|

هفته دیپلماتیک شلوغ چین: سفر چهار نخست وزیر به پکن

​در آستانه برگزاری مجمع تابستانی داووس در تیانجین چین، این کشور وارد فصل پررفت و آمد دیپلماتیک خود شده است و میزبان میا آمور موتلی، نخست وزیر باربادوس، لووسان نامسرای اویون اردن نخست وزیر مغولستان، کریس هیپکینز نخست وزیر نیوزیلند، و فام مین چین نخست وزیر ویتنام، خواهد بود.

هفته دیپلماتیک شلوغ چین: سفر چهار نخست وزیر به پکن

به گزارش شبکه شرق، به دعوت لی چیانگ، نخست وزیر چین، سران این کشورها در چهاردهمین اجلاس سالانه موسوم به قهرمانان جدید در تیانجین، که به عنوان مجمع تابستانی داووس نیز شناخته می شود، شرکت خواهند کرد و یک دیدار رسمی از چین خواهند داشت.

لی روز یکشنبه در پکن با موتلی نخست وزیر باربادوس گفت وگو کرد. وی اشاره کرد که باربادوس دوست و شریک خوب چین در منطقه کارائیب است. و در شرایط جدید، چین مایل به تقویت اعتماد متقابل استراتژیک با باربادوس، تعمیق همکاری در زمینه‌های مختلف و تبدیل روابط چین و باربادوس به الگویی از همبستگیو همکاری و سود متقابل برای کشورهای در حال توسعه است.

نخست وزیر مغولستان نیز از ۵ تا ۱۰ تیر از چین بازدید خواهد کرد. به گفته مقامات پکن، چین اعلام کرده برای سفر آتی اویون اردن اهمیت زیادی قائل است و مشتاقانه به تعمیق بیشتر اعتماد متقابل سیاسی، غنی سازی مشارکت استراتژیک جامع دوجانبه و تداوم از طریق این بازدید، امیدوار است.

سفر هیپکینز نخست وزیر نیوزیلند هم اولین سفر او به چین از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۳ است. اگرچه اولویت اصلی مسائل تجاری ذکر شده است، انتظار می رود دو طرف در مورد طیف گسترده ای از موضوعات گفتگو کنند.

اما سفر فام اولین سفر نخست وزیر ویتنام به چین در هفت سال اخیر خواهد بود. به گفته مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، پکن و هانوی، به عنوان همسایگان، راه‌ها و گام‌هایی را برای اقدام بر اساس درک مشترک و به‌ویژه تبادل نظر در مورد تعمیق همکاری طرح کمربند و جاده و تثبیت زنجیره‌های صنعتی و عرضه مورد بحث قرار خواهند داد.

به گزارش گلوبال تایمز، یکی از برنامه های مهم سفرهای چهار نخست وزیر به چین، شرکت در مجمع تابستانی داووس است که برای ۶ تا ۹ تیر برنامه ریزی شده است. موضوع مجمع امسال "کارآفرینی: نیروی محرکه اقتصاد جهانی" است.

به گفته وب سایت رسمی مجمع تابستانی داووس، با حدود ۱۵۰۰ شرکت کننده از موسسات فعال در حوزه تجارت، دولت، جامعه مدنی و سازمان های بین المللی و دانشگاهیان در تیانجین چین برگزار می شود.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها