|

روسیه:

ناتو به دنبال ایجاد تصویری منفی از چین است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تلاش برای ایجاد تصویری منفی از چین در ذهن مردم است تا درباره تهدید چین صحبت کنند.

 ناتو به دنبال ایجاد تصویری منفی از چین است

به گزارش شبکه شرق، ماریا زاخارووا درباره نتایج نشست اخیر سران ناتو در شهر ویلنیوس، گفت: ناتو مرحله به مرحله در تلاش است تا تصویری منفی از امپراتوری آسمانی (نام قدیم کشور چین) در ذهن‌ها تعریف کند تا بدین ترتیب درباره تهدیدی که اکنون از سوی پکن متوجه غرب می‌شود، صحبت کنند.

زاخارووا خاطرنشان کرد که کشورهای ناتو در تلاش برای ایجاد ائتلاف‌هایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه با متحدان خود هستند.

پیشتر، کره جنوبی و ناتو طی نشستی در حاشیه نشست ویلنیوس، برای مشارکت و همکاری در ۱۱ زمینه جدید شامل همکاری‌های دفاع سایبری و ضدتروریسم در جهت مقابله با تهدیدات امنیتی مشترک توافق کردند.

یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی با اشاره به دعوت از چهار کشور به عنوان کشورهای شریک ناتو به نشست ویلنیوس، گفت: در زمانی که امنیت در اقیانوس اطلس و امنیت در منطقه هند و اقیانوس آرام قابل تفکیک نیست، همکاری نزدیک بین کشورهای هند و اقیانوسیه مانند کره، ژاپن، استرالیا و نیوزلند بیش از هر زمان دیگری مهم است.

بر اساس این گزارش، بیانیه پایانی نشست سران ناتو در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) در شهر ویلنیوس، توجه زیادی به چین دارد.

سران ناتو در نشست دو روزه خود، چین را "چالش سیستمی" عنوان کردند. در این بیانیه همچنین اعضای ناتو ادعا کرده اند "جاه طلبی ها و سیاست های قهری چین منافع، امنیت و ارزش های ما را به چالش می کشد."

همچنین در این بیانیه مطرح شده که تعمیق مشارکت راهبردی بین چین و روسیه با ارزش ها و منافع ناتو در تضاد است.

یک مقام ارشد چین به تازگی اعلام کرده است پکن و مسکو در کنار هم و بطور مشترک به ارتقاء چندجانبه گرایی و دموکراسی در روابط بین الملل کمک می‌کنند.

سخنگوی هیأت نمایندگی چین در اتحادیه اروپا درخصوص بیانیه مشترک سران ناتو در روز سه‌شنبه، گفت: جاه طلبی‌های توسعه خواهانه و انگیزه های هژمونیک ناتو به وضوح مشهود است.

هیئت مزبور هشدار داد چین قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود دفاع کرده و به شدت با گسترش ناتو به سمت شرق در آسیا و اقیانوسیه مخالفت خواهد کرد. و یادآور شد هرگونه اقدامی که حقوق و منافع مشروع چین را تضعیف کند با اقدامات متقابل قاطعانه مواجه خواهد شد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه با بیان اینکه جهان نگران حجم انبوه سلاح های هسته‌ای کشورهای عضو ناتو است، از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواست تا اتهامات بی‌اساس و اظهارات تحریک‌آمیز خود علیه تسلیحات هسته ای چین را متوقف کند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها