|

عمار حکیم: کشورهای همسایه به حقابه عراق احترام بگذارند

رئیس جریان حکمت ملی عراق ضمن هشدار درباره پیامدهای بی‌آبی بر شش حوزه مهم، از کشورهای همسایه خواست به سهمابه و حقابه عراق احترام بگذارند.

عمار حکیم: کشورهای همسایه به حقابه عراق احترام بگذارند

به گزارش شبکه شرق، به نقل از خبرگزاری شفق نیوز عراق، سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای از کشورهای همسایه عراق خواست به سهمابه این کشور احترام بگذارند.

 

حکیم اظهار کرد: بیانیه وزارت منابع آب درباره ورود عراق به دامنه خطر واقعی و بحران خشکسالی شدید به منزله زنگ هشدار و خطری برای حال حاضر و آینده اقتصاد، کشاورزی، توسعه، محیط زیست، بهداشت و حتی جغرافیای جمعیتی کشور است.

 

رئیس جریان حکمت ملی عراق در ادامه گفت: این بحران نیاز دارد تمامی راه‌های دیپلماتیک دوجانبه و بین‌المللی در پیش گرفته شود تا کشورهای همسایه مجبور شوند به سهمیه آبی عراق احترام بگذارند و همچنین این بحران به توجه مسؤولان اجرایی و قانون‌گذار جهت تصویب قوانینی در حمایت از آسیب‌دیدگان بحران خشکسالی به ویژه در استان‌های مرکزی و جنوبی و تلاش برای کاهش پیامدهای ویرانگر و هشدار درباره شیوع وبا و بیماری‌های ناشی از آن نیاز دارد.

 

وزارت منابع آب عراق پیشتر درباره ادامه پیامدهای خشکسالی بر مرداب‌ها و تالاب‌ها هشدار داده بود.

 

حسین علی الکنانی، مدیر مرکز احیای مرداب‌ها و تالاب‌ها در وزارت منابع آب عراق گفت: وزارت منابع آب اجرای طرحی برای جلوگیری از مهاجرت ساکنان بومی مرداب‌ها به ویژه ماهیگیران و چوپانان را جهت حفظ منابع حیوانی که به دلیل خشکسالی کاهش یافتند، آغاز کرد.

 

الکنانی افزود: این طرح شامل تعمیق و گسترش منابع آبی موجود در سمت راست و چپ رودخانه فرات است به شکلی که منطقه جدید طولانی‌تر و بزرگتر از قبلی باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها