|

کارشناسان نظامی تحلیل می‌کنند: جنگ اوکراین به کدام سو می‌‌رود؟

تحلیلگر نظامی مستقر در واشنگتن دی‌سی معتقد است اوکراین در بهار ۲۰۲۳ تمامیت ارضی خود را در اختیار می‌گیرد. دو عامل باعث این وضعیت خواهد شد.

کارشناسان نظامی تحلیل می‌کنند: جنگ اوکراین به کدام سو می‌‌رود؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

پس از پایان پاندمی کووید ۱۹، کسی منتظر یک دردسر بزرگ مثل جنگ اوکراین نبود. هرچند عکس‌های هوایی پایگاه‌های مرزی روسیه هشدار می‌داد نظامیان روس چگونه برای حمله آماده می‌شوند. با همه این نشانه‌ها، جهان از لشکرکشی روسیه به اوکراین جا خورد و پس از درگیری با عواقب همه‌گیری، ملتهب‌تر شد. التهاب بازار انرژی و افزایش قیمت مواد غذایی گواه این ادعاست.

این جنگ با بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ کشته غیرنظامی به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود. اما سرنوشت آن معلوم نیست؛ در سال ۲۰۲۳ پایان می‌یابد؟ وارد سال سوم می‌شود؟ تکلیفش سر میز مذاکره روشن می‌شود؟ کارشناسان و تحلیلگران نظامی سرانجام این جنگ را بررسی کرده و نظراتشان را با بی‌بی‌سی در میان گذاشته اند. این تحلیل‌ها را مرور می‌کنیم. 

 

حمله بهاری روسیه

مایکل کلارک، معاون مدیر موسسه مطالعات استراتژیک اکستر بریتانیا می‌گوید حمله بهاری روسها کلیدی خواهد بود. آنها که به استپ‌های بزرگ اوراسیا حمله می‌کنند، مجبور به زمستان‌گذرانی هستند و برای حمله بهاری نقشه می‌کشند. ناپلئون، استالین و هیتلر این وضعیت را تجربه کرده اند و حالا نوبت پوتین است. 

 ـ فشار اوکراینی‌ها در دونباس بیشتر شده است. دستاورد آنها در کرمینا و اسواتف شاهد این ادعاست. احتمال توقف در خرسون وجود دارد. با همه این حرف‌ها اوکراینی‌ها غافلگیر کننده هستند.

ـ روسها در شرق عقب‌نشینی کرده اند. آنها در حال بازسازی پل کریمه و برقراری ارتباط مجدد جنوبی هستند. پوتین نیروهای جدیدتری را برای حمله بهاری بسیج کرده است. این حمله تعیین‌کننده خواهد بود.

ـ جنگ ادامه خواهد داشت. نه اوکراین دست از مقاومت می‌کشد و نه روسیه کوتاه می‌آید. آتش‌بسی موقتی و کوتاه هم ممکن است سر میز مذاکرات رخ دهد. 

 

اوکراین برنده می‌شود

آندری پیونتوفسکی، تحلیلگر نظامی مستقر در واشنگتن دی‌سی معتقد است اوکراین در بهار ۲۰۲۳ تمامیت ارضی خود را در اختیار می‌گیرد. دو عامل باعث این وضعیت خواهد شد.

ـ یکی عزم و اراده جدی اوکراینی‌ها در مبارزه و مقاومت است و دیگری روشن شدن تکلیف غرب در تقابل با دیکتاتور روسیه. بیانیه دبیرکل ناتو بیانگر این موضوع است: «بهایی که ما می‌پردازیم مالی است، اما اوکراینی‌ها جان‌شان را می‌دهند. اگر مقابل خودکامگان کوتاه بیاییم جهانی ناامن‌تر در انتظارمان خواهد بود». 

ـ زمان دقیق پیروزی اوکراین بستگی دارد به سلاح‌هایی که ناتو به آنها می‌دهد. ملیتوپول احتمالا نقطه اصلی نبرد باشد. اوکراینی‌‌ها از این منطقه بر دریای آزوف مسلط می‌شوند و بار دیگر راه ارتباطی کریمه را می‌‌بندند و روسیه شکست را سر میز می‌پذیرد. پس از آن قدرت‌های پیروز مثل آمریکا، بریتانیا و اوکراین ساختار امنیتی جدیدی تشکیل می‌دهند. 

 

هیچ پایانی در کار نیست

باربارا زانچتا، از دپارتمان مطالعات جنگ کینگ کالج لندن می‌گوید پایانی برای این جنگ متصور نیست. در واقع اشتباه محاسباتی پوتین باعث طولانی شدن جنگ شده است. 

ـ اشتباه روس‌ها این جا بود که فکر می‌کردند اوکراین زیر بار حملات تسلیم می‌شود. به همین دلیل به زیرساخت‌های اوکراین حمله کردند تا خاصه در زمستان موجب تسلیم آنها شوند.

ـ مقاومت مثال‌زدنی اوکراینی‌ها و انعطاف‌پذیری آنها مانع از تحقق هدف کرملین شد. همین اتفاق، پایان جنگ را ناممکن و آن را طولانی کرده است.

ـ چشم‌انداز مذاکره تاریک است. برای روشن شدن این چشم انداز، دست کم خواسته‌های یکی از طرفین باید تغییر کند. در حال حاضر نشانی از تغییر نیست. به احتمال زیاد جنگ تا پایان ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

ـ کلید این جنگ در دست روسیه است. آنها با ادامه نبرد اوضاع داخلی خود را نابه‌سامان‌تر و هزینه‌ها را بیشتر می‌کنند. وضعیت داخلی روسیه تعیین‌کننده پایان این جنگ است؛ مثل اوضاع داخلی ایالات متحده در جنگ ویتنام. 

 

روسیه شکست می‌خورد

بن هاجز، فرمانده سابق ارتش ایالات متحده در اروپا معتقد است این که فکر کنیم باید همین روزها برای رژه پیروزی اوکراینی‌ها آماده شویم، زود است، اما شک ندارم که آنها در سال ۲۰۲۳ پیروز خواهند شد. 

ـ نبردها در زمستان اغلب کند پیش می‌روند. اما اوکراینی‌‌ها با توجه به تجهیزات اروپایی و کانادایی برای زمستان آماده‌تر بوده اند. 

ـ پیش‌بینی می‌شود اوکراینی‌ها در ژانویه ۲۰۲۳ در فاز پایانی این جنگ قرار بگیرند به‌طوری که حتی کریمه را هم آزاد کنند و تمامیت ارضی خود را به‌دست آورند.

ـ تاریخ می‌گوید جنگ آزمون تدارکات و اراده است. مردم اوکراین و سربازان آنها سرشار از اراده هستند. تجهیزات و تدارکات هم که از غرب برای آنها می‌رسد. پس شکست روسیه دور از ذهن نیست.

 

بیش از این‌ها انتظار داشته باشید

دیوید گندلمن کارشناس نظامی اسرائیلی می‌گوید به جای این که بپرسیم این جنگ چگونه به پایان می‌رسد، باید بدانیم مواردی وجود دارد که هر کدام از طرفین جنگ دوست دارند در مرحله بعدی به آن دست یابند.

- اولا تنها نیمی از ۳۰۰هزار نظامی روسی در مناطق درگیری حضور دارند. بقیه آنها به همراه آن گروهی که از خرسون عقب‌نشینی کرده اند، آماده باش حمله‌ای هستند که روسیه تدارک خواهد دید. آنها به اشغال دونباس ادامه می‌دهند ( منتظر موفقیت بزرگ آنها نیستیم) و جبهه جنوب را تقویت می‌کنند. حملات موشکی به زیرساخت‌های اوکراین ادامه خواهد یافت.

ـ اوکراینی‌ها پس از عقب راندن روسها از خرسون به سمت جنوب و تسلط بر میلیتوپول و حضور در دریای آزوف و قطع ارتباط کریمه پیش می‌روند. 

ـ این موارد موضوعاتی هستند که طرفین درگیری ترجیح می‌دهند بیش از پیش به سمت آن حرکت کنند. این که نتیجه چه بشود، معلوم نیست. وقوع این احتمالات بستگی دارد که در دو سه ماه آینده چقدر نیرو و چه تجهیزاتی در اختیار هر کدام از طرفین جنگ باشد. پس جنگ ادامه خواهد داشت. بیشتر از اینها انتظار داشته باشید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها