|

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی:

آماده بستن پرونده پادمانی ایران نیستیم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در مصاحبه ای اعلام کرد که این نهاد آماده بستن پرونده پادمانی ایران نیست.

 آماده بستن پرونده پادمانی ایران نیستیم

به گزارش شبکه شرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در سخنانی اعلام کرد که این نهاد آماده بستن پرونده پادمانی ایران نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مصاحبه گفت: لغو تحقیقات (درباره مسائل پادمانی ایران) چیزی نیست که آژانس (بین المللی انرژی اتمی) انجام داده و یا بخواهد انجام دهد. این موضوع ساده ای است و به ایران بستگی دارد که پاسخ ها و یا اطلاعات لازم دراین باره را در اختیاز ما قرار دهد تا بتوانیم موضوعاتی را شفاف سازی کنیم.

«رافائل گروسی» بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی در این باره ادامه داد: ما گزارشی را در این باره تهیه خواهیم کرد و سپس این موارد کنارگذاشته می شوند. فقط همکاری تهران با آژانس پیرامون اطلاعات مکانی از تجهیزات هسته ای و مواد اورانیوم یافت شده می‌ تواند باعث بسته شدن پرونده پادمانی ایران بشود.

وی در این ارتباط اضافه کرد: ایران به ما پاسخ ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهد تا بتوانیم چیزهای زیادی که شفاف‌ سازی درباره آنها ضروری است را شفاف‌ سازی کنیم.

ساعاتی پیش هم جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی اعلام کرد: پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در مورد احیای برجام معقول است. پیشنهادی از سوی من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات مطرح شده و پاسخی از سوی ایران داده شد که فکر می‌کنم پاسخ ایران معقول است. این پیشنهاد به آمریکا منتقل شده که هنوز به طور رسمی پاسخی به آن نداده است. منتظر آمریکا هستیم و امیدواریم که این پاسخ به ما اجازه دهد روند مذاکرات را تکمیل کنیم. نسبت به این مسئله امیدواریم اما نمی توان در خصوص آن به شما اطمینان بدهم.

 محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر با بیان اینکه چرخه دسترسی به سوخت هسته‌ ای یک چرخه قدرت ساز است؛ گفت: اما کشورهای غربی بمب اتم را بهانه کرده اند. مخالفت آنها با آب سنگین به دلیل این است که تولید آب سنگین نشان دهنده قدرت علمی است.کشورهای غربی با ورود ایران به فناوری‌ های نوین و نوظهور به دلیل اینکه ما را در رأس هرم کشورهای قدرت ساز قرار می‌ دهد؛ مخالف هستند. پیش از انقلاب هم مانع ورود ایران به کشورهای قدرت ساز بودند. همیشه از ایران خواستند ما جزو کشورهای خریدار سوخت هسته‌ ای باشیم تا ایران یک اپراتور مسائل هسته‌ ای بماند و تولید کننده سوخت هسته‌ ای نباشیم تا قدرت در اختیار ایران نباشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها