|

توجیه واشنگتن برای حمله هوایی به سوریه

واشنگتن برای دفاع از خود در برابر ایران تردید نمی‌کند

معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا در تلاش برای توجیه حملات هوایی اخیر این کشور علیه سوریه مدعی شد که واشنگتن برای دفاع از خود در برابر ایران و آنچه گروه‌های مورد حمایت ایران عنوان کرد، تردید نمی‌کند.

 واشنگتن برای دفاع از خود در برابر ایران تردید نمی‌کند

به گزارش شبکه شرق، کالین کال، معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا برای توجیه تجاوزات اخیر این کشور علیه سوریه مدعی شد که این حملات برای دفاع از خود در برابر حملات تازه از سوی گروه‌هایی بوده است که واشنگتن ادعا می‌کند مورد حمایت ایران هستند.

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره حملات هوایی روز چهارشنبه آمریکا به شرق سوریه با ادعای اینکه " این حمله‌ها پیامی به ایران و گروه‌های مورد حمایت آن است" گفت که آمریکا برای دفاع از خود در برابر آنچه تجاوزات ایران و گروه‌های مورد حمایتش خواند، تردید نمی‌کند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت که حملات هوایی آمریکا در پاسخ به حمله روز ۱۵ اوت به پایگاه التنف در استان دیرالزور بوده است.

این مقام پنتاگون همچنین مدعی شد: بر اساس قطعات به دست آمده از بقایای پهپاد مورد استفاده در این حمله، شواهد زیادی داریم که آن را به ایران نسبت دهیم.

کالین کال در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اینکه حملات اخیر علیه سوریه همزمان با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجام شده است، گفت که هیچ ارتباطی میان این حملات و مذاکرات با ایران وجود ندارد.

وی مدعی شد: تهدیدهایی که آنها علیه مردم ما در منطقه یا جاهای دیگر انجام می‌دهند، به اینکه توافق هسته‌ای به کجا ختم می‌شود، ارتباطی ندارد. در واقع هیچ ربطی به عزم ما برای دفاع از خود ندارد و من فکر می‌کنم که حمله یک پیام کاملاً واضح برای ایرانی‌ها بود که تمام این چیزها  در مسیرهای متفاوتی هستند.

به گزارش ایسنا، پایگاه التنف در استان استراتژیک دیرالزور در نزدیکی مرز عراق قرار دارد که حاوی میادین نفتی است.

این پایگاه ابتدا در سال ۲۰۱۶ به بهانه مقابله با داعش که در آن زمان بخش شرقی سوریه را کنترل می‌کرد، ایجاد شد.

کارین ژان‌ پی‌یر سخنگوی پنتاگون نیز بامداد امروز (پنج‌شنبه) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره حملات اخیر آمریکا علیه سوریه مدعی شد که این اقدام برای دفاع از خود بوده و واشنگتن به دنبال تجاوز و جنگ نیست.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا حملات آمریکا می‌تواند تاثیری بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد؟" با تکرار این ادعاهی واهی که آنها فقط به دنبال دفاع و محافظت از شهروندانشان هستند، گفت: توافق هسته ای ربطی به آمادگی و توانایی ما برای دفاع از مردم و منافعمان ندارد و این مساله اصلی خواهد بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تجاوز بامداد روز چهارشنبه ارتش آمریکا به مردم و زیرساخت‌های سوریه را نقض حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور دانست و آن را قویا محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه این تجاوز جدید ارتش آمریکا علیه مردم سوریه را یک اقدام تروریستی علیه گروه‌های مردمی و مبارز مخالف اشغالگری توصیف و هرگونه وابستگی آنان را به جمهوری اسلامی ایران تکذیب کرد.

کنعانی تصریح کرد: استمرار حضور نظامیان آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه، برخلاف قوانین بین‌المللی و ناقض حاکمیت ملی این کشور بوده و اشغالگری به شمار می رود و بر این اساس می بایست فورا سوریه را ترک نموده و به غارت ثروت های نفتی و غلات این کشور خاتمه بخشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ادعای مبارزه با تروریسم را صرفا بهانه‌ای برای ادامه اشغالگری دانست و خاطر نشان کرد: اعتراف مقامات آمریکایی مبنی بر ایجاد داعش توسط آمریکا هنوز از افکار عمومی مردم منطقه پاک نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها