|

اردوغان از مذاکرات امنیتی با دمشق پرده برداشت

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی فاش کرد، مذاکرات میان کشورش با سوریه از طریق سرویس‌ اطلاعاتی در حال انجام است و "نقشه راه" بر اساس نتایج آن تعیین خواهد شد.

اردوغان از مذاکرات امنیتی با دمشق پرده برداشت

به گزارش شبکه شرق، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی که از  کانال" سی ان ان  ترک"و کانال" د" پخش شد، به بسیاری از مسائل ترکیه و جهان از جمله پرونده سوریه پرداخت.

 

رئیس جمهور ترکیه درباره عادی‌سازی روابط با سوریه گفت: سرویس اطلاعاتی ما در آنجا (در دمشق) مذاکراتی را انجام می‌دهد و ما بر اساس نتایج آن، نقشه راه خود را مشخص می‌کنیم.

 

اردوغان در خصوص اینکه آیا عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه در دستور کار است یا نه، مدعی شد: این عملیات نتایج موفقیت آمیزی دارد، در حقیقت، ما نه تنها تهدیدات علیه امنیت ملی خود را از طریق مبارزه با تروریسم در منطقه از بین می‌بریم، بلکه همچنین صلح منطقه را تضمین می‌کنیم.

 

وی افزود: مبارزه با تروریسم نمی‌تواند یک‌ جانبه باشد، بنابراین طرف مقابل نیز باید رویکرد مثبتی در قبال آن داشته باشد تا بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

 

رئیس‌جمهور ترکیه از روسیه و آمریکا خواست تا توافق‌های خود با ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ را در خصوص تامین امنیت ۳۰ کیلومتری مرزهای با ترکیه در شمال سوریه اجرا کنند.

 

وی توضیح داد،  بر خلاف این توافقات یگان‌های مدافع خلق (YPG) و حزب کارگران کردستان" (PKK)، همچنان در نزدیکی مناطق مرزی این کشور مستقر و در حال تمرین هستند.

 

ترکیه یگان‌های مدافع خلق را که ستون اصلی "نیروهای سوریه دموکراتیک" است، به‌عنوان امتداد حزب کارگران کردستان و تروریست می‌داند.

 

از سوی دیگر، اردوغان تصریح کرد، هدف ترکیه در شمال سوریه تامین امنیت تعداد بیشتری از مناطق است تا تعداد خانه هایی را که پناهندگان سوری در ترکیه به آنها منتقل خواهند شد، افزایش دهد.

 

رئیس جمهوری ترکیه بر لزوم آمادگی برای"بازگشت داوطلبانه و فراگیر" سوری‌ها به کشورشان تاکید کرد.

 

اخیرا گزارش‌های مطبوعاتی درباره نزدیکی احتمالی آنکارا و دمشق منتشر شد. اما فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، در ۲۴ سپتامبر، وجود تماس‌ها در سطح وزارت خارجه های دو کشور را تکذیب کرد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای برای عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا وجود ندارد و عدم پایبندی ترکیه به وعده های خود در چارچوب آستانه تنها مانع روند صلح در سوریه است.

 

همچنین ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه عنوان داشت، تماس‌ها با دولت سوریه در سطح سرویس‌های اطلاعاتی در حال انجام است و اکنون هیچ برنامه‌ای برای تماس سیاسی با دمشق وجود ندارد.

 

وی روز ۲۳ سپتامبر در مصاحبه با رادیوی" ان تی وی " ترکیه گفت، رویکرد ترکیه در قبال سوریه روشن است و عملیات آستانه ادامه دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها