|

تهدید ارتش سایبری تیم جورج برای دموکراسی

ربات‌های «عملیات سیاه» مشغول کار هستند

کمیته بین‌المللی روزنامه‌نگاران به صراحت می‌گوید زنگ خطر برای دموکراسی در سراسر جهان به صدا درآمده است. این کمیته گروهی را شناسایی کرده اند که پول می‌گیرد تا در انتخابات دخالت کند. آنها مجموعه‌ای از فعالیت‌های سایبری را انجام می‌دهند و یا خدماتی را می‌فروشند تا نتیجه انتخابات آن چیزی که شهروندان حقیقی می‌خواهند نشود. آنها بی‌وقفه مشغول کار هستند تا نتیجه مقبول کارفرماها را به دست بیاورند.

ربات‌های «عملیات سیاه» مشغول کار هستند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در گزارش گاردین با ارتش سایبری تیم جورج و روش کار آنها آشنا می‌شویم.

 

ملاقات روزنامه‌نگاران با ارتش تیم جورج

کمیته بین‌المللی روزنامه‌نگاران شامل تعدادی از روزنامه‌نگاران ۳۰ رسانه از جمله اشپیگل، لوموند و ال‌پایس با حمایت موسسه فرانسوی «فوربیدن استوریز» به مجموعه‌ای از داده‌های جعلی و اطلاعات نادرست مرتبط با انتخابات در سراسر جهان دست پیدا کرده اند. این روزنامه‌نگاران در پوشش مشتری و خواستار دخالت در انتخابات یکی از کشورهای آفریقایی به ارتش سایبری تیم جورج نزدیک شده، با آنها دیدار کرده و اسناد و مدارکی شامل ۶ ساعت محتوای تصویری و متن از نحوه فعالیت آنها به دست آورده اند. این اسناد و مدارک که طی ۶ ماه از ژوئیه تا دسامبر سال ۲۰۲۲ تهیه شده، در حال حاضر در اختیار روزنامه گاردین است. 

 

تیم جورج چگونه کار می‌کند؟ 

تحقیقات کمیته بین‌المللی روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد تیم جورج یک دفتر پیمانی بی‌نام و نشان در ۳۲ کیلومتری تل‌آویو است که بر اساس هک و خرابکاری و انتشار اطلاعات جعلی و تبلیغاتی خودکار فعالیت می‌کند. در واقع تیم جورج ابزارهایی پیچیده مثل Advanced Impact Media Solutions یا Aims را برای کنترل میلیون‌ها حساب کاربری در تلگرام، جیمیل، فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، آمازون و… به کار می‌گیرد و در شش دفتر در سراسر جهان به متقاضیان می‌فروشد. آنها از کارفرماها چه دولتی و چه خصوصی پول می‌گیرند و با ساخت انبوه حساب‌های کاربری جعلی و ربات محتواهای مورد نظر آنها را تولید می‌کنند.  

 

مدیران تیم جورج چه کسانی هستند؟

مغز متفکر گروه تیم جورج، تل هنان نام دارد. او ۵۰ ساله و یکی از ماموران عملیاتی ویژه سابق اسرائیل است. هنان و گروهش شامل برادرش به نام زهار هنان و تعدادی از متخصصان امور مالی، جنگ روانی و پلتفرم‌های اجتماعی فعالیت‌های خود را با نام « عملیات سیاه » به مشتریان خود ارائه می‌دهند. برخی از این فعالیت‌ها با کمک سایت Demoman International که وابسته به وزارت دفاع اسرائیل است، ‌انجام می‌شود. وزارت دفاع اسرائیل هنوز واکنشی نسبت به این افشاگری نشان نداده است. 

 

از سابقه فعالیت سایبری تیم جورج چه می‌دانیم؟

بیش از دو دهه است که تیم جورج فعالیت‌های سایبری خود را در اروپا، ایالات متحده، آمریکای مرکزی و جنوبی و آفریقا ارائه می‌دهد. برای مثال می‌شود به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۵ نیجریه اشاره کرد. آنها تا کنون در ۳۳ انتخابات ریاست‌جمهوری دخالت داشته اند. از این تعداد ۲۷ نتیجه موفق حاصل شده است. تیم جورج دو پروژه را هم در آمریکا انجام داده است. عملیات تیم جورج در آمریکا مستقیم نبوده است. آلمان، امارات و بریتانیا و … از دیگر کشورهایی است که تیم جورج پروژه‌هایی را در رقابت‌های سیاسی آنها اجرا کرده است.

 

نفوذ تیم جورج به جیمیل و تلگرام

تل هنان و گروهش ادعا می‌کنند به تلگرام و جیمیل هم نفوذ و آنها را هک کرده اند. در واقع آنها به صورت عملی به خبرنگاران مخفی حاضر در دفتر نحوه هک حساب کاربری جیمیل یک کنیایی را نشان داده اند. مدیران تلگرام بارها از امنیت این پلتفرم گفته اند. اما کارشناسان تیم جورج تنها با فرستادن پیام ساده « سلام! چطوری عزیزم؟» از حساب کاربری یک فعال سیاسی کنیایی به همسرش آسیب‌پذیر بودن این پلتفرم را هم ثابت کرده است. آنها پیام‌ها را می‌خوانند، حذف می‌کنند، بر می‌گردانند و … 

 

واکنش گوگل و تلگرام به ادعای تیم جورج

سرویس جهانی گوگل از واکنش به ادعای تیم جورج خودداری کرده است، اما مدیران تلگرام می‌گویند آسیب‌پذیری این پلتفرم پای سیستم مخابراتی سیگنالینگ SS7 است. این نقطه ضعف هنوز برطرف نشده است. با کوچکترین بی‌احتیاطی از طرف کاربران این شبکه‌‌ها ممکن است اطلاعات آنها درز کند و ابزارهایشان هک شود. از دیگر پلتفرم‌هایی که بارها هدف فعالیت‌های سایبری و حساب‌های کاربری جعلی بوده، فیس بوک بوده است. متا می‌گوید مدیران این پلتفرم به سرعت حساب‌های مرتبط با Aims را شناسایی و آنها را حذف کرده اند.

 

عملیات سیاه چقدر آب می‌خورد؟

هزینه پروژه‌ها بستگی به نوع آن دارد. هنان می‌گوید برای دخالت در انتخابات ۶ تا ۱۵ میلیون یورو دریافت خواهند کرد! اما یافته‌های گاردین می‌گوید آنها با مبالغی بسیار کمتر از این هم کار کرده اند.

مثلا در سال ۲۰۱۵ و برای کمپین ۸ هفته‌ای در یکی از کشورهای آمریکای لاتین ۱۶۰ هزار دلار گرفته اند. آنها مبالغ توافق‌شده را به صورت پول نقد از ارزهای مختلف و یا بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها