|

سامانه دفاع موشکی "تاد" محور اختلافات چین و کره‌جنوبی

دولت چین می‌گوید که کره‌جنوبی متعهد شده است تا عملیات سیستم دفاع موشکی پیشرفته ایالات متحده مستقر در خاک این کشور را هم علاوه بر اصل موسوم به "سه ممنوعیت" در مورد موضوع تاد، محدود کند. سئول اما چنین نظری ندارد.

سامانه دفاع موشکی "تاد" محور اختلافات چین و کره‌جنوبی

به گزارش شبکه شرق، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز پس از مذاکرات دیپلمات‌های ارشد این کشورهای همسایه در شهر بندری چینگ‌دائو در شرق چین، این مساله را  مغایر با موضع دولت یون سوک یول محافظه‌کار در این مورد دانست.  

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز پنجشنبه در پاسخ به درخواست پکن برای عدم استقرار باتری‌های اضافی و محدود ساختن استفاده از باتری‌های موجود در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه دفاع موشکی تاد مستقر در این کشور تنها برای دفاع از خود است.

موضوع تاد در پنج ساعت گفت‌وگو میان پارک جین، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی و همتای او، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین مورد بحث قرار گرفت.

دو طرف در مورد تلاش برای رسیدگی به این موضوع به توافق رسیدند تا دیگر مانعی برای روابط دوجانبه نباشد. با این حال، ظاهراً اختلافات مربوطه به آن ادامه دارد.

موضوع این است که آیا دولت یون، که در ماه مه قدرت را گرفت، باید رویکرد "سه ممنوعیت" دولت لیبرال قبلی مون جائه این را به ارث ببرد یا خیر؛ این سه مورد شامل عدم استقرار اضافی تاد در کره، عدم مشارکت در یک شبکه دفاع موشکی به رهبری ایالات متحده و عدم دخالت در اتحاد نظامی سه‌جانبه با ژاپن می‌شود.

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی که پس از سفر سه روزه خود به چین به سئول بازگشت، به خبرنگاران گفت که در گفت‌وگو با وانگ یی به صراحت گفته است که این "نه یک توافق (رسمی) (با چین) و نه یک وعده است."

این بدان معناست که اصل سه ممنوعیت برای دولت یون، الزام‌آور نیست و همین مساله نشان‌دهنده فشار برای گسترش استفاده از سیستم تاد در کره جنوبی در تلاش برای مقابله با تهدیدات امنیتی فزاینده کره‌شمالی است.

پارک جین اضافه کرد که وی تصریح کرده است که تاد "وسیله‌ای برای دفاع از خود" در برابر تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی است و این موضوع مربوط به حاکمیت مرتبط با امنیت در کره‌جنوبی است.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه پکن بار دیگر تاکید کرد که سئول باید سیاست سه ممنوعیت را که "رسما سوگند خورده است"، همراه با وعده محدود کردن عملکرد پرتابه تاد که از سال ۲۰۱۷ در کره‌جنوبی مستقر است، حفظ کند.

او گفت: می‌خواهیم اشاره کنیم که استقرار تاد توسط ایالات متحده در کره‌جنوبی به وضوح به منافع امنیتی استراتژیک چین آسیب می‌زند. چین چندین بار نگرانی خود را به کره‌جنوبی منتقل کرده است.

وزارت خارجه کره‌جنوبی از اظهارات دولت چین در مورد تاد ابراز ناخرسندی کرده و گفت اگر پکن به طرح این مساله ادامه دهد، این موضوع مانعی برای روابط دوجانبه خواهد شد. در طول مذاکرات وزرای خارجه، پارک جین تاکید کرد که اگر چین به طرح این موضوع ادامه دهد، موضوع تاد "تنها به عنوان یک مانع برای روابط دوجانبه" عمل خواهد کرد.

تاد (THAAD) یک نوع سامانه دفاعی است که برای سرنگونی موشک‌های بالستیک در مرحله پایانی طراحی شده است و از رادار پیشرفته استفاده می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها