر آمادگی خود برای پایان دادن سریع به مذاکرات پیرامون برجام و ادامه همکاری با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوعات مربوطه تاکید می کند - با وجود اینکه توطئه هایی در این ارگان وجود دارد. به نظر من، هیچ مشکل لاینحلی در خصوص احیای برجام وجود ندارد و در هر صورت هیچ بن بستی هم قابل مشاهده نیست.»

این دیپلمات بلندپایه افزود: «اگر آنها (ایالات متحده) بحث پیرامون برجام را با موضوعات غیر اصلی و ضمائم غیرضروری مضر دیگری مرتبط کند، همانطور که اخیراً اتفاق افتاده است، مسلما احیا و بازگرداندن برجام به این سادگی ممکن نخواهد بود. بنابراین سوال تنها در انتخاب یکی از این گزینه‌ها است که کدامیک اهمیت بیشتری دارد.»

 

روسیه خود را برای سقف قیمت نفت آماده کرده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در جمع خبرنگاران گفت، بخش‌های مختلف این کشور از قبل برای تعیین سقف قیمت نفت توسط کشورهای غربی آماده شده‌اند و در هر صورت منافع فدراسیون روسیه تضمین خواهد شد.

سرگئی ریابکوف، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: «آن‌طور که من متوجه شدم، تدارک مقابله با این اقدامات غرب در حوزه‌ها  و جنبه‌های مختلف، توسط ادارات و ساختارهای مربوطه ما انجام شده است».

وی افزود: در ادامه خواهیم دید که بازار چه واکنشی به این موضوع نشان خواهد داد، البته به هر حال منافع ما در این زمینه به هر شکلی تامین خواهد شد.

 

روند مثبتی در مذاکرات درباره منطقه امنیتی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا وجود دارد

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد که روند مثبتی در مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ایجاد منطقه امنیتی اطراف  نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بوجود آمده و این موضوع رو به پیشرفت است.

سرگئی ریابکوف در مورد امکان سفر رافائل گروسی به روسیه قبل از پایان سال جاری میلادی نیز توضیح داد که در صورت تایید داده ها مبنی بر در نظر گرفتن ملاحظات مقامات مسکو برای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، در زمان کوتاهی می توان در مورد تاریخ این سفر به توافق رسید.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها