|

کمرنگ شدن دلار در ذخایر ارزی جهان

کردیت سوئیس گروپ آگ، شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیس در گزارش خود در مورد آینده سیستم پولی گفت: ادامه کاهش نقش دلار آمریکا در ذخایر ارزی جهانی بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

کمرنگ شدن دلار در ذخایر ارزی جهان

به گزارش شبکه شرق، به نقل از بیزنس، تحلیلگران کردیت سوئیس می‌گویند: «کاهش بیشتر نقش دلار آمریکا در ذخایر ارزی جهانی ممکن است و در واقع از نظر ما بسیار محتمل به نظر می‌رسد».

به گفته این بانک، ارزش دلار در ذخایر ارزی همچنان نشانگر «هژمونی» آن است.

کردیت سوئیس خاطرنشان کرد: در عین حال، «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی بزرگ احتمالا برای محدود کردن ریسک تحریم‌ها در حال تنوع بخشیدن به دلار آمریکا هستند».

سهم دلار آمریکا در ذخایر ارزی جهانی طی دو دهه گذشته کاهش یافته است و عملا روندی را که در اواخر دهه ۱۹۷۰ پس از جداسازی دلار آمریکا از طلا و دوره بی‌ثباتی کلان بالا ایجاد شده بود را گسترش داده است.

بانک در گزارش خود گفت: جهان به تدریج به سمت یک سیستم ارزی چندقطبی‌تر حرکت کرده است.

تحلیلگران افزودند: سوال این است که آیا این روند به شیوه‌ای نسبتا آرام ادامه خواهد داشت یا اینکه ممکن است شاهد حرکت‌های ناگهانی در یک جهت یا جهات دیگر باشیم که نشان دهنده این است، یک شکست یا چرخش ساختاری در حال انجام است.

در پایان گزارش آمده است: برای آینده قابل پیش‌بینی، هیچ نامزد مشخصی برای جایگزینی دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی وجود ندارد.

این بانک گفت: ایجاد یک ارز جهانی، توهمی باقی می‌ماند که به یک محیط ژئوپلیتیکی به شدت همکاری نیاز دارد.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند که تعمیق بازار سرمایه و افزایش تجارت بین بازارهای بزرگ در حال ظهور، نقش ارزهای آنها را تقویت می‌کند.

آنان افزودند: طرح‌های بیمه متقابل برای محافظت در برابر اثرات ناشی از چرخش دلار آمریکا و یک سیستم پرداخت جایگزین، به دنیای ارز چند قطبی‌تر اشاره می‌کند.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها