|

سخنگوی وزارت خارجه چین:

آمریکا سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه ایران را اصلاح کند

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری از تمامی مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین خواست تا تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام را افزایش دهند.

آمریکا سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه ایران را اصلاح کند

به گزارش شبکه شرق، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران گفت: مذاکرات بر سر ازسرگیری پایبندی به برجام هم‌اکنون در برهه زمانی حیاتی قرار دارد. طرفین باید به مسیر گفت‌وگو و مذاکرات متعهد بمانند و تلاش‌های دیپلماتیک برای حصول اجماع بر سر مشکلات برجسته را افزایش دهند.

 

وی افزود: آمریکا - که باعث و بانی آغاز بحران هسته‌ای ایران است - باید سیاست اشتباه "فشار حداکثری" را به طور کامل اصلاح کند و پاسخ مثبتی به درخواست‌های مشروع و منطقی ایران ارائه دهد و این کمک خواهد کرد تا مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

 

آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل حل نشده در زمینه احیای توافق هسته‌ای، اخیراً با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌گشایی به دنبال نداشت.

 

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره اظهار کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی، ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

 

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد:‌ در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.

 

وی افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حُسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها