|

۱۰ رخداد داغ در مطبوعات جهان در سال ۱۴۰۱

از سیلی اسمیت تا درگذشت ملکه

مثل این روزها که سر و صدای ورشکستگی بانک سیلیکون ولی آمریکا بیش از یکی دو روز و نه تنها در رسانه‌‌های آمریکایی که در روزنامه‌ها و سایت‌های اروپایی و خاورمیانه‌ای هم بازتاب داشته، در طول یک سال گذشته موضوعات مختلفی بوده که جایی ویژه در مطبوعات پیدا کرده و گاه هنوز هم مورد توجه است.

از سیلی اسمیت تا درگذشت ملکه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به گزارش شبکه شرق، مثلا اوکراین و یا انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا از این دست سوژه‌هاست. در این مطلب سوژه‌های فراگیر جهان را در یک سال گذشته مرور می‌کنیم.

 

همه چیز از سیلی اسمیت شروع شد

 

شوخی غیر منتظره‌ی کریس راک مجری اسکار ۹۴ و چَکِ ویل اسمیت به صورتش پیش از سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، اما ماجرا به قدری در مطبوعات مورد بررسی و نقد قرار گرفت که آکادمی اسکار تصمیم بگیرد با صدور حکم اخراج برای ستاره هالیوودی، ویل اسمیت را نقره داغ کند. اغلب قراردادهای این بازیگر با کمپانی‌های فیلم‌سازی و تبلیغاتی تعلیق شد. اسکار ویل اسمیت را به مدت ۱۰ سال از این مجموعه محروم کرد. تا مدت‌ها مطبوعات این موضوع و وقایع مشابه را پیگیری می‌کردند.

 

پوتین به وعده‌اش عمل نکرد

 

حمله روسیه به اوکراین هم پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده بود، اما ادامه پیدا کردن این وضعیت باعث شد مطبوعات جهان خاصه رسانه‌های اروپایی و آمریکایی بخشی ویژه اوکراین در سایت‌ها ترتیب بدهند و همچنان در صدر اخبار به آن بپردازند. در واقع وقتی پوتین نتوانست کیف را فتح و ادعایش را عملی کند، جنگ اوکراین به موضوعی ثابت در سایت‌ها تبدیل شد و تنها چند روز جایش را به موضوعاتی دیگر در صدر اخبار داد؛ مثل روزی که ملکه فوت کرد یا ترور آبه و …

 

ایلان ماسک جولان می‌دهد

 

زمزمه‌‌های آمادگی ثروتمند مشهور و صاحب کمپانی تسلا برای خرید پلتفرم توییتر به قیمت ۴۴ میلیارد دلار پیش‌تر شنیده شده بود، اما پس از مد‌ت‌ها کش و قوس و نشستن پشت میز مذاکره و زدن زیر میز و شکایت و  دادگاه بالاخره ایلان ماسک کاسه توالت به‌دست وارد کمپانی توییتر شد و ریاست خود را اعلام کرد و یکی یکی استعفاها و اخراج‌ها و تعدیل نیروها شروع شد. توییتر و ماسک تا مدتها سوژه مطبوعات بودند. رسانه‌‌های جهان هنوز هم به اقدامات ماسک در توییتر واکنش نشان می‌دهند.

 

شیوع آبله میمونی پس از کرونا!

 

هنوز بحث کرونا به کلی از ذهن مردم جهان پاک نشده بود که تعدادی از شهروندان در اروپا، آمریکا و … گرفتار ویروس آبله میمونی شدند. تصاویر جوش‌ها و تاول‌های عفونی از سر و روی مطبوعات بالا می‌رفت. وقتی اوضاع خیلی خطرناک شد سازمان بهداشت جهانی بیانیه هشدار صادر کرد. تا مدت‌ها مطبوعات اروپایی و آمریکایی درباره این موضوع می‌نوشتند و به شهروندان همجنسگرا هشدار می‌دادند آبله‌ی میمونی در میان آنها نمود بیشتری دارد. سر آخر پس از دو سه ماه موضوع به کلی فراموش شد.

 

توپ ترور در ژاپن ترکید

 

نگاه رسانه‌‌های سراسر جهان ناگهان سمت ژاپنی چرخید که حتی صدای برگزاری مهم‌ترین رویدادهای سیاسی‌اش هم چندان بلند نیست. شینزو آبه نخست‌وزیر سابق ژاپن ترور شده بود! تا چند روز مطبوعات درباره نوع اسلحه، انگیزه‌های ضارب، نحوه انتقال آبه و تلاش‌‌های ناکام برای نجات جان او و حتی مراسم وداع و خاکسپاری‌اش پرداختند. آخرین ترور سیاسی در ژاپن در سال ۱۹۶۰ رخ داده بود. پس مطبوعات جهان حق داشتند درگیر ژاپن و ترور آبه باشند.  ترور آبه انتخابات سراسری ژاپن را به تعویق انداخت.

 

قدرت‌نمایی جیمز وب برای سیاستمداران

 

در دنیای تکراری مردان و زنان سیاست، کمتر مجالی برای پرداختن به موضوعات علمی در رسانه‌‌ها پیدا می‌شود، اما تلسکوپ فضایی جیمز وب و عکس‌های مبهوت‌کننده‌اش حتی قادرند قدرتمند‌ترین مردان و زنان سیاست را کنار بزنند و خودی نشان دهند. جیمز وب آمده است تا قدیمی‌ترین کهکشان را نشان بشر بدهد و از تاریخ مبهم هستی رمز‌گشایی کند. تا چند روز عکس‌های این تلسکوپ فضایی از پدیده‌های نجومی، شهروندان را در سراسر جهان به خود مشغول کرد تا هوای تازه‌ای در دنیای خبر بدمد.

 

شکار رهبر القاعده در شیرپور کابل

 

خبر کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده و جانشین بن‌ لادن در محله شلوغ شیرپور کابل دو روز پس از اجرای عملیات به دست رسانه‌ها در سراسر جهان رسید. تیم‌های کارشناسی با هدف حفظ جان شهروند آمریکایی گروگان طالبان، ملاحظات امنیتی و تایید هویت جسد این تاخیر را آگاهانه به وجود آوردند. اما نحوه‌ی شکار رهبر گروه تروریستی القاعده به قدری مهم بود تا جزییات آن یکی دو روز مورد بررسی گروه‌های کارشناسی قرار بگیرد و گزارش‌هایی درباره آن منتشر شود. رفت و آمد اعضای ارشد طالبان به خانه الظواهری مکان او را لو داده بود. 

 

ترور نافرجام نویسنده‌ی جنجالی

 

ناگهان همه رسانه‌ها و سایت‌های خبری پر شد از خبر سوء قصد نافرجام به جان سلمان رشدی.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها