|

عربستان سرکوب مخالفان را گسترش می‌دهد

هنوز حواشی سفر بایدن به اوکراین و لهستان و همچنین سفر وزیر خارجه چین به روسیه در صفحات اول اغلب روزنامه‌ها موجود است. حمله روسیه به اوکراین در آستانه یک‌سالگی است و این حواشی قابل انتظار. اما از این گذشته، سوژه‌هایی مثل حمله مرگ‌بار اسرائیل در نابلس در کرانه باختری به منظور انهدام یک گروه مسلح و شبه نظامی فلسطینی و همچنین دیدار رئیس امارات با ولیعهد بحرین در روزنامه‌های خاورمیانه‌ای اهمیت دارد.

عربستان سرکوب مخالفان را گسترش می‌دهد

به گزارش شبکه شرق، برای روزنامه‌های آمریکایی وقایع انتخاباتی مکزیک، اوکراین و پیگیری پرونده ششم ژانویه ۲۰۲۱ و حمله به کنگره از جمله موضوعات داغ به شمار می‌روند. 

در روزنامه‌های چاپ بریتانیا، هشدار درباره ماندگاری مواد شیمیایی سمی و خطرناک و نگرانی‌های خانواده‌های روسی درباره فرزندانشان که به جنگ رفته اند و همچنین حواشی برگزیت و پروتکل ایرلند شمالی و دردسرهای وزیر خزانه‌داری برای تامین بودجه مربوط به شکاف جنسیتی دستمزد مورد توجه قرار گرفته است. 

 

گاردین: زنان دو ماه در سال رایگان کار می‌کنند!

 

اتحادیه کارگری بریتانیا به تازگی نتایج یک تحقیق را منتشر کرده است که نشان می‌دهد زنان سالانه نزدیک به دو ماه کار رایگان انجام می‌دهند و گویی دستمزدی نمی‌گیرند. 

به عبارت دقیق‌تر این که تفاوت حقوق زنان و مردان شاغل به گونه‌ای است که گویی زنان ۵۴ روز در سال کار رایگان و بدون دستمزد انجام می‌دهند. این در حالی است که مردان بابت انجام همان کار حقوق می‌گیرند. 

در گزارش اتحادیه کارگری آمده شکاف جنسیتی دستمزدها زمانی بیشتر و محسوس‌تر می‌شود که زنان باردار و بچه‌دار شوند. در واقع وقتی زنان بچه‌دار می‌شوند، تفاوت دستمزد آنها به نسبت مردان به اندازه ۱۵ درصد بیشتر به چشم می‌آید. گویی کارفرماها زنان شاغل را به محض مادر شدن تنبیه می‌کنند.

این گزارش فشار را بر کابینه سوناک و شخص وزیر خزانه‌داری بریتانیا یعنی جرمی هانت افزایش داده است. اتحادیه کارگری بریتانیا از او می‌خواهد در بودجه جدید این فاصله و تفاوت جنسیتی دستمزد تا حد قابل قبولی رفع شود. 

البته اتحادیه کارگری معتقد است اگر اوضاع با نرخ فعلی پیشرفت اقتصادی بریتانیا پیش برود، ۲۰ سال طول می‌کشد تا این شکاف از بین برود. 

 

نشنال: حمله‌ مرگ‌بار اسرائیل در کرانه باختری 

 

 

نظامیان اسرائیلی با هدف دستگیری و انهدام یک گروه شبه ‌نظامی فلسطینی در کرانه باختری عملیاتی را روز چهارشنبه در این منطقه ترتیب داده است که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شبه نظامی و غیر نظامی فلسطینی شده است. 

در میان کشته‌ها نام یک پسر ۱۴ ساله و یک مرد ۷۲ ساله ثبت شده است. عملیات نظامی اسرائیل در یکی از خیابان‌‌های شلوغ نابلس و با حمله به مخفی‌گاه این گروه انجام شده است. اسرائیل می‌گوید در میان کشته‌ها حداقل سه مرد مسلح شناسایی شده اند. 

منابع خبری از بستری شدن بیش از ۸۰ نفر در بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی منطقه گزارش داده اند. آنها در این عملیات مجروح شده اند. استفاده از گاز اشک‌آور در محیط هم باعث اختلال تنفسی بیش از ۲۰۰ نفر شده است.

مقامات فلسطینی و اتحادیه عرب کشتار غیر نظامیان فلسطینی را محکوم کرده و آن را جنایتی شنیع خوانده اند. اسرائیلی‌ها هم می‌گویند به سمت نیروهای آنها هم تیراندازی شده، اما آسیب ندیده اند.

 

نیویورک تایمز: عربستان سرکوب مخالفان را گسترش می‌دهد

 

 

بررسی احکام قضایی دادگاه‌های عربستان سعودی نشان می‌دهد قضات این کشور بر شدت مجازات علیه منتقدان و مخالفان افزوده اند. 

پرونده قضایی یک شهروند دو تابعیتی عربستانی آمریکایی به نام سعد المادی این ادعا را تایید می‌کند. او که ساکن فلوریداست، در سال ۲۰۱۵ در جواب توییت یکی از مخالفان سلطنت نوشت « بن سلمان همه عرصه‌های قدرت را از اقتصاد و امور نظامی گرفته تا سیاست، مال خود کرده است». همین جمله به ظاهر ساده برای او گران تمام شد. 

آقای المادی هفت سال بعد که راهی عربستان شد، بابت این نظر دستگیر و محاکمه شد! البته تنها علت دستگیری المادی این توییت نبود و نهاد دستگیرکننده به استناد مجموعه‌ای از نظرات و توییت‌ها او را بازداشت کرد. او ابتدا به ۱۶ سال و پس از تجدید نظر به ۱۹ سال زندان محکوم شد. المادی کمتر از ۲ هزار دنبال‌کننده در صفحه‌اش داشت!

این تنها یک نمونه است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد مجازات فعالان فضای مجازی که مخالف پادشاهی عربستان هستند گاه تا ۴۵ سال حبس هم رسیده است. به نظر می‌رسد دولت سعودی که البته ید طولایی در سرکوب مخالفان دارد، در سال‌‌های اخیر بر شدت برخورد و سرکوب افزوده است.

 

عرب نیوز: حمایت چین از پوتین و روسیه

 

وزیر خارجه چین در واکنش به سفر بایدن به اوکراین و لهستان، راهی روسیه شده و با پوتین دیدار کرده است. این سفر با هدف حمایت قاطع چینی‌ها از روسیه در حمله به اوکراین انجام شده است. 

وزیر خارجه چین بالاترین مقامی است که طی یک سال گذشته و آغاز حمله به اوکراین، به روسیه سفر کرده است. او در این سفر به پوتین تضمین داده پکن برای ارتقای همکاری‌ها و روابط دو کشور آماده است. 

پوتین در دیدار با وانگ یی، تاکید کرده که مشتاق دیدار با شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین است و از تقویت و تعمیق روابط استقبال می‌کند. 

طی روزهای گذشته بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده با حضور غافلگیر‌کننده خود در کیف و سپس سفر به لهستان غربی‌ها را برای حمایت از اوکراین در تقابل با روسیه فراخواند. 

یارکشی‌های این چند روز پوتین و بایدن در آستانه یک‌سالگی حمله روسیه به اوکراین، بیش از هر چیزی تاییدی است برای این گزاره که جنگ ادامه خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها