|

پشت حمله پهپادی به کاخ ریاست‌جمهوری روسیه چه بود؟

کمدی کرملین

روز سوم می 2023 تصاویر و خبری درباره حمله دو پهپاد بر فراز کاخ کرملین در رسانه‌های روسی منتشر شد. در این تصاویر مشخص است که دو پهپاد به فاصله زمانی کمی از هم به سمت گنبد کرملین پرواز می کنند و منفجر می‌شوند.

کمدی کرملین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

آنقدر رویداد خوب و بد در این مدت رخ داده است که دیگر کمتر کسی به یاد می‌آورد دو هفته پیش ناگهان رسانه‌های روسی مدعی شدند کاخ ریاست‌جمهوری روسیه هدف حمله پهپادی واقع شده و دست اوکراین در کار بوده است! 

 

حمله به کرملین؟ باور می‌کنید؟ 

راستش را بخواهید باورپذیر نیست، اما چرا این خبر منتشر شد و پشت پرده آن چه بود؟ استیو روزنبرگ، سردبیر بی‌بی‌سی در مسکو سعی می‌کند نوری بر این پشت پرده بتاباند و یا دست کم فرضیه‌هایی مطرح کند. 

 

حمله پهپادی چگونه رخ داد؟  

 روز سوم می 2023 ( 13 اردیبهشت ) تصاویر و خبری درباره حمله دو پهپاد بر فراز کاخ کرملین در رسانه‌های روسی منتشر شد. در این تصاویر مشخص است که دو پهپاد به فاصله زمانی کمی از هم به سمت گنبد کرملین پرواز می کنند و منفجر می‌شوند. خبری از آسیب نیست و منابع روسی هم سعی نمی‌کنند جزییات قابل ملاحظه‌ای درباره این اتفاق منتشر کنند. 

 

واکنش کرملین به حمله چه بود؟  

روسیه به سرعت مدعی شد پهپادهایی که در حمله به کرملین شرکت داشته اند‌، اوکراینی هستند. آنها یک ادعای دیگر هم مطرح کردند؛ پهپادها به قصد ترور پوتین عملیات خود را انجام داده و حامل مواد منجره بوده اند! استیو روزنبرگ در رد این ادعا می نویسد بله! آقای پوتین یک اقامتگاه خصوصی در مجموعه کرملین دارد، اما واقعیت این است که محل اصلی اقامت او 32 کیلومتر دورتر از کاخ ریاست‌جمهوری روسیه است! 

 

اوکراین چه واکنشی نشان داد؟  

مقامات رسمی اوکراین به سرعت این اتهام را رد کردند و زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور به صراحت اعلام کرد کشورش هرگز در اقدامات تروریستی دست ندارد؛ «‌ ما به مسکو و یا پوتین حمله نخواهیم کرد. نه تنها سلاح کافی برای این « منظور »‌ نداریم که اصلا اقدامات تروریستی انجام نمی‌دهیم. ما فقط از خاک خودمان دفاع می‌کنیم ». 

 

واکنش تلویزیون ملی روسیه چه بود؟

تلویزیون ملی روسیه به صراحت کرملین واکنش نشان نمی‌دهد و تنها به انتشار خبر و گفتن این جمله بسنده می‌کند: « این انفجارها نمی‌تواند آسیب و خسارات گسترده ایجاد کند». تلویزیون ملی روسیه حتی تصاویر انفجار را هم پخش نمی‌کند. شاید از سر شرم. انفجار بالای سر یکی از امنیتی‌ترین مناطق جهان شرم‌آور نیست؟ هست

 

  پرواز هواپیمای بیگانه در آسمان مسکو امکان پذیر است؟ 

 کرملین یکی از امنیتی مناطق جهان است. چطور ممکن است سیستم دفاع موشکی مسکو دور خورده باشد و دو پهپاد حامل مواد منفجره بالای سر آن ظاهر شود؟ اما فرض محال که محال نیست. اگر تاریخ را هم مرور کنیم به نام ماتیاس روست بر می‌خوریم. این آلمانی جوان در سال 1987 غیر ممکن را ممکن کرده است و موفق شده هواپیمایش را از سیستم دفاع هوایی روسیه رد کند وسط میدان سرخ فرود بیاورد! 

 

 واکنش شبکه های اجتماعی به حمله پهپادی چه بود؟

 با انتشار خبر و تصویر حمله پهپادی به کرملین شبکه‌‌های اجتماعی جهان پر شد از این گمانه‌زنی که انفجارها نمایشی مضحک و در واقع پرچم دروغین خود روسیه بوده است. برخی مفسران حتی نوشتند مقامات امنیتی روسیه و عناصر سرویس‌های اطلاعاتی خودخواسته چنین نمایشی را ترتیب داده اند تا بر شدت حملات روسیه به اوکراین بیفزایند. استیو روزنبرگ در این ادعا هم شک می‌کند؛ روس‌ها برای حمله به اوکراین هیچ‌گاه دنبال دلیل نبوده اند. آنها می‌خواستند به اوکراین حمله کنند و کردند.  

 

پشت پرده این حمله چه بود؟  

هیچ جواب قطعی برای این پرسش وجود ندارد. خبر حمله به کرملین گرچه در ساعات ابتدایی انتشار آن سر و صدای زیادی به پا کرد، اما اسناد و مدارک آن به قدری سست و دم‌دستی بود که ماجرا پیگیری نشد و رسانه‌ها بیش از این به آن توجه نکردند. روزنبرگ می‌نویسد نکته مهم عدم پخش تصاویر انفجار در تلویزیون ملی روسیه است. این خبر در صورت صحت به قدری قدرت روسیه و امنیت این کشور را دست می‌اندازد که پخش آن در تلویزیون شرم‌آور است. فقط روزنامه‌ها و سایت‌های روسی تصاویر را منتشر کردند.   روزنبرگ ادامه می‌دهد در کنار فرضیاتی مثل عملیات خودخواسته و دروغین، یا عملیات به دست گروه‌های مخالف کرملین و یا هواداران اوکراینی یکی فرضیه دیگر هم شایسته تامل است؛ جنگ قدرت در روسیه چنان بالا گرفته که گروه‌هایی از درون کرملین دست به چنین اقداماتی بزنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها