|

وزیر کشور:

طرح‌های آبی ترکیه مشکلاتی برای نوار شمال غربی ایران ایجاد می‌کند

وزیر کشور در دیدار با مقام ارشد امنیتی ترکیه با تاکید بر تقویت روابط همه جانبه ایران و ترکیه گفت: مسائل دو کشور در چارچوب کارگروه مشترک دنبال می‌شود.

طرح‌های آبی ترکیه مشکلاتی برای نوار شمال غربی ایران ایجاد می‌کند

به گزارش شبکه شرق، احمد وحیدی عصر امروز چهارشنبه در نشست مشترک با طیب صبری اردیل قائم مقام وزیر کشور ترکیه با تاکید بر تقویت روابط همه جانبه ایران و ترکیه گفت: مسائل دو کشور در چارچوب کارگروه مشترک دنبال می‌شود.

وی افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه، ظرفیت خوبی برای کمک به ثبات و امنیت منطقه دارند.

وزیر کشور تصریح کرد: دشمنان تلاش دارند جهان اسلام درگیر مسائل داخلی خود شود و برای همین باید شرایط را تغییر دهیم و مسیری جدید را برای همگرایی در مواجهه با قدرت‌های غربی هموار سازیم.

وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضرورت حل مسائل بین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: در گفتگو با آقای سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه موضوع طرح‌های آبی را در نوار مرزی دو کشور مطرح کردم. طرح‌های در دست اجرا از سوی ترکیه، مسائل و مشکلاتی را برای نوار شمال غربی ایران ایجاد می‌کند.

وی در این خصوص گفت: وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که این موضوع را دنبال می‌کند.

موضوع احداث دیوار انسداد مرزی از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور در این نشست بود که اظهار کرد: دیوار مرزی بر جریان آب و رودخانه‌های فصلی اثر نامطلوب گذاشته و سرچشمه‌های آب را در سمت ایران خشک کرده است.
وزیر کشور همچنین به مساله تقویت همکاری‌های استانی اشاره کرد و افزود: تقویت بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش تبادلات تجاری و مرزی میان دو کشور کمک کند که باید این بستر را هر چه سریع‌تر و گسترده‌تر فراهم سازیم.

وحیدی با اشاره به لزوم تقویت هر چه بیشتر کارگروه مشترک ایران و ترکیه، ادامه داد: مسائل و چالش‌های دو کشور در همین الگوی کارگروه مشترک ایران و ترکیه حل می‌شود و نشست‌ها و مذاکرات دو طرف باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

قائم مقام وزیر کشور ترکیه هم در این دیدار با بیان اینکه دو کشور همسایه و دوست ایران و ترکیه همواره همکاری‌های مناسب و خوبی داشته‌اند، گفت: دو کشور ظرفیت همکاری بی نظیری در حوزه‌های مشترکی، چون مقابله با تروریسم، قاچاق انسان، جرایم سازمان یافته دارند که باید فضای همکاری در این عرصه‌ها تقویت شود.

صبری اردیل ادامه داد: حوزه مهم دیگر همکاری میان دو کشور، حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله است که دو کشور تجربیات و دانش بالایی در این خصوص دارند که می‌توانند با همدیگر به اشتراک گذارند.

قائم مقام وزیر کشور ترکیه در خصوص مساله آب هم گفت: آب یک موضوع دو طرفه است و باید با همفکری و تعامل مشترک، مشکل حل و فصل شود.

صبری اردیل همچنین در ارتباط با موضوع استرداد مجرمان هم گفت: در این خصوص دولت ترکیه، چون گذشته آمادگی بالایی برای همکاری دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها