|

تصمیمات جدید ارتش اسراییل در کرانه باختری

​به دنبال عملیات تیراندازی در مرکز کرانه باختری که به کشته شدن چهار اسرائیلی منجر شد، ارتش اسرائیل نیروهای خود را در این منطقه افزایش داد.

تصمیمات جدید ارتش اسراییل در کرانه باختری

به گزارش شبکه شرق، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، ارتش اسرائیل بعد از جلسه ارزیابی اوضاع امنیتی با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و مشارکت فرماندهان دستگاه‌های امنیتی ‌از جمله یوآو گالانت، وزیر جنگ و رون درمر، وزیر امور استراتژیک اعلام کرد: براساس ارزیابی اوضاع ما چند گردان اضافی را در کرانه باختری مستقر می‌کنیم. این علاوه بر نیروهایی است که طی هفته‌های اخیر در این منطقه مستقر کرده‌ایم.

براساس گزارش‌های وارده از جلسه مذاکرات امنیتی نتانیاهو با فرماندهان ارتش، تصمیمات فوری ارتش اسرائیل شامل تقویت نیروها با سه گردان نظامی و یگان ویژه است که در خیابان‌ها و تقاطع‌های سرتاسر کرانه باختری مستقر می‌شوند.

در پی این عملیات، دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد، او جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت امنیتی برگزار کرد و گزارش‌های میدانی را درباره جزئیات عملیات دریافت کرد؛ عملیاتی که رسانه‌ها آن را «سخت» توصیف کرده‌اند.

یوآو گالانت هم قبل از انجام مشورت‌های امنیتی با نتانیاهو، به همراه هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، رونین بار، رئیس سرویس شاباک و دیگر مسؤولان نظامی ارشد برای ارزیابی اوضاع تشکیل جلسه داد.

هالوی با مشارکت فرماندهان ارتش، مسؤولان شاباک و پلیس وضعیت میدانی را ارزیابی کرد و دستور داد، تعداد نیروها در شمال کرانه باختری و بازداشت‌ها افزایش یابد و منزل عاملان عملیات در کرانه باختری تخریب شود.

بر اساس گزارش‌ها انجام عملیات نظامی گسترده در کرانه باختری در این مرحله بعید است. هرچند تحلیلگران نظامی اسرائیلی معتقدند در صورتی که ارتش تصمیم به عملیات نظامی در شمال کرانه باختری بگیرد باید این عملیات را به صورت غافلگیرانه انجام دهد.

تصمیمات اسرائیل همچنین شامل گسترش عملیات بازداشت‌های شبانه فعالان در سرتاسر کرانه باختری برای ممانعت از عملیات احتمالی دیگر در روزهای آتی است.

براساس گزارش شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، مقامات اسرائیلی تصمیم گرفتند کارگران فلسطینی را از ورود به برخی شهرک‌های منطقه «بنیامین» منع کنند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: ما تصمیم استراتژیکی را برای استقرار گردان‌های اضافی در کرانه باختری اتخاذ کردیم.

در این رابطه روزنامه یدیعوت آحارونوت از طرح امنیتی مسؤولان اسرائیل پرده برداشت که در پی عملیات شهادت طلبانه دو فلسطینی در شهرک "عیلی" در مرکز کرانه باختری، در جلسه امنیتی این رژیم به ریاست نتانیاهو مطرح شد.

این روزنامه نوشت، یکی از سناریوهایی که در جلسه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم مطرح شد، انجام عملیات ۱۲ تا ۲۴ ساعته در شمال کرانه باختری است؛ اما نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم به شدت با آن مخالفت کردند.

شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نهاد امنیتی و سطح سیاسی اسرائیل درباره گستره هرگونه عملیات علیه کرانه باختری باهم اختلاف دارند و دلیلی برای تبدیل کرانه باختری به نوار غزه وجود ندارد.

یدیعوت نوشت، ارتش اسرائیل برنامه‌های فعالی برای یورش به شهرهای جنین و نابلس و پاکسازی صدها سلاح از دست نیروهای مسلح دارد. این عملیات ۱۲ تا ۲۴ ساعت با هوشمندی خوب و تکنیک‌های مرگباری که در عملیات نگهبان دیوارها وجود نداشت به طول خواهد انجامید.

این روزنامه نوشت، نتانیاهو و گالانت به شدت با این امر مخالف هستند و ارتش نیز از آن حمایت نمی‌کند تا منجر به تشدید تنش در اراضی اشغالی نشود.‌

تصمیم ارتش اسرائیل برای تقویت حضور خود در کرانه باختری به دنبال کشته شدن چهار اسرائیلی در عملیات تیراندازی در نزدیکی شهرکی در مرکز کرانه باختری صورت می‌گیرد.

در عملیات شهادت‌طلبانه عصر سه شنبه دو فلسطینی که عملیات تیراندازی را انجام دادند به شهادت رسیده و چهار اسرائیلی در این عملیات کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها