|

تصویب لایحه کمک به اوکراین در سنای آمریکا جلو افتاد

سناتور‌های آمریکای روز گذشته با ۶۶ رای موافق در برابر ۳۳ رای مخالف، مانع نهایی رویه‌ای پیش از رای گیری نهایی در مورد این لایحه را پشت سر گذاشتند.

تصویب لایحه کمک به اوکراین در سنای آمریکا جلو افتاد

به گزارش شبکه شرق، در بحبوحه افزایش تردید‌ها نسبت به سرنوشت لایحه کمک‌های خارجی آمریکا در کنگره، سنای این کشور به تصویب نهایی لایحه کمکی ۹۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلاری برای اوکراین، اسرائیل و تایوان در سال مالی اخیر نزدیکتر شد.

سناتور‌های آمریکای روز گذشته با ۶۶ رای موافق در برابر ۳۳ رای مخالف، مانع نهایی رویه‌ای پیش از رای گیری نهایی در مورد این لایحه را پشت سر گذاشتند. برای گذر از این مرحله به ۶۰ رای مثبت نیاز بود. رهبران سنا امیدوارند رای گیری نهایی درباره این لایحه روز چهارشنبه انجام شود.

روز گذشته نیز دموکرات‌های سنا با ۶۷ رای موافق در برابر ۲۷ رای مخالف یکی از آخرین موانع رویه‌ای برای رای گیری درباره لایحه کمک‌های خارجی آمریکا در سال مالی اخیر طی چند روز آینده، را پشت سر گذاشتند.

سنای آمریکا باید این لایحه را برای تصویب نهایی به کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان ارسال کند جایی که به نظر می‌رسد این لایحه با آینده نامشخصی روبروست. اما برای آنکه این لایحه با امضای جو بایدن به قانون تبدیل شده و عملیاتی شود، باید به تصویب مجلس نمایندگان برسد.

اما مایک جانسون رئیس جمهوری خواه کنگره اندکی پیش از رای گیری روز دوشنبه سنا، در بیانیه‌ای اظهار کرد در صورت عدم تغییر در سیاست‌های مرزی در این لایحه، کنگره به پافشاری بر خواسته خود در مورد این موضوعات مهم ادامه می‌دهد.

وی افزود: آمریکا شایسته مجلس سنایی بهتر از وضعیت موجود است. وی پیشتر پیشنهاد داده بود این لایحه را می‌توان به دو لایحه جداگانه تقسیم کرد.

در همین حال سناتور جان تیون مرد شماره ۲ جمهوری خواهان سنا در این باره گفت: مشخص نیست که جانسون چه کاری خواهد کرد. من تصور می‌کنم قانون گذاران کنگره تنها به دنبال پرداختن به موضوع کمک به اسرائیل هستند.

دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، ضمن انتقاد از این لایحه، در شبکه‌های اجتماعی گفت: این کمک‌های خارجی باید به شکل وام به اوکراین، اسرائیل و تایوان داده شود. پس از این اظهارات ترامپ، ۱۸ جمهوری خواه به حمایت از این لایحه پرداختند.

جو بایدن که ماه هاست به دنبال تصویب این لایحه کمکی است، اظهار کرد کنگره اگر از تصویب این لایحه خودداری کند، باید گناه اهمال و قصور را بپذیرد.

چند روز پیش سنای آمریکا سرانجام بسته طرح امنیت مرزی و کمک‌های خارجی به ارزش ۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را ارائه کرد که در آن ۶۰ میلیارد دلار کمک برای اوکراین، ۱۴/۱ میلیارد دلار کمک برای اسرائیل، ۴/۸۳ میلیارد دلار کمک برای متحدان کشور‌های هند-اقیانوس آرام از جمله تایوان و مقابله با تهاجم چین و یک توافق امنیتی مرزی دو حزبی در نظر گرفته شده است.

در این بسته کمکی، هیچ بودجه‌ای برای آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در نظر گرفته نشده است، زیرا رژیم اسراییل در اتهاماتی واهی ۱۲ نفر از کارکنان این نهاد را به دست داشتن در حمله ۷ اکتبر حماس به این رژیم، متهم کرده است.

در عین حال کاخ سفید بار دیگر از جمهوری خواهان کنگره خواست تا در این زمینه با دولت و سنا همکاری کرده و لایحه‌ای را برای امنیت ملی تصویب کنند که شامل کمک به اوکراین که اولویت رئیس جمهور بایدن است، می‌شود.

حدود ۴ ماه پیش، دولت بایدن درخواستی را به کنگره برای اختصاص بودجه اضافی برای سال مالی ۲۰۲۴ که از ابتدای اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده، ارائه کرد. اولویت اول بایدن در این درخواست، کمک بیشتر به اسرائیل و اوکراین و نیز مقابله با چین و روسیه در منطقه آسیا اقیانوسیه بود. به طور کلی، دموکرات‌ها به دنبال اختصاص یافتن بسته کمکی ترکیبی نهایی به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار هستند.

هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا طرح کمک ۱۷ و نیم میلیارد دلاری به اسرائیل، بدون کمک به اوکراین را که از سوی مایک جانسون رئیس کنگره ارائه شده بود، رد کرد.

پیشتر جو بایدن گفته بود هر گونه طرحی برای کمک به اسرائیل بدون در نظرگرفتن کمک به اوکراین را وتو خواهد کرد.

کمیته اعتبارات کنگره اعلام کرد این کمک مالی برای اسرائیل شامل بودجه‌ای برای کمک به تامین مجدد سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل، خرید سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته بیشتر و تولید مهمات توپخانه‌های و دیگر مهمات مورد نیاز برای ادامه نبرد با حماس در خاورمیانه است.

در این سند، هیچ بودجه‌ای برای کمک به اوکراین در نظر گرفته نشده است.

در پی ارائه این لایحه، کاخ سفید ضمن انتقاد از جمهوری خواهان کنگره برای ارائه چنین لایحه‌ای، آن را یک مانور سیاسی بدبینانه خواند.

این در حالی است که ترامپ با این اظهارات که «به روسیه خواهم گفت به کشور‌هایی که سهم خود به ناتو را پرداخت نمی‌کنند، حمله کند»، جرقه خشم در داخل و خارج از کشور را برانگیخته است.

به گزارش یورونیوز، این سیاستمدار و تاجر آمریکایی در جریان سخنرانی در یک گردهمایی سیاسی در روز شنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) در کارولینای جنوبی، گفت که در نشستی با حضور رهبران ناتو رئیس جمهوری «یک کشور بزرگ» از او پرسیده: «خوب آقا، اگر ما (سهم‌مان به ناتو را) نپرداخته باشیم و روسیه هم به ما حمله کند، آیا در آن صورت شما از ما حمایت می‌کنید؟»

و او گفته: «شما پول ندادید؟ یعنی شما مجرم هستید؟ نه من از شما حمایت نمی‌کنم. در واقع، من آن‌ها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند با شما انجام دهند. شما باید پول بدهید، باید صورت‌حساب‌هایتان را بپردازید.»

پیمان آتلانتیک شمالی شامل ماده‌ای است که کشور‌های عضو را به دفاع متقابل از یکدیگر در صورت حمله به هر یک از آن‌ها ملزم می‌کند.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره این اظهارنظر دونالد ترامپ مدعی شد: «تشویق حکومت‌های آدمکش به تهاجم علیه نزدیکترین متحدان ما جنون‌آمیز و ترسناک است و امنیت ملی آمریکا، ثبات جهانی و اقتصاد ما را از درون به خطر می‌اندازد.»

ترامپ در زمان ریاست جمهوری‌اش از منتقدان سرسخت ناتو بود و بار‌ها تهدید به خروج از این ائتلاف کرد. او کمک مالی دفاعی به ناتو را قطع کرد و بار‌ها از این که ایالات متحده به شکلی غیرمنصفانه، بیشتر از سهم خود پرداخت می‌کند، شکایت کرده بود.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها