|

آمریکا: به حضور در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهیم

کاخ سفید دوشنبه شب به درخواست چین برای کاهش حضور سایر کشورها در دریای چین جنوبی واکنش نشان داد و مدعی شد: شاهد افزایش اقدامات خصمانه چین در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی هستیم.

آمریکا: به حضور در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهیم

به گزارش شبکه شرق از شبکه الجزیره قطر، کاخ سفید اعلام کرد: با وجود مخالفت چینی‌ها، ما به کشتیرانی و پرواز در آب‌ها و حریم هوایی بین المللی از جمله دریای چین جنوبی ادامه خواهیم داد.

کاخ سفید اعلام کرد: ما در آب‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنیم و نیازی به انجام هیچ گونه اقدام خصمانه چین نیست.

آمریکا در ادامه ادعا کرد: ما به تقویت اتحاد خود در منطقه هند و اقیانوس آرام ادامه خواهیم داد.

کاخ سفید اعلام کرد: امیدواریم پکن توجیهی برای مداخله روزافزون نظامی‌اش داشته باشد، چون مخالفت‌های غیر موجه پکن می‌تواند به اشتباه محاسباتی منجر شود.

کاخ سفید در بخش دیگری از این اظهارات درباره کمک‌های همه جانبه آمریکا به اوکراین در جنگ گفت: «بایدن رئیس جمهوری مطمئن است که ما در ماه‌های اخیر آنچه را که لازم بوده برای تجهیز اوکراین و موفقیت آن در جنگ انجام داده‌ایم.

در همین راستا، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: اوکراینی ها در جنگی هستند که تهدیدی وجودی برای بقای اوکراین است و معنای بیشتری برای سایر جهان دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که اوکراین توانایی بازپس گیری سرزمین خود از روسیه را دارد و بر تعهد آمریکا به حمایت از اوکراین تاکید کرد.

وی نیز در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت: ما معتقدیم که اوکراینی‌ها در این ضدحمله موفق خواهند شد و ما به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد زیرا آنها به دنبال دفاع از خود در برابر تجاوزات مداوم روسیه هستند.

اظهارات کاخ سفید درحالی بیان می شود که «لی شانگفو» روز دوشنبه در سخنرانی خود در نشست امنیتی «شانگری-لا» در سنگاپور خاطرنشان کرد: چین واحد باید تشکیل شود و این اتفاقی است که خواهد افتاد.

وی خطاب به آمریکا گفت: اگر کسی جرات جدا کردن تایوان از چین را داشته باشد ارتش چین لحظه ای درنگ نخواهد کرد. ما از کسی نمی ترسیم و قاطعانه از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود، بدون توجه به هزینه های آن دفاع خواهیم کرد.

این مقام چینی، روابط پکن-واشنگتن در سال های اخیر را در پایین ترین سطح خود از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور ارزیابی کرد.

حمایت تسلیحاتی و دیپلماتیک آمریکا از تایوان و سفر مقامات آمریکایی به این کشور، تنش های واشنگتن-پکن را تشدید کرده است.

پکن درخواست لوید آستین وزیر دفاع آمریکا برای دیدار با مقام‌های چینی در حاشیه نشست امنیتی شانگری لا در سنگاپور را رد کرد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که چین از سال ۲۰۲۱ تاکنون به ده‌ها درخواست برای گفت‌وگو با پنتاگون پاسخ نداده یا این درخواست‌ها را رد کرده است.

آمریکا و چین دو اقتصاد بزرگ دنیا هستند که روابط آن‌ها بر سر مسائل گوناگونی از جمله تایوان، سابقه حقوق بشری چین و فعالیت‌های نظامی آن کشور در آبهای دریای چین جنوبی دچار تنش شده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها